BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Riktigt fin bil tror jag, ja vid 1,9bar ska den ge mer jag hade ju likadan turbo på min 2,5L m50 med dubbla insugskammar e85 och den lämnade 663whp vid 2,03bar.
Fernis Productions
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
E34 525 turbo 2009
E21 M50 Turbo - 9,87 / 233 @ 402m 2011
E30 325im m20b25 turbo 2013
E36 compact glasfiber 4wd turbo 2014
E36 325 coupe Turbo 2018
Joakim Fernis
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Tror du?Fernis1 wrote:Riktigt fin bil tror jag, ja vid 1,9bar ska den ge mer jag hade ju likadan turbo på min 2,5L m50 med dubbla insugskammar e85 och den lämnade 663whp vid 2,03bar.
14000mil
Hade som sagt läckage vid mässingsanslutningen i spjällhuset vilket gjorde att turbon höll på att jobba ihjäl sig. Blir intressant att se hur bilen kommer bete sig med en laddtrycksstyrning istället för en regulator.
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
stiiiv_ wrote:Freddro det känns fan som jag har blivit din personliga bärgare tror fan jag ska sälja passaten och köpa en assistanskårenbärgare med saftblandare blir ett snack med tant här ikväll;)
För att inte glömma den extrem snabba cossien som får gå som förbil med varningsblinkers. Kostar o ligga på topp.
Kör: Ford Escort Cosworth -93 505whp 525wnm
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Körde: M3 -01
Körde: M5 -91
Körde: 325i -88
Körde: 318is 16v -90 (Turbo)
(Eric Johansson)
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Jag kan bogsera er båda i vår när jag får lite mindre effekt om Stiiv nu får ihop sin någon gång och du erik får ner din på hjulenErki87 wrote:stiiiv_ wrote:Freddro det känns fan som jag har blivit din personliga bärgare tror fan jag ska sälja passaten och köpa en assistanskårenbärgare med saftblandare blir ett snack med tant här ikväll;)
För att inte glömma den extrem snabba cossien som får gå som förbil med varningsblinkers. Kostar o ligga på topp.
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Börjar med en bild på min fläns med dubbla bultmönster...
De yttre hålen (T4) kommer att försänkas och dras med försänkta insektskruv och det kommer sitta pinnbult i de inre (T3)
Så här är tanken att det kommer sitta
Min svarta KKK29 mot den nya "lite"-mindre
En bild på oljereturen... det är endast AN10 för alla som påstår att det måste var 30mm invändigt..
Nya spridare har kommit... får se hur dom beter sig... hört både bu och bä om dessa...
Lindat grenröret
Fixar en ny ventilkåpa som inte ska börja brinna...
Och till sist har jag klätt in innerskärm och fjäderbenstorn med lite värmeskydd
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Luktar lagligt här! hehe
Jävla fresh dendär är alltså, man bli avis..
Jävla fresh dendär är alltså, man bli avis..
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Luktar...Pimplaren wrote:Luktar lagligt här! hehe
Jävla fresh dendär är alltså, man bli avis..
Men visst är tanken att hon ska rulla igenom SFRO som ombyggt fordon med 1kg ladd från 1500rpm
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Sen har jag även fått ventilkåpan blästrad. Störde mig lite på den tidigare men du ska den få samma finish som resten
Plåten till vevhusventilationen blev som ny
Och efter en sväng i tvättstugan blir allt fint
Nu återstår bara lite färgskrapning på kanten mot topplocket sam lite fin färg på kåpan
Plåten till vevhusventilationen blev som ny
Och efter en sväng i tvättstugan blir allt fint
Nu återstår bara lite färgskrapning på kanten mot topplocket sam lite fin färg på kåpan
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Nu är adaptern från T4 till T3 färdig
Och nya miniturbon provmonterad.
Och lite färg på ventilkåpan. Dock ingen när den är färdigmålad (rallymusta) & heltäckt.
Och nya miniturbon provmonterad.
Och lite färg på ventilkåpan. Dock ingen när den är färdigmålad (rallymusta) & heltäckt.
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Snyggt byggt!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Tackar! Ni oxåerikjakan wrote:Snyggt byggt!
Har fått tag på en 330 E46 låda som jag har lite planer på att stoppa i så man kan åka 300+
Har inte du bra koll på det? Är en gs6-37dz 6-petad.
Bolt-on? Size på axeln? Passar slavcylinder från m50? Storlek på hardy? (Har inte hämtat den än)
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Tjo!
Beror på årsmodell och antal växlar, antar att det är en sånhär:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle satsa på en m3e46/e36 låda istället, diesellådorna har skumma utväxlingar som inte är optimala.
Kort 1a 2a 3a lång 4a 5a 6a.
size på axel är 35mm finsplines, yes samma slav, hardy är det fetaste 110mm har jag för mig.
Beror på årsmodell och antal växlar, antar att det är en sånhär:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=23&fg=05" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag skulle satsa på en m3e46/e36 låda istället, diesellådorna har skumma utväxlingar som inte är optimala.
Kort 1a 2a 3a lång 4a 5a 6a.
size på axel är 35mm finsplines, yes samma slav, hardy är det fetaste 110mm har jag för mig.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Nix ingen diesellåda utan från 330i -03
http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-T ... 6_37bz_dz/
Dock dåligt med info om dessa.
Vet att m3 lådan är fet, men gäller att hitta en till en students budget
Tänkt att kika/hämta den imorgon och kan då återkomma med info om hur det ser ut!
http://bmwfans.info/parts-catalog/E46-T ... 6_37bz_dz/
Dock dåligt med info om dessa.
Vet att m3 lådan är fet, men gäller att hitta en till en students budget
Tänkt att kika/hämta den imorgon och kan då återkomma med info om hur det ser ut!
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
http://www.unofficialbmw.com/images/05% ... veline.pdf
Hittade lite info om lådan...
Utväxling
1 4.350
2 2.496
3 1.665
4 1.234
5 1:1
6 0.851
R 3.926
Kan bli spännande...
234 på 4an borde vara lagom slutfart på 402m...
Hittade lite info om lådan...
Utväxling
1 4.350
2 2.496
3 1.665
4 1.234
5 1:1
6 0.851
R 3.926
Kan bli spännande...
234 på 4an borde vara lagom slutfart på 402m...
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Blev ingen vxllåda... hade blivit massa merjobb så jag följer eriks tips
Istället blev det lite skruva...
Först en jiggmotor... gissa skrotet
Sen gjordes ventilkåpan rent grundligt och monterades, men först lite sillis så det blir tätt som ett grodarsle
Sen var det dags för lite terapiarbete, även brickorna målades men så kul är det ju inte att titta på färg som torkar
Istället blev det lite skruva...
Först en jiggmotor... gissa skrotet
Sen gjordes ventilkåpan rent grundligt och monterades, men först lite sillis så det blir tätt som ett grodarsle
Sen var det dags för lite terapiarbete, även brickorna målades men så kul är det ju inte att titta på färg som torkar
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Gott med lång 4a in i pariseböjjen på mantorp, då är det bara att laddaerikjakan wrote:
Jag skulle satsa på en m3e46/e36 låda istället, diesellådorna har skumma utväxlingar som inte är optimala.
Kort 1a 2a 3a lång 4a 5a 6a.
size på axel är 35mm finsplines, yes samma slav, hardy är det fetaste 110mm har jag för mig.
Ser ju riktigt trevligt ut Fredro!! Har du fler bilder på vevhusventilationen? räcker inte orginal till?
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;
Tim Fredriksson, 0737718714
Tim Fredriksson, 0737718714
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Tackar för det!TIMGTR wrote:Ser ju riktigt trevligt ut Fredro!! Har du fler bilder på vevhusventilationen? räcker inte orginal till?
Orginal borde väl räcka till tycker jag men nu är det ju så att den går in i insuget på "sugsidan" orginal där jag med flera på det här forumet har trycksatt.
i ventilkåpan vandrar gaserna genom en "labyrint" enligt nedan
och därifrån tänkte jag svarva en stoss som byggs som orginal men med bara 1 stor slanganslutning, som går burken. typ så här
detta för att få bort all form av soljedimma i motorutrymmet men även för att det behövs en sluten vevhusventilation vid besiktning.
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121