Behöver hjälp med att avgöra skick på block. (BILDER)

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Magistern

Behöver hjälp med att avgöra skick på block. (BILDER)

Post by Magistern »

Hej.
Har rivit ned min b230 8v och har noterat slitage i cylindrarna. Har dock svårt att avgöra om det är något som bör honas om eller om det bara är att åka.
I detta album hittar ni bilder på blocket, cylindrarna och vevlagren (längst ned på sidan): http://www.garaget.org/mypage/gallery.p ... 4543&saved

Frågor:
Behöver jag hona om blocket? -Det har gått 500 mil med 500whp och e85 sedan renovering.
Vad tycker ni om vevlagren? -Jag har haft varvstoppet på 7000 och kör med Castrol 10w60 olja. Tanken är att till sommaren plocka 100whp mer och varva 8000rpm

Är mycket tacksam för åsikter och tankar om detta. Första gången jag har isär motorn sedan trimning och är därför lite osäker på vad som är acceptabelt slitage.

Mvh Simon
vinkelkapen

Re: Behöver hjälp med att avgöra skick på block. (BILDER)

Post by vinkelkapen »

Svårt att säga på bilder men honing ser ut att behövas och kolvringar... Se till att mäta upp ovalitet

Lager kostar inge multum skulle jag bytt bara för det är en enkel åtgärd better safe than sorry... Men för en Brukis så skulle man kunna återanvända dom
Magistern

Re: Behöver hjälp med att avgöra skick på block. (BILDER)

Post by Magistern »

Jag har lämnat blocket på honing idag. Men givetvis ska lagren bytas. VIlle bara höra om ni hade några tankar om hur de såg ut. mvh
Post Reply