mega squirt ???

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Scrazher

Post by Scrazher »

Jag har skaffat ett MS II V3.0 som ska in i min e30 nu.
Tanken va att jag skulle montera klart det igår och idag men pga av annat så blev det inte av. Men till veckan så ska allt på platts, och då kommer jag nog att köra med Extra-koden också. Samt att jag funderar på att köra separata spolar och kasta-bort fördelaren.
Just nu ska allt på en turbokonverterad m40, men har en m20b25 som ska göras i ordning under våren och sedan stoppas på platts. Men innan det tyckte jag att det kunde vara behövligt att lära sig hur det fungerar bättre.

Så här ser min låda + reläkort ut för tillfället.

Image
sjöbba

Post by sjöbba »

Scrazher wrote:Jag har skaffat ett MS II V3.0 som ska in i min e30 nu.
Tanken va att jag skulle montera klart det igår och idag men pga av annat så blev det inte av. Men till veckan så ska allt på platts, och då kommer jag nog att köra med Extra-koden också. Samt att jag funderar på att köra separata spolar och kasta-bort fördelaren.
Just nu ska allt på en turbokonverterad m40, men har en m20b25 som ska göras i ordning under våren och sedan stoppas på platts. Men innan det tyckte jag att det kunde vara behövligt att lära sig hur det fungerar bättre.

Image

vad ska du köra för spolar isåfall?

kompisen körde med dom röda msd/dubbelspolarna och han brände motstånden i boxen på löpande band....

värt att tänka på!
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
knotan

Post by knotan »

sjöbba wrote:

kompisen körde med dom röda msd/dubbelspolarna och han brände motstånden i boxen på löpande band....

värt att tänka på!

körde du med vb921 då lr??
tänk på att den måste köras på inverted output, annars bränner du tranistorerna.
om ni körde med iverted output å ändå brände så körde ni nog med fel dwellsettings.
jag brände oxå kretsen på min turbofiddy när jag körde med nån Ms för hög dwell
turbo_fever

Post by turbo_fever »

Scrazher: har du ett ferdig oppstarts map til m40 motoren eller??
Skal du kjøre uten lmm og med map sensor i ms sprutet??

Håper jeg får start på min m40 turbo i helgen også
Bruker orginalt triggerhjul du og??
Bmw 318i M40B18 turbo:)
wuffee

Post by wuffee »

Om man ska ha mega skutt.. är de jätte svårt att få de bra installerat och mappat till en m50 med spolar då eller?
Farsan letar till rallybilen, alltså ingen turbo utan bara öppna spjäll som frustar :twisted:

MVh
UFfe
BRUZZE

Post by BRUZZE »

va e det där reläkortet för ngt?

till soppa pumpen å d eller?
sjöbba

Post by sjöbba »

knotan wrote:
sjöbba wrote:

värt att tänka på!

körde du med vb921 då lr??
tänk på att den måste köras på inverted output, annars bränner du tranistorerna.
om ni körde med iverted output å ändå brände så körde ni nog med fel dwellsettings.
jag brände oxå kretsen på min turbofiddy när jag körde med nån Ms för hög dwell

haha jadu....han skulle nog veta vad du pratar om men jag är inte så insatt i det!

det funkar nu iaf och han har yrat nåt om VB :lol:
//Fredde
f_sjoberg@hotmail.com , 0763455321
Scrazher

Post by Scrazher »

sjöbba wrote:

värt att tänka på!

Oj näe så långt i planerna har jag inte hunnit ännu. Än så länge är det ett förhoppning att jag ska kunna köra med det. Men många tack för infon!
Till en början blir det via fördelaren, i alla fall tills det blir någon ny beställning från staterna så jag får med mig ett gäng vb921:or. Men då först på m40:in (om jag orkar...).

turbo_fever wrote:Scrazher: har du ett ferdig oppstarts map til m40 motoren eller??
Skal du kjøre uten lmm og med map sensor i ms sprutet??

Håper jeg får start på min m40 turbo i helgen også
Bruker orginalt triggerhjul du og??

Nej jag har tyvvär ingen färdig sådan ännu :(
Utan jag hoppas på att få hjälp av en kille med grymm koll på allt vad MS heter. Lmm ska bort snabbast möjligt också! 8)

Lycka till i sådant fall håll mig gärna uppdaterad med info om hur det går!
Orginal trigger blir det också.

BRUZZE wrote:va e det där reläkortet för ngt?

till soppa pumpen å d eller?

Reläkortet är mest bara en förenkling kan man väl säga.
Istället för att behöva koppla alla givare, ström, osv direkt till kabeln in i lådan så köra man de via reläkortet.
Även som du säger soppapump och grejjer kopplar man direkt till detta. Då slipper man krångla med att söka sig in via orginalpump-relä osv.

Ska väl tillägga att jag är i högsta grad nybörjare på detta och har inte testat så mycket i praktiken ännu. Men även därför jag vill montera nu så att jag hinner lära mig till i vår då den "riktiga" motorn förhoppningsvis ska hamna på platts.
Alfred

Post by Alfred »

Kan man på ngt sätt läsa av ett trimchip till motronicen och överföra dom värdena till MS, tanken är att få bort lmm och att kunna justera tändning och bränsle efter hand som man uppgraderar motorn.
Friskt kapat hälften försvunnet
knotan

Post by knotan »

Alfred wrote:Kan man på ngt sätt läsa av ett trimchip till motronicen och överföra dom värdena till MS, tanken är att få bort lmm och att kunna justera tändning och bränsle efter hand som man uppgraderar motorn.

iom att MS läser via MAP å ditt motonic läser via lmm så kan det bli svårt att hitta nå bra sätt att läsa ut.
du har ju lasten i insuget samt rpm å läsa av i ms, medans du har en analog volt kruva från lmm i ena spalten å rpm (som jag har för mej inte ens är skrivet i "vanliga" rpm ?) i andra spalten.

testa ladda hem winols demo från deras hemsida å sen läsa av chippet så ser du om det är möjligt.

men jag är ganska säker på att det är enklare att få en startmapp från nån å anpassa för din motor...
finns ju många liknande motorer med Ms eller vems som du kan låna en av
Mirre

Post by Mirre »

Min första bmw m20 startade jag med en map ifrån V8...
Enkelt är det. Man ställer in cyl. antal, spridare antal, hur mycke dom flödar, sen kör man med 10-12 graders tändnig på tomgång.
knotan

Post by knotan »

Mirre wrote:Min första bmw m20 startade jag med en map ifrån V8...
Enkelt är det. Man ställer in cyl. antal, spridare antal, hur mycke dom flödar, sen kör man med 10-12 graders tändnig på tomgång.

polaren körde sin 240turbo på den v8 mappen i flera dagar innan vi mappade den, körde med 1 bars ladd å nerställd tändkurva bara :lol:
AndersJ

Post by AndersJ »

Lyfter en tråd som är gammal som gatan, men jag lovade ju att lägga ut värden på en tempgivare som är vanlig på M10 och M30-motorerna.

Givaren är den bruna som sitter som kyltempgivare och har boschnummer 0 280 0 130 023

2 grader = 4.49 KOhm
3 grader = 4.45 KOhm
18 grader = 2.52 KOhm
91 grader = 221 Ohm
/Anders
E30 EVO 335
E34 RRT

Post by E34 RRT »

jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
Svintoleffe

Post by Svintoleffe »

E34 RRT wrote:jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?

Nä luftmängsmätaren kan du kasta till skogs då du kör med mapsensor, om jag inte minns fel.

Dock somd et just nu känns för mig, så blir det nog inget ms :( .

Då det verkar kunna vara en delproblem med det, o jag är osäker om jag rår på o fixa in det själv i bilen..

Så det blir nog åka motrnic i somar, med högre bensin kostnad.
Santa Fe

www.Skogenracing.com

Mvh Leif
E34 RRT

Post by E34 RRT »

motronic skulle vara bra men det kostar där efter! vad betyder mapsensor? :oops: .... :/
Svintoleffe wrote:
E34 RRT wrote:jag ska bestella ms 2 V3.0 till min bmw 535 -91 men har några frågår!? måste man ha kvar luft mängds mätaren? varför är det bättre med 60-2 hjul? är det krånglit att mappa det?

Nä luftmängsmätaren kan du kasta till skogs då du kör med mapsensor, om jag inte minns fel.

Dock somd et just nu känns för mig, så blir det nog inget ms :( .

Då det verkar kunna vara en delproblem med det, o jag är osäker om jag rår på o fixa in det själv i bilen..

Så det blir nog åka motrnic i somar, med högre bensin kostnad.
nissan micra 1000cc turbo 122whp 174wnm 1,2bar
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=42959" onclick="window.open(this.href);return false;
AndersJ

Post by AndersJ »

LMM:en har ingen funktion i MS som tar sina värden från en map-sensor och tempgivare i insuget. Det kan dock vara en tanke att behålla LMM så att besiktningen inte märker att man bytt styrsystem. Luftmassemätaren (eller luftmängdmätaren) mäter hur mycket luft som passerar genom en given punkt. Precis detta löser megasquirt med en tempgivare och en mapsensor. Alla ämnen har en given densitet vid viss temperatur och tryck, utan att förklara närmare så använder MS bl.a dessa värden för att blanda in rätt mängd bränsle.

Vad gäller din fråga om ett 60-2 hjul skulle vara bättre än något annat så får du nog vidareutveckla frågan. Bättre än vad?

Att mappa en motor är inget man ska ge sig på om man inte har kunskapen om det.
/Anders
E30 EVO 335
Post Reply