M60 effekt

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: M60 effekt

Post by Sten »

kimplan wrote:kan snart lämna svar. ska köra min först med org spridare på bensin och sen andra spridare på e85 så vi ser skillnaden
Spännande!
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: M60 effekt

Post by Bmwandreas »

Jag har fått ut 10% mer ur en 130 med E85.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
Borgaren
Posts: 199
Joined: 02 Jan 2013, 00:55
Location: Helsingborg

Re: M60 effekt

Post by Borgaren »

kimplan wrote:kan snart lämna svar. ska köra min först med org spridare på bensin och sen andra spridare på e85 så vi ser skillnaden
Ser fram emot det!
Johannes Borg
Wacko Racing
0768240622
User avatar
Borgaren
Posts: 199
Joined: 02 Jan 2013, 00:55
Location: Helsingborg

Re: M60 effekt

Post by Borgaren »

Bmwandreas wrote:Jag har fått ut 10% mer ur en 130 med E85.
Alltid något :D
Johannes Borg
Wacko Racing
0768240622
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Re: M60 effekt

Post by Jørg1e30 »

Org m60b40 med sprut och grenrør/eksos. 290whp i dynapack benk med bf98 hadde en polare av mig.
JAAS-performance
User avatar
Borgaren
Posts: 199
Joined: 02 Jan 2013, 00:55
Location: Helsingborg

Re: M60 effekt

Post by Borgaren »

Jørg1e30 wrote:Org m60b40 med sprut och grenrør/eksos. 290whp i dynapack benk med bf98 hadde en polare av mig.
okok :D
Johannes Borg
Wacko Racing
0768240622
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: M60 effekt

Post by Carlsson »

Det finns nån tråd om hur man ställer om kammarna på m60 där vet jag att det hämtats en hel del effekt ;)
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
User avatar
Borgaren
Posts: 199
Joined: 02 Jan 2013, 00:55
Location: Helsingborg

Re: M60 effekt

Post by Borgaren »

kimplan wrote:kan snart lämna svar. ska köra min först med org spridare på bensin och sen andra spridare på e85 så vi ser skillnaden
Hur har det gått? :)
Johannes Borg
Wacko Racing
0768240622
User avatar
Borgaren
Posts: 199
Joined: 02 Jan 2013, 00:55
Location: Helsingborg

Re: M60 effekt

Post by Borgaren »

Någon som provat något än?
Johannes Borg
Wacko Racing
0768240622
kimplan
Posts: 167
Joined: 15 Apr 2009, 21:22
Location: Malmö

Re: M60 effekt

Post by kimplan »

285,5hk på bf95
285,7 på E85
fick jag ur min M60B40 med Nira i7
så i princip ingen skillnad. MVH Kim
Kim Pålsson
E30 M60B40 med rotrex c38 kompressor 508whp
Såld: BMW 328 E36 turbo touring helsmidd 800hk 869nm
User avatar
TIMGTR
Posts: 256
Joined: 06 Nov 2012, 22:19
Location: Jönköping
Contact:

Re: Sv: M60 effekt

Post by TIMGTR »

kimplan wrote:285,5hk på bf95
285,7 på E85
fick jag ur min M60B40 med Nira i7
så i princip ingen skillnad. MVH Kim
Ändrade ni inte tändningen något? Att bara byta bränsle gör väl ingen skillnad, fördelen med just e85 är väl att man kan köra med aggresivare tändning innan det spikar?
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
User avatar
Borgaren
Posts: 199
Joined: 02 Jan 2013, 00:55
Location: Helsingborg

Re: M60 effekt

Post by Borgaren »

Någon som kan det här med justera kammar? Hade ju varit schmutt att testa! Tänkte bara trimma så mycket det går tills det går sönder för att testa haha :)
Johannes Borg
Wacko Racing
0768240622
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Sv: M60 effekt

Post by cerveza »

TIMGTR wrote:
kimplan wrote:285,5hk på bf95
285,7 på E85
fick jag ur min M60B40 med Nira i7
så i princip ingen skillnad. MVH Kim
Ändrade ni inte tändningen något? Att bara byta bränsle gör väl ingen skillnad, fördelen med just e85 är väl att man kan köra med aggresivare tändning innan det spikar?

Motorn är mättad vid en viss tändning, därefter händer ingenting. Klarar du mätta motorn på bensin så brukar där inte vara så mycket vinst med e85. Oftast gäller detta såklart sugisar.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
kimplan
Posts: 167
Joined: 15 Apr 2009, 21:22
Location: Malmö

Re: Sv: M60 effekt

Post by kimplan »

TIMGTR wrote:
kimplan wrote:285,5hk på bf95
285,7 på E85
fick jag ur min M60B40 med Nira i7
så i princip ingen skillnad. MVH Kim
Ändrade ni inte tändningen något? Att bara byta bränsle gör väl ingen skillnad, fördelen med just e85 är väl att man kan köra med aggresivare tändning innan det spikar?
givetvis så ökade vi tändningen med!
blir nog större skillnad om man höjer kompet på dessa motorer.
4grader mer tändning gav vi men den ville inte lämna mer effekt än så.

skulle egentligen testat samma sak med kompressor med men blir nog lite farligt med högkompat och överladdat på bensin.
Kim Pålsson
E30 M60B40 med rotrex c38 kompressor 508whp
Såld: BMW 328 E36 turbo touring helsmidd 800hk 869nm
User avatar
Gothberg89
Posts: 12
Joined: 16 Apr 2014, 20:37
Location: Trollhättan

Re: M60 effekt

Post by Gothberg89 »

Borgaren wrote:Någon som kan det här med justera kammar? Hade ju varit schmutt att testa! Tänkte bara trimma så mycket det går tills det går sönder för att testa haha :)
Marbu, lämnade ju länken till hur man justerar kammarna. kolla sida 1 i tråden
Post Reply