Bygga om enkelvanos till icke vanos?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
stayhard

Bygga om enkelvanos till icke vanos?

Post by stayhard »

Tjena!

De är så att ja har en topp från en 325 enkelvanos, och min vanos har fått sig en smäll så den pissar olja. Nu ska inte vanosen användas även om den hade vart hel.

Och nu har ja en 320 topp icke vanos ligger. Så ja undrar om ja bara kan ta kåpan i framkant och ventilkåpan och sätta på min 325 topp? På så sätt är de ju konverterat till icke vanos? Måste insugskammen bytas eller kan ja använda vanoskammen?

Oerhört tacksam för svar
xelerator

Re: Bygga om enkelvanos till icke vanos?

Post by xelerator »

det kan du, ta även ickevanoskammarna med tillbehör..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Poppo_

Post by Poppo_ »

Hoppas inte trådskaparen ser illa på detta att jag använder hans tråd, men tänkte att han även kan ha nytta utav de här då jag håller på med precis samma sak, att IV konvertera min vanos topp.
Tänkte även att jag skulle montera IV inner ventilfjädrar som jag sett att vissa gör och de är där jag kört fast nu, skulle vilja ha lite info vilka fjäderbrickor man använder, dom undre från IV toppen passar rätt ner i vanos toppen och fjädrarna ligger bra där, är den övre jag är lite fundersam över då jag inte tycker den inre fjädern passar nå bra i brickan, så vilka brickor brukar användas?
kungen12321

Post by kungen12321 »

Du använder inner och ytterfjäder och brickan i botten. Retainers köper du hos bmw och skall vara till s50b32.

Körde själv med detta och fungerade klockrent, varvstopp 7800rpm:)
2013: M50B28 525hk/658nm

2014: M62B44 THE PIG - "Färdigt projekt"
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=79565" onclick="window.open(this.href);return false;
Poppo_

Post by Poppo_ »

kungen12321 wrote:Du använder inner och ytterfjäder och brickan i botten. Retainers köper du hos bmw och skall vara till s50b32.

Körde själv med detta och fungerade klockrent, varvstopp 7800rpm:)
Okej tackar, Iv innerfjäder vet jag att de är men använder du vanos ytterfjäder eller är den oxå från IV toppen?
xelerator

Post by xelerator »

Icke vanos inner o ytterfjädrar med s50b32 retainers i vanos topp..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
Post Reply