Startproblem e36 318is -93
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Startproblem e36 318is -93
Har fått startproblem på min 318is -93.
Startmotorn snurrar när man vrider på tändningen men verkar inte slå ut till svänghjulet och dra runt motorn. Låter som ett dåligt lager nästan när den snurrar. Saker jag testat
- Bytt startmotor Beg. bildelsbasen (testad)
- Bytt batteri/laddat batteri
- fräschat upp alla jordpunkter
- dratt jordkabel direkt till startmotorn
- Mätt på + på startmotorn får drygt 12v, mätt på dom två stiften till solenoiden och får drygt 12v vid start.
- dratt separata kablar till dom två kontakterna till solonoiden och så till plus men händer samma sak, startmotorn snurrar men inte på svänghjulet.
http://www.youtube.com/watch?v=WsN-54HC-W4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=5QBkFVAuC9Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Det går att putta/bogsera igång bilen utan problem så går den felfritt sen tills man stänger av den. Någon som har några tips eller liknande? Har sökt på forum och dom flesta har att startmotorn drar runt motorn men att de inte startar men denna gör inte ens detta utan bara snurar i själva startmotorn typ. Verkar inte ha någon kodad nycken så de kan inte vara de som är felet. Kan de vara Larm/startspärr eller något?
Tacksam för svar!
Startmotorn snurrar när man vrider på tändningen men verkar inte slå ut till svänghjulet och dra runt motorn. Låter som ett dåligt lager nästan när den snurrar. Saker jag testat
- Bytt startmotor Beg. bildelsbasen (testad)
- Bytt batteri/laddat batteri
- fräschat upp alla jordpunkter
- dratt jordkabel direkt till startmotorn
- Mätt på + på startmotorn får drygt 12v, mätt på dom två stiften till solenoiden och får drygt 12v vid start.
- dratt separata kablar till dom två kontakterna till solonoiden och så till plus men händer samma sak, startmotorn snurrar men inte på svänghjulet.
http://www.youtube.com/watch?v=WsN-54HC-W4" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.youtube.com/watch?v=5QBkFVAuC9Q" onclick="window.open(this.href);return false;
Det går att putta/bogsera igång bilen utan problem så går den felfritt sen tills man stänger av den. Någon som har några tips eller liknande? Har sökt på forum och dom flesta har att startmotorn drar runt motorn men att de inte startar men denna gör inte ens detta utan bara snurar i själva startmotorn typ. Verkar inte ha någon kodad nycken så de kan inte vara de som är felet. Kan de vara Larm/startspärr eller något?
Tacksam för svar!
E30 m20b25 Turbo Touring!
Re: Startproblem e36 318is -93
Om startmotorn går o solenoiden går ut så måste de va svänghjul/startkrans som spökar tycker man.
E36 Coupe M50b32 turbo - Såld
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
Jo har ju varit rädd för de. Men känns inte som om den går emot svänghjulet. Låter som den snurrar fritt. Det är därför jag tror att den snurrar utan att axeln åker ut mot svänghjulet. Kollade på svänghjulet när startmotorn var borta och de ser bra ut de lilla jag såg, och de funkar ju fint när man bogserar igång bilen.
Ja de jag skulle kunna tänka mig om starten är helt som den skulle va, då e de ju att startkransen skulle va helt nertuggad precis där starten lägger an, men de verkar långsökt. De känns som att de e solenoiden som inte slår ut av nån anledning.Heden89 wrote:Jo har ju varit rädd för de. Men känns inte som om den går emot svänghjulet. Låter som den snurrar fritt. Det är därför jag tror att den snurrar utan att axeln åker ut mot svänghjulet. Kollade på svänghjulet när startmotorn var borta och de ser bra ut de lilla jag såg, och de funkar ju fint när man bogserar igång bilen.
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
Aa jag får testa med en annan startmotor. För känner på startmotorn att den surrar vid start. Den beter sig inte så vid typ startspärr eller stöldskydd. Eller klickar de/snurrar ändå vid dessa fel?
Hur gammal e bilen, min is va en -92 men de satt ingen startspärr på den, ews kom väl typ -95 o vad jag förstår ska den klippa tändning o insprutning eller bara nåt av de kanske, tror inte den sk döda startmotorn iaf
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
Såg att de va en -93 nu, ska ju inte finnas nån startapärr på den iaf
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
Tog bort min "nya" startmotor nu och var samma problem med den. Att den bara snurra men inte slog ut. Var synd att jag inte testa de innan för nu vet jag inte om de är något elfel som gör att själva utslagsfunktionen går sönder.
Ska köpa en till startmotor testa den innan och sen koppa förbi tändningslåset och köra med knapp eller nått så slipper jag felsöka
Ska köpa en till startmotor testa den innan och sen koppa förbi tändningslåset och köra med knapp eller nått så slipper jag felsöka
Ja men har du redan testat två olika så känns de nog mer som att där e ett kabelbrott nånstans så signalen till solenoiden faller bort. Tror du kommer få samma fel även om du stoppar i en tredje startmotor men försök hitta kabelschema över detta och ohma kablarna och se så det verkligen kommer spänning där de ska va.
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
580hk / 799nm @ 1,35 bar
Johan Bjärstrand
0703-312805
Har bara testat två. Den första är sönder, och den andra är sönder nu. har testat startmotorn vid sidan om. Men ska fixa en och testa den så den verkligen är hel innan jag monterar den. Om den också går sönder så är det något med elektroniken men ska mäta lite mer nogrannt denna gång.