Hej!
Jag håller på med ett turbo bygge som jag har lite problem att lösa.
Jag har köpt en smidd vev från en m57d30 och ska sätta i den i min m50b25 (icke vanus)
Tanken är att jag ska köra med smidda kolvar och stakar med.
har läst runt lite här och fått fram att jag kan använda stakarna från m50 och använda m54 kolvar, stämmer det?
och isf vad för komp får jag ut av det?
och vilken topp packning ska jag då använda?
hur löser jag det med triggerskivan som sitter baktill på den här veven?
Har aldrig läst om någon som gjort den kombinationen. Själv hade jag tagit veven från M54B30 istället, då det är beprövat. Och för att kunna räkna ut komp lär du veta slaglängd, tjocklek på topplockspackning osv
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Casy wrote:Har aldrig läst om någon som gjort den kombinationen. Själv hade jag tagit veven från M54B30 istället, då det är beprövat. Och för att kunna räkna ut komp lär du veta slaglängd, tjocklek på topplockspackning osv
Men vad är det då som skiljer dom två vevaxlanra ifrån varandra? Hittar inte så mycket info om just m57 motorn. och så är jag rätt ny på bmw motorer så lite förståelse
Jag har läst nån stans att med slaget från m57d30/m54b30 så går det inte att köra ickevanosstakarna pga att stakarna tar i blocket då.'
Man lär köra smidda eller de klenare stakarna från m52 eller m54.