Hej
Vill först passa på att tacka Andreasárna för en kanon bra sida med tillhörande forum efter som detta är mitt första inlägg på denna sidan, så tack!.
Nu till min fråga till er alla, Jag håller på att bygga om min bil som är en 3,3L E46 med lite överladning och då bygger jag även ett nytt Plenum. Där kommer frågan in.. (Med risk för att bli idiot förklarad.. så..) Hur stor skall det vara?
Jag och en kompis byggde ett i helgen och det vart helt ok tyckte jag först då vi byggde så det fick bra plats och såg så där "lagom stort ut"... Sen (efterklok som man är) kom vi att tänka på storleken.. efter en snabb mätning med vatten konstaterade vi att det var på nästan 10L vi har lite bilder på det om det är så att ni vill se? men ja är detta plenum på tok för stort? Jag har ingen erfarenhet av detta sen tidigare med att bygga plenum så jag skulle vara extremt tacksam för tips och ideer.
Mvh Adde
Plenum funderingar
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
har ingen erfarenhet av att testat skillnad på olika stora plenum å så men det har snackats om det på flera forum och alla diskussioner har slutat med att de ska vara runt 1,5-2ggr motorvolymen.. i ditt fall 6,6liter med 2ggr motorvolymen..
mvh
mvh
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
gjorde en snabbsök åt dej, i denna tråden var det 1,5ggr volymen som gällde men har som sagt läst antingen 1,5 eller 2ggr beroende på tråd man läser. mkt överkurs i den här tråden men här har du lite läsning iaf..
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... lym+plenum
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... lym+plenum
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Om man glömmer dessa råd och ser till hur det fungerar i praktiken så ser man att överladdade motorer fungerar väldigt bra med nästan alla insug.
Är det flödesmässigt bra så är det ingen nackdel med ett stort plenum. 10 liter är inte för stort iaf, testa att köra med det. Vore kul om du lade ut en bild på det också.
Är det flödesmässigt bra så är det ingen nackdel med ett stort plenum. 10 liter är inte för stort iaf, testa att köra med det. Vore kul om du lade ut en bild på det också.
Har nu skapat en liten projekt tråd och slängt upp lite bilder på plenumet vi byggt.
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... 2200#62200
Gjorde även så att jag kollade volymen på original plenumet till denna motor och kom fram till att det svalde ca 12 liter vatten gentemot det jag nu har byggt på ca 10 liter vilket känns helt ok i den jämförelsen.
Tack så mycket för snabba svar och mycket trevligt bemötande.
Kommer att prova på Johan Kihls teori att köra med detta plenum först i bänken om ni inte har allt för starka invändningar emot detta.
Kom gärna med kritik, positiv som negativ så vi får lite mer kött på benen.
/Adde
http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic ... 2200#62200
Gjorde även så att jag kollade volymen på original plenumet till denna motor och kom fram till att det svalde ca 12 liter vatten gentemot det jag nu har byggt på ca 10 liter vilket känns helt ok i den jämförelsen.
Tack så mycket för snabba svar och mycket trevligt bemötande.
Kommer att prova på Johan Kihls teori att köra med detta plenum först i bänken om ni inte har allt för starka invändningar emot detta.
Kom gärna med kritik, positiv som negativ så vi får lite mer kött på benen.
/Adde
man kan inte bara säga vilken volym man ska ha.. det är väldigt individuellt, dvs beror på motorn man byggt/bygger...
finns väldigt mycket att läsa och lära sig när det gäller plenum.. mycket pulser, returpulser, beräkningar osv när man ska bygga ett väloptimerat insug...
men för att inte gå in för tekniskt på det så..
det du i första hand ska tänka på är att få jämnt flöde mellan cylindrarna.. ett triangulärt byggt plenum medför generellt ett jämnt flöde i cylindrarna..
om du inte satsar på herrejösses effekter så behöver du inte en särskilt stor volym på plenumet... ett stort plenum och lågt laddtryck = sämre respons o spoolup..
utan att ha räknat något eller att veta något om motorn så skulle ja säga att, som redan nämnts, 1.5-2ggr motorvolymen är ett ganska bra mått att gå efter (i teorin )..
men det kommer absolut att fungera med den du byggt oxo, även om den nog kan förbättras.. men det kan du göra vid nästa plenumbygge, när du fått lite mer kött på benen ..
en annan sak att ha i tankarna är längden på insugsrören, de påverkar oxo responsen..
mvh
finns väldigt mycket att läsa och lära sig när det gäller plenum.. mycket pulser, returpulser, beräkningar osv när man ska bygga ett väloptimerat insug...
men för att inte gå in för tekniskt på det så..
det du i första hand ska tänka på är att få jämnt flöde mellan cylindrarna.. ett triangulärt byggt plenum medför generellt ett jämnt flöde i cylindrarna..
om du inte satsar på herrejösses effekter så behöver du inte en särskilt stor volym på plenumet... ett stort plenum och lågt laddtryck = sämre respons o spoolup..
utan att ha räknat något eller att veta något om motorn så skulle ja säga att, som redan nämnts, 1.5-2ggr motorvolymen är ett ganska bra mått att gå efter (i teorin )..
men det kommer absolut att fungera med den du byggt oxo, även om den nog kan förbättras.. men det kan du göra vid nästa plenumbygge, när du fått lite mer kött på benen ..
en annan sak att ha i tankarna är längden på insugsrören, de påverkar oxo responsen..
mvh