Söker passande växellåda, nått kraftigare än original.
Men original funkar också, med kardan.
Växellåda E34 M5 3,6 -91
Moderators: Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren, Snekast
Re: Växellåda E34 M5 3,6 -91
Kan det vara intressant med en 5 eller 6 växlad låda från en 530 diesel? gs5-39dz respektive gs6-53dz heter de.
Har en av varje, men båda lär de svetsas om för att passa på s38 motorn.
3500:- för 5 växlad och 6500:- för en 6 växlad.
De här ska vara de några av de starkaste låder du kan hitta iaf. Båda har 35mm ingående axel.
Har tyvärr ingen passande kardan till nån av dessa men det behövs nog special i alla fall då de är olika långa.
Mvh
Har en av varje, men båda lär de svetsas om för att passa på s38 motorn.
3500:- för 5 växlad och 6500:- för en 6 växlad.
De här ska vara de några av de starkaste låder du kan hitta iaf. Båda har 35mm ingående axel.
Har tyvärr ingen passande kardan till nån av dessa men det behövs nog special i alla fall då de är olika långa.
Mvh
Är det inte 25mm på s38 lådorna?
29 mm ska det vara original om jag inte har fel.
Båda dessa lådor måste modifieras för att passa motorn.
Vad gäller koppling så borde det räcka med en ny lamell med korrekt centrum för nya lådan i så fall.
Vad gäller koppling så borde det räcka med en ny lamell med korrekt centrum för nya lådan i så fall.
Är nog intresserad,Jens92 wrote:29 mm ska det vara original om jag inte har fel.
Vad är det för utväxling på vardera lådorna?
Vad behöver jag åtgärda för att få det att passa?
Sprängkåpan svetsas om?
Annan koppling som passar ingående axel?
Och ny kardan.
Är det allt?
Nån som vet mer om detta?
Om den infon jag har stämmer ska det vara följande på den 6 växlade lådan:
1st 5.08
2nd 2.80
3rd 1.78
4th 1.26
5th 1.00
6th 0.84
Den 5 växlade hittar jag inte exakt information på men det är iaf 1.00 på femman dvs rakt igenom.
Getrag lådan du har original på en m5 har 1.00 på 4an och har typ 0.86 på 5an så bilen kommer få lite lägre toppfart med den femväxlade om det är så.
Sprängkåpan måste svetsas om.
En lamell som passar splinesen till lådan.
och en ny kardan då låderna har olika längd.
Detta borde vara det som behöver göras.
Om nån annan vet nå mer så flika in.
Om det är intressant så får jag väl kolla upp frakt, om du inte har nått ärende närmare Örebro eller så. Jag finns i Lindesberg.
1st 5.08
2nd 2.80
3rd 1.78
4th 1.26
5th 1.00
6th 0.84
Den 5 växlade hittar jag inte exakt information på men det är iaf 1.00 på femman dvs rakt igenom.
Getrag lådan du har original på en m5 har 1.00 på 4an och har typ 0.86 på 5an så bilen kommer få lite lägre toppfart med den femväxlade om det är så.
Sprängkåpan måste svetsas om.
En lamell som passar splinesen till lådan.
och en ny kardan då låderna har olika längd.
Detta borde vara det som behöver göras.
Om nån annan vet nå mer så flika in.
Om det är intressant så får jag väl kolla upp frakt, om du inte har nått ärende närmare Örebro eller så. Jag finns i Lindesberg.