BMW e30 -->M20 Turbo<--

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by markus »

Har haft det i huvet men nu är det borta. Ska kolla om jag skrev ner det nånstans annars är det ju som sagt bara mäta sig fram =)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by xelerator »

m50 tps

1 jord
2 signal
3 5v

mvh
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by _TH_ »

Nisse Järnet wrote:To find TPS supply, TPS ground and TPS signal terminals on the sensor use a multimeter to test the
Ohms resistance across the terminals.
The TPS supply, TPS ground terminals will give a ohms resistance that will not change as the throdle
is opened and closed.
When you have found these, test from each one of these to another terminal unUl you find the two
terminals that the resistance decreases as the throdle is opened.
Example:‐ Throdle closed resistance 4.2 K ohms.
Throdle open resistance 1.2 K ohms.
When you have found these you are tesUng across the TPS supply and TPS signal. The other terminal
is the TPS ground
Tackar :D
markus wrote:Har haft det i huvet men nu är det borta. Ska kolla om jag skrev ner det nånstans annars är det ju som sagt bara mäta sig fram =)
Jag ska till garaget nästa söndag. om du har tid får du gärna komma förbi.


xelerator wrote:m50 tps

1 jord
2 signal
3 5v

mvh
King ! !
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by markus »

Påminn mig på fejan så kommer jag förbi !
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by _TH_ »

Hej.
Ja för er som undrar vad som händer här så kan jag berätta.

Faan inte mycket just nu iaf,


Har svinmycket på jobbet nu fram till jul.
Men kommer nog hinna vara i garaget på söndag och försöka göra klart det mesta av elen.
Har köpt lite kontakter o laddtrycksstyrning, MAT-sensor, flänsar för in och ut med olja ur turbon.


Image


Vänta er en uppdatering med bilder osv på måndagkväl.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by _TH_ »

MAT sensor:

Image


Här är den inte i tryckt än:
Image


Monterad:
Image

Nöjd blev jag iaf.

Sedan monterade jag vattenkylare och IC osv osv.

Image

Hur tycker ni att jag ska gör med färgval osv på ögonlock och den inramade plåten ?
Photoshoppa gärna olika alternativ :D

Image
User avatar
markus
Posts: 4830
Joined: 20 Nov 2005, 17:01
Location: Motala
Contact:

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by markus »

Bara enklast mattsvart skulle jag köra på. Ser bra ut i övrigt gamla fina M20in =)
Markus Jonsson

burken_jonsson@hotmail.com

Motorsport för alla. http://www.5100.se" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by _TH_ »

sitter och kollar på hur jag ska dra bränsleledningarna.

Spelar det roll vilket håll bränslet flödar igenom fuelrailet?

(neråt på bilderna är fram på bilen)
Image

Image
CarpeDiem
Posts: 214
Joined: 14 Aug 2012, 21:32

Re: Sv: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by CarpeDiem »

Bra jobbat :)
I live my life a quarter mile at a time
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by xelerator »

Alt 2 om man ska vara lite teoretisk och ta hänsyn till bilens accelationsriktning och bränslets flödesriktning i fuelrailen.

Sen hur mycket det påverkar i bilar som inte har herrejösseseffekt är en annan fråga :)..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by _TH_ »

xelerator wrote:Alt 2 om man ska vara lite teoretisk och ta hänsyn till bilens accelationsriktning och bränslets flödesriktning i fuelrailen.

Sen hur mycket det påverkar i bilar som inte har herrejösseseffekt är en annan fråga :)..

Tack för input. Då ska jag ta o tänka på de när jag drar slangarna :D
User avatar
rockker
Posts: 568
Joined: 12 Aug 2007, 17:42
Location: Hallstahammar

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by rockker »

Jag kör som alt 1. Ser dock ingen anledning varför alt 2 skulle vara bättre? Båda funkar nog lika bra oavsett :D
E34 M20B28 turbo - 700hk 900nm
http://www.garaget.org/?car=164153" onclick="window.open(this.href);return false;

Skitiga kalsonger får man bara efter 2 bar

"Så roligt har jag inte haft sen vi draggade efter svärmor i fel sjö."

070-4180940
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Sv: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by Ripper »

xelerator wrote:Alt 2 om man ska vara lite teoretisk och ta hänsyn till bilens accelationsriktning och bränslets flödesriktning i fuelrailen.

Sen hur mycket det påverkar i bilar som inte har herrejösseseffekt är en annan fråga :)..
Sen är ju systemet under tryck och de skall ju btrn hålla, så skulle hävda att de kvittar, allt annat är väl teori isåfsll som inte går hand i hand med praktik alltid :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
pimpmyfarad2
Posts: 278
Joined: 09 Apr 2011, 19:58
Location: Motala

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by pimpmyfarad2 »

Jag har som alternativ 1. Men om jag skulle dra nya ledningar hade jag nog gjort som bild två, mest för att jag fått för mig att det "är vanligast så" :S
Sen kanske det blir enklare att hitta nånstans att sätta btr´en om den är närmare torpeden?
User avatar
xelerator
Posts: 2604
Joined: 20 Nov 2005, 15:36
Location: sthlm

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by xelerator »

Ripper wrote:
xelerator wrote:Alt 2 om man ska vara lite teoretisk och ta hänsyn till bilens accelationsriktning och bränslets flödesriktning i fuelrailen.

Sen hur mycket det påverkar i bilar som inte har herrejösseseffekt är en annan fråga :)..
Sen är ju systemet under tryck och de skall ju btrn hålla, så skulle hävda att de kvittar, allt annat är väl teori isåfsll som inte går hand i hand med praktik alltid :)

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Just därför jag skrev "om man ska vara lite teoretisk" :).
Har testat båda setuperna själv samt även andra varianter och är medveten om att det "funkar".

Men är det nån här som gjort en grundlig vetenskaplig studie kring detta och kan visa att det inte är minsta lilla skillnad så tar jag gärna del av det :).
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
User avatar
Lindberg_
Posts: 73
Joined: 17 Oct 2012, 17:47
Location: Holmsund/Umeå

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by Lindberg_ »

Är inte returen på sidan av btren och matningen underifrån? :)
E30 m20b27 turbo
User avatar
_TH_
Posts: 539
Joined: 14 Aug 2010, 10:48
Location: Stockholm/Linköping

Re: BMW e30 325 -87 -->m20 turbo<--

Post by _TH_ »

Tack för alla svar.
Jag kommer göra så som passar bäst.

Lindberg_ wrote:Är inte returen på sidan av btren och matningen underifrån? :)
Isåfall har jag fattat det helt fel. Men jag tror returen är neråt.
Post Reply