BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
Fernis1
Posts: 2406
Joined: 10 Jan 2008, 02:49
Location: Märsta

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fernis1 »

Riktigt fin bil tror jag, ja vid 1,9bar ska den ge mer jag hade ju likadan turbo på min 2,5L m50 med dubbla insugskammar e85 och den lämnade 663whp vid 2,03bar.
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Fernis1 wrote:Riktigt fin bil tror jag, ja vid 1,9bar ska den ge mer jag hade ju likadan turbo på min 2,5L m50 med dubbla insugskammar e85 och den lämnade 663whp vid 2,03bar.
Tror du? :P
14000mil
Hade som sagt läckage vid mässingsanslutningen i spjällhuset vilket gjorde att turbon höll på att jobba ihjäl sig. Blir intressant att se hur bilen kommer bete sig med en laddtrycksstyrning istället för en regulator.
Fredrik
070 4567 121
Erki87
Posts: 767
Joined: 21 Jan 2006, 18:03
Location: Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Post by Erki87 »

stiiiv_ wrote:Freddro det känns fan som jag har blivit din personliga bärgare tror fan jag ska sälja passaten och köpa en assistanskårenbärgare med saftblandare blir ett snack med tant här ikväll;)

För att inte glömma den extrem snabba cossien som får gå som förbil med varningsblinkers. Kostar o ligga på topp.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)

(Eric Johansson)
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2

Post by Fredro »

Erki87 wrote:
stiiiv_ wrote:Freddro det känns fan som jag har blivit din personliga bärgare tror fan jag ska sälja passaten och köpa en assistanskårenbärgare med saftblandare blir ett snack med tant här ikväll;)

För att inte glömma den extrem snabba cossien som får gå som förbil med varningsblinkers. Kostar o ligga på topp.
Jag kan bogsera er båda i vår när jag får lite mindre effekt :P om Stiiv nu får ihop sin någon gång och du erik får ner din på hjulen :)
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Image

Börjar med en bild på min fläns med dubbla bultmönster...
De yttre hålen (T4) kommer att försänkas och dras med försänkta insektskruv och det kommer sitta pinnbult i de inre (T3)

Image

Så här är tanken att det kommer sitta

Image

Min svarta KKK29 mot den nya "lite"-mindre

Image

En bild på oljereturen... det är endast AN10 för alla som påstår att det måste var 30mm invändigt.. :shock:

Image

Nya spridare har kommit... får se hur dom beter sig... hört både bu och bä om dessa...


Lindat grenröret
Image
Image
Image
Image


Fixar en ny ventilkåpa som inte ska börja brinna...
Image
Image


Och till sist har jag klätt in innerskärm och fjäderbenstorn med lite värmeskydd
Image
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Pimplaren »

Luktar lagligt här! :) hehe

Jävla fresh dendär är alltså, man bli avis..
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Pimplaren wrote:Luktar lagligt här! :) hehe

Jävla fresh dendär är alltså, man bli avis..
Luktar... :P
Men visst är tanken att hon ska rulla igenom SFRO som ombyggt fordon med 1kg ladd från 1500rpm :)
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Sen har jag även fått ventilkåpan blästrad. Störde mig lite på den tidigare men du ska den få samma finish som resten

Image

Plåten till vevhusventilationen blev som ny

Image

Och efter en sväng i tvättstugan blir allt fint :)

Image


Nu återstår bara lite färgskrapning på kanten mot topplocket sam lite fin färg på kåpan

Image
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Nu är adaptern från T4 till T3 färdig

Image

Och nya miniturbon provmonterad.

Image

Och lite färg på ventilkåpan. Dock ingen när den är färdigmålad (rallymusta) & heltäckt.

Image
Fredrik
070 4567 121
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by erikjakan »

Snyggt byggt!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

erikjakan wrote:Snyggt byggt!
Tackar! Ni oxå :D

Har fått tag på en 330 E46 låda som jag har lite planer på att stoppa i så man kan åka 300+ :D
Har inte du bra koll på det? Är en gs6-37dz 6-petad.
Bolt-on? Size på axeln? Passar slavcylinder från m50? Storlek på hardy? (Har inte hämtat den än)
Fredrik
070 4567 121
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by erikjakan »

Tjo!

Beror på årsmodell och antal växlar, antar att det är en sånhär:

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05" onclick="window.open(this.href);return false;


Jag skulle satsa på en m3e46/e36 låda istället, diesellådorna har skumma utväxlingar som inte är optimala.

Kort 1a 2a 3a lång 4a 5a 6a.

size på axel är 35mm finsplines, yes samma slav, hardy är det fetaste 110mm har jag för mig.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Nix ingen diesellåda utan från 330i -03

http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-T ... 6_37bz_dz/

Dock dåligt med info om dessa.

Vet att m3 lådan är fet, men gäller att hitta en till en students budget :roll:

Tänkt att kika/hämta den imorgon och kan då återkomma med info om hur det ser ut!
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

http://www.unofficialbmw.com/images/05% ... veline.pdf

Hittade lite info om lådan...

Utväxling
1 4.350
2 2.496
3 1.665
4 1.234
5 1:1
6 0.851
R 3.926

Kan bli spännande...

Image

234 på 4an borde vara lagom slutfart på 402m...
Fredrik
070 4567 121
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

Blev ingen vxllåda... hade blivit massa merjobb så jag följer eriks tips :)

Istället blev det lite skruva...

Först en jiggmotor... gissa skrotet

Image


Sen gjordes ventilkåpan rent grundligt och monterades, men först lite sillis så det blir tätt som ett grodarsle

Image


Image


Sen var det dags för lite terapiarbete, även brickorna målades men så kul är det ju inte att titta på färg som torkar :mrgreen:

Image
Fredrik
070 4567 121
User avatar
TIMGTR
Posts: 256
Joined: 06 Nov 2012, 22:19
Location: Jönköping
Contact:

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by TIMGTR »

erikjakan wrote:
Jag skulle satsa på en m3e46/e36 låda istället, diesellådorna har skumma utväxlingar som inte är optimala.

Kort 1a 2a 3a lång 4a 5a 6a.

size på axel är 35mm finsplines, yes samma slav, hardy är det fetaste 110mm har jag för mig.
Gott med lång 4a in i pariseböjjen på mantorp, då är det bara att ladda :mrgreen:

Ser ju riktigt trevligt ut Fredro!! :) Har du fler bilder på vevhusventilationen? räcker inte orginal till?
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;

Tim Fredriksson, 0737718714
User avatar
Fredro
Posts: 830
Joined: 30 Sep 2007, 18:26
Location: Västerås/Eskilstuna

Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2

Post by Fredro »

TIMGTR wrote:Ser ju riktigt trevligt ut Fredro!! :) Har du fler bilder på vevhusventilationen? räcker inte orginal till?
Tackar för det!

Orginal borde väl räcka till tycker jag men nu är det ju så att den går in i insuget på "sugsidan" orginal där jag med flera på det här forumet har trycksatt.

i ventilkåpan vandrar gaserna genom en "labyrint" enligt nedan

Image

och därifrån tänkte jag svarva en stoss som byggs som orginal men med bara 1 stor slanganslutning, som går burken. typ så här :lol:
detta för att få bort all form av soljedimma i motorutrymmet men även för att det behövs en sluten vevhusventilation vid besiktning.

Image
Fredrik
070 4567 121
Post Reply