Tja!
Har googlat runt lite men hittar inga vettiga svar.. någon som har testat att dunka i en m50 i en e46 kaross?
Tanken är att bygga en smidd motor med turbo och nu kommer denna fråga igen... med eller utan vanos?
Effekt 600+ whp...
Har rycktas om att den skulle vara kralligare.
Men jag hade tydligen fel bmw har olika nr på lådorna, men zf har samma på alla.
Dock satt det väl inte ZF på alla m50b25, beroende på årsmodell?
Last edited by zalsson on 29 Jan 2014, 19:23, edited 2 times in total.
zalsson wrote:Har rycktas om att den skulle vara kralligare.
Men jag hade tydligen fel bmw har olika nr på lådorna, men zf har samma på alla.
Dock satt det väl inte ZF på alla m50b25, beroende på årsmodell?
Det går mycket ryckten ang. lådor.
Det satt ZF i alla e34 b25
zalsson wrote:Har rycktas om att den skulle vara kralligare.
Men jag hade tydligen fel bmw har olika nr på lådorna, men zf har samma på alla.
Dock satt det väl inte ZF på alla m50b25, beroende på årsmodell?
Det går mycket ryckten ang. lådor.
Det satt ZF i alla e34 b25
Det är samma ZF (när jag bunkrade lådor till rc bilen för 7-8år sen så gick en 328/m3 låda på 5-8000 men man kunde köpa en 525 låda för 1500) men E36 B25 har en klenare Getrag låda.
Innehållet i 310z och 320z är samma men dom kan ha förstärkt huset på 320z men jag har inte forskat vidare i det.
M50B25 funkar bra. Man kan använda höger e46 motorfäste rakt av. På vänster sida passar e46 nästan, typ 2 skruvar passar mot motorn, det skulle gå att borra upp fler hål i motorfästet för att passa m50 men ska man köra 600hk är det seriösare att svetsa eget. Alla e46 slangar har snabbkopplingar, t.ex. slangarna till termostaten måste förlängas med en adapter som förstorar diametern. Tidiga e46 har subframe brace i rörprofil, behöver moddas smått för att göra plats till m50 tråg, senare gjutna aluminium brace kan jag inte svara för. I mitt fall skulle det vara meckigt att koppla in m50 servopump så det enklaste är att inte lossa några slangar utan ta loss pumpen från e46motorn och sätta på m50in med distanser så remskivan passar mot remmen.
Niklas Sandström wrote: Det är samma ZF (när jag bunkrade lådor till rc bilen för 7-8år sen så gick en 328/m3 låda på 5-8000 men man kunde köpa en 525 låda för 1500) men E36 B25 har en klenare Getrag låda.
Innehållet i 310z och 320z är samma men dom kan ha förstärkt huset på 320z men jag har inte forskat vidare i det.
Ja...det var det jag menade...fast jag var lite uppkäftig...
Det har varit så många ryckten om ZF på nätet.
Ett tag sas det att den enda bra lådan satt i e34 -91 och -92. Men det är ju inte heller sannt.
Har funderingar på att slänga i min M50B28 turbomotor i en E46 kaross med.. hur är det igentligen med el systemet? någon som vet om det är några konstigheter där?
BMW E34 M50 2.8L @ 550hp+ 800nm+ 1.7bar
Körd hos PSI Motor @ pangad uf matte cerveza jönsson blackbeard
Vad menar du med problem? I elboxen under huven på e46 finns en kontakt med tändning och startström. Behåller du bilens orginal ECU och kopplar in tempgivare fungerar mätaren i bilen. För att rpm mätaren ska fungera måste du koppla in i alla fall vevgivaren till bilens orginal ECU om jag fattat rätt.
Pnutte wrote:Har funderingar på att slänga i min M50B28 turbomotor i en E46 kaross med.. hur är det igentligen med el systemet? någon som vet om det är några konstigheter där?