Ligger i tankarna att köpa mig en Bmw 118D inom en framtid. Men har läst en hel del om att motorerna som sitter i 2007-2010 har stora problem med kamkedjan och kan sluta i fullständigt haveri, så har börjat bli lite avskräckt. Det jag har läst o sökt mig till är att kamkedjan blir slak och ett litet rassel hörs. Verkstäderna vill ta upp emot 50000kr för att fixa problemet och fb betalar inget pga att bilarna oftast gått strax över 10000mil...
Iaf jag är ute efter en som är miljöbil och runt -07 -09 för jag vill inte lägga mer än ca 100k, men som sagt det är ju precis dem modellerna som problemet finns på och jag vill ju gärna inte reparera bilen för hälften av vad jag köpt den för..
Men är det någon som har erfarenhet av det här? Händer det i stort sett alla eller är det bara ett par stycken?
Om bilen redan fått haveri och delarna är bytta, är problemet ur världen då?
Andra synpunkter på bilen i fråga ?
Köpråd 118d Kamkedja problem?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Köpråd 118d Kamkedja problem?
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... 47#p583306" onclick="window.open(this.href);return false;
om delarna är bytta så ska problemet vara ur världen
är väldigt nöjd med min annars
Det står en -08 som gått ca 12k mil utanför vårat garage som kamkedjan har gått på
Ingen större förvarning enligt killen utan det rasslade bara till och han slog av direkt men motorn är stum
Servad precis som den ska
Men innan dess gick den bra iaf
Ingen större förvarning enligt killen utan det rasslade bara till och han slog av direkt men motorn är stum
Okej, det är ju bra att veta iaf.tobbee28 wrote:http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=3&t=73315&p=583306&hilit=n47#p583306
Vad bra! Har inte provkört någon än men dem ser ju trevliga ut iaf!
Hum, är ju precis detta jag är rädd för.. Vet du hur det gick/går för honom? Vad säger bmw?Evinrude wrote:Det står en -08 som gått ca 12k mil utanför vårat garage som kamkedjan har gått på
Gäller detta alla 1-serie modeller runt -07 -10 ? Eller håller 116, 120 bättre ?
65k fick han pris på hos BMW, 42k för en utbytesmotor och resten i jobb och det är den sitsen han sitter i nu då de nyare motorerna (n47d20c) tydligen inte passar enligt bmw
Okej tack för hjälpen, tror helt enkelt att jag skiter i just den bilden då.. Är ju förjävligt att bmw inte tar något ansvar..Evinrude wrote:65k fick han pris på hos BMW, 42k för en utbytesmotor och resten i jobb och det är den sitsen han sitter i nu då de nyare motorerna (n47d20c) tydligen inte passar enligt bmw