Fråga angående expansionskärl M30B35
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 37
- Joined: 19 Nov 2013, 22:59
- Location: Sveg
Fråga angående expansionskärl M30B35
Har placerat mitt kärl som syns på bilden, det är alltså inte högsta punkten. det blir kylaren som är någon cm högre.
Men så länge jag hänger upp kärlet i huven eller nåt medans jag luftar och sen stänger locket kommer det att fungera då?
Hur blir det om jag nån gång måste öppna locket för att fylla på vatten? Måste jag då lyfta upp kärlet igen?
Men så länge jag hänger upp kärlet i huven eller nåt medans jag luftar och sen stänger locket kommer det att fungera då?
Hur blir det om jag nån gång måste öppna locket för att fylla på vatten? Måste jag då lyfta upp kärlet igen?
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
Jag hade lite problem med min m30 i en e30 förra sommarn. Gick varm, övertryck osv. Vet inte om det var pga att kärlet inte var högsta punkten. men nu satte jag det högt vid torpedväggen och hoppas på bättre resultat.
-
- Posts: 37
- Joined: 19 Nov 2013, 22:59
- Location: Sveg
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
Jag har provat lufta nu idag med dåligt resultat. Den trycker ur sig vattnet ur expansionskärlet bara. Tog lös kärlet från innerskärmen och prövade igen med samma resultat. En tanke som slagit mig är att jag har kopplat in mig på nedre kylarslangen och original sitter anslutningen på en av slangarna till värmepaketet, har det med saken att göra? Blir ju på olika sida om termostaten så att säga? Även fast jag nu tagit bort termostaten inför sista försöket så steg vattnet bara i kärlet tills det rann över :/
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
Hm, konstigt att den trycker ur sig åt det hållet. Jag har också kopplat på kärlet direkt på kylaren men aldrig fått att den trycker tillbaka. Känns som du inte luftat tillräckligt. m30 är väldigt jobbiga o lufta. Jag satte en avkapad petflaska och fyllde upp den till max. Höll 3000varv på motorn och tillslut så höll den tempen. Tänk på att lyfta upp motorn i framkant med en domkraft. Har du värmepaketet kvar så kör det på max värme.
-
- Posts: 37
- Joined: 19 Nov 2013, 22:59
- Location: Sveg
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
Nä jag tycker också att det verkar konstigt, måste finnas nån jätte luftficka nånstans. Fast som sagt så sitter expansionskärls slangen på andra sidan original men det kan väl inte ha så stor betydelse? Får ta och köra upp bilen på ramper framtill och prova igen. Jag brukar bara lämna den på tomgång då jag luftar, funkar det bättre om jag håller varv alltså?
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
Att den sitter på andra sidan termostaten ska inte ha någon betydelse. Någon får nog hoppa in och rätta mig och tipsa dig om vad du ska göra. (Även jag behöver lite tips).'
Bilen bör lyftas i framkant för att luftnippeln ska bli den högsta punkten. Öppna den många gånger tills du märker att det bara kommer ut luft.
Varva har jag blivit tipsad om och tror det behövs lite tryck i grejerna för att luften ska sippra ut.
Bilen bör lyftas i framkant för att luftnippeln ska bli den högsta punkten. Öppna den många gånger tills du märker att det bara kommer ut luft.
Varva har jag blivit tipsad om och tror det behövs lite tryck i grejerna för att luften ska sippra ut.
-
- Posts: 37
- Joined: 19 Nov 2013, 22:59
- Location: Sveg
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
Man ska försöka ha luftnippeln högre än vatten nivån i expansionskärlet för att allt ska funka som det är tänkt alltså?
Locket på expansionskärlet då, på eller av?
Locket på expansionskärlet då, på eller av?
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
Helst ska expationskärlet vara högsta punkten.
Lyft motorn i fram
Fyll behållaren fullt
Värmen på max
Varva 3000 varv när bilen börjar bli varm
Håll koll på tempen
Kolla så termostaten öppnar genom att känna på kylarslangarna när motorn nått rätt temperatur
Sluta gasa
Öppna luftnippeln
Upprepa tills det inte kommer mer luft ur nippeln utan bara vatten.
OBS! Håll koll så motorn inte går för varmt.
Lyft motorn i fram
Fyll behållaren fullt
Värmen på max
Varva 3000 varv när bilen börjar bli varm
Håll koll på tempen
Kolla så termostaten öppnar genom att känna på kylarslangarna när motorn nått rätt temperatur
Sluta gasa
Öppna luftnippeln
Upprepa tills det inte kommer mer luft ur nippeln utan bara vatten.
OBS! Håll koll så motorn inte går för varmt.
-
- Posts: 37
- Joined: 19 Nov 2013, 22:59
- Location: Sveg
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
Tror att jag fått till luftningen nu idag. Hade bilen på marken, hissade expansionskärlet högst och fyllde systemet så gott det gick med det till en början sedan luftade jag genom att vicka lös övre kylarslangen lite i överkant då kylarens övre del sitter lite högre än luftnippeln. efter det kollade jag luftnippeln och körde bilen och gjorde om pruceduren nån gång tills allt verkade bra. Ska sägas att jag körde utan termostat.
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
expansions kärlet måste vara högsta punkten luftslangen mellan kyl och expkärl ska hällst vara stigande mot expkärlet så det inte blir vatten/luft fickor då avluftar sig bilen nästan självt
du måste ha termostat i annars cirkulerar inte vattnet titta och tänk så förstår ni termostaten öppnar inte bara ett hål den stänger även ett annat!
MVH Daniel
du måste ha termostat i annars cirkulerar inte vattnet titta och tänk så förstår ni termostaten öppnar inte bara ett hål den stänger även ett annat!
MVH Daniel
-
- Posts: 37
- Joined: 19 Nov 2013, 22:59
- Location: Sveg
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
Jag har inte ens någon luftslang mellan kyl och kärlet, finns inget uttag för det på kylaren och då det tycks ha fungerat ändå så hoppas jag slippa borra hål för det Vill du förklara mer detaljerat varför det inte skulle funka utan termostat? Flera kompisar med 535or har kört utan med bra resultat.
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
RoppinJohansson wrote:Jag har inte ens någon luftslang mellan kyl och kärlet, finns inget uttag för det på kylaren och då det tycks ha fungerat ändå så hoppas jag slippa borra hål för det Vill du förklara mer detaljerat varför det inte skulle funka utan termostat? Flera kompisar med 535or har kört utan med bra resultat.
utan termostat så är det öppet mellan alla anslutningar så den suger aldrig in kall vatten från kylet utan fortsätter suga varmvatten inne ifrån motorn
du måste ha avluftnings slangen annars kommer motorn aldrig självavlufta utan du kommer alltid ha bekymmer med det
-
- Posts: 37
- Joined: 19 Nov 2013, 22:59
- Location: Sveg
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
Ok ja det kan ligga något i det du säger. Men så länge tempgivaren visar siffror under 100 grader så funkar det väl? Har tempgivare på samma ställe som original eller finns det "varmare" vatten någon annanstans?
Så för bästa resultat bör jag alltså sätta expansionskärlet överst på torpedväggen och avluftningsslangen från överkant på kylaren och upp till kärlet?
Så för bästa resultat bör jag alltså sätta expansionskärlet överst på torpedväggen och avluftningsslangen från överkant på kylaren och upp till kärlet?
Re: Fråga angående expansionskärl M30B35
om du tar bort termostaten så kommer det kall vatten rakt på givaren upp till 120*C går det att köra en m30 utan problem bara du inte öppnar locket på expansionskärletRoppinJohansson wrote:Ok ja det kan ligga något i det du säger. Men så länge tempgivaren visar siffror under 100 grader så funkar det väl? Har tempgivare på samma ställe som original eller finns det "varmare" vatten någon annanstans?
Så för bästa resultat bör jag alltså sätta expansionskärlet överst på torpedväggen och avluftningsslangen från överkant på kylaren och upp till kärlet?