Kolvfråga M50 turbo
Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren
Kolvfråga M50 turbo
Tja, står i valet nu hur jag ska göra med min m50B25 vanos turbo motor, bromsade 510hp ur den i somras hos Nordic/ dahlbäck racing och åkte så tills toppackningen gav med sig, har nu tänkt att uppgradera lite under vintern med lite starkare bottendel men inte riktigt bestämt vad jag ska åka för kolvar än, hur mycket håller vanos kolvarna för? Eller finns de nå andra kolvar som håller bättre än dom? Eller är de bara dumt att vara dumsnål så man ska gå på smidda kolvar direkt?
Tanken är att jag ska kliva över 700hk iallafall, om någon har några tips eller förslag på förbättringar så tas de glatt imot.
det som är bestämt än vad som ska göras är:
Nytt egenbyggt grenrör
Precision Pt6262 turbo från PPF
Plenum insug
IV topp med tillsnyggade kanaler
ARP + Cooperring packning
H-profil stakar
Och självklart genomgången motor med nya lager och allt sånt.
Tanken är att jag ska kliva över 700hk iallafall, om någon har några tips eller förslag på förbättringar så tas de glatt imot.
det som är bestämt än vad som ska göras är:
Nytt egenbyggt grenrör
Precision Pt6262 turbo från PPF
Plenum insug
IV topp med tillsnyggade kanaler
ARP + Cooperring packning
H-profil stakar
Och självklart genomgången motor med nya lager och allt sånt.
Re: Kolvfråga M50 turbo
Verkar vara mer tidsfråga än effektfråga hur länge vanoskolvarna håller. Vet flera som kört sönder dem med 4-500hk.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kolvfråga M50 turbo
Okej, jag har åkt några månader nu tills toppackningen gick och dom var kanon fina när jag tog ur dom, men känns lite tråkigt om man skulle rasa en kolv till nästa sommar bara så lutar nog åt smidda wiesco kolvar för å vara på säkra sidanHellMek wrote:Verkar vara mer tidsfråga än effektfråga hur länge vanoskolvarna håller. Vet flera som kört sönder dem med 4-500hk.

Re: Kolvfråga M50 turbo
Man ser inget på dem förrän det är försentPoppo_ wrote:Okej, jag har åkt några månader nu tills toppackningen gick och dom var kanon fina när jag tog ur dom, men känns lite tråkigt om man skulle rasa en kolv till nästa sommar bara så lutar nog åt smidda wiesco kolvar för å vara på säkra sidanHellMek wrote:Verkar vara mer tidsfråga än effektfråga hur länge vanoskolvarna håller. Vet flera som kört sönder dem med 4-500hk.

Jag hade också satsat på smidda direkt, inget kul att hålla igen med effekt när dom svarar så fint på laddtryck

Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kolvfråga M50 turbo
Kör på kolvarna från M54b30,,,dem klarar lätt 700hk!!
Re: Kolvfråga M50 turbo
Vad grundar du detta på? Klart att dom klarar det korta stunder med kärring stil.Poll3 wrote:Kör på kolvarna från M54b30,,,dem klarar lätt 700hk!!
Kör som ett svin och varvskydda så lär dom se ut som skit oavsett vem som mappat.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Kolvfråga M50 turbo
Vad är de största problemet förutsatt att mappen är kanon....cerveza wrote:Vad grundar du detta på? Klart att dom klarar det korta stunder med kärring stil.Poll3 wrote:Kör på kolvarna från M54b30,,,dem klarar lätt 700hk!!
Kör som ett svin och varvskydda så lär dom se ut som skit oavsett vem som mappat.
Ringland, kolvtoppskant, värme eller utmattat matrial helt enkelt?
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Kolvfråga M50 turbo
Materialet håller helt enkelt inte. För poröst och klent helt enkelt. Ska man köra över 700hk så ska man inte ens tänka tanken att köra på standard. Om man verkligen ska bruka alla hästarna och köra skiten ur den dvs.Ripper wrote:Vad är de största problemet förutsatt att mappen är kanon....cerveza wrote:Vad grundar du detta på? Klart att dom klarar det korta stunder med kärring stil.Poll3 wrote:Kör på kolvarna från M54b30,,,dem klarar lätt 700hk!!
Kör som ett svin och varvskydda så lär dom se ut som skit oavsett vem som mappat.
Ringland, kolvtoppskant, värme eller utmattat matrial helt enkelt?
Ska man parkera den i garaget och fjuna sig duger det säkert.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Kolvfråga M50 turbo
[/quote]Hårt o brutalt skall de användascerveza wrote:
Materialet håller helt enkelt inte. För poröst och klent helt enkelt. Ska man köra över 700hk så ska man inte ens tänka tanken att köra på standard. Om man verkligen ska bruka alla hästarna och köra skiten ur den dvs.
Ska man parkera den i garaget och fjuna sig duger det säkert.

/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Kolvfråga M50 turbo
Så sant 

Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: Kolvfråga M50 turbo
Jag tycker det är rätt intressant hur just BMW-folk accepterar att toppackningen blåser. Alla andra som trimmar bilar letar fel om man blåser toppackningen...men inte BMW-folk. De rycker på axlarna och köper kraftigare packning och bryr sig inte om VARFÖR toppackningen blåser.
Hade toppackningen blåst på så pass moderat effekt som 510hk på en Volvofemma (som är ganska lik i storlek med M50) så hade iaf jag undrat varför den gjorde det...för det SKA hålla med originalpackning och originalbult utan varken O-ring el annat extra.

Hade toppackningen blåst på så pass moderat effekt som 510hk på en Volvofemma (som är ganska lik i storlek med M50) så hade iaf jag undrat varför den gjorde det...för det SKA hålla med originalpackning och originalbult utan varken O-ring el annat extra.

Re: Kolvfråga M50 turbo
Helt rätt det du skriver!Pacman wrote:Jag tycker det är rätt intressant hur just BMW-folk accepterar att toppackningen blåser. Alla andra som trimmar bilar letar fel om man blåser toppackningen...men inte BMW-folk. De rycker på axlarna och köper kraftigare packning och bryr sig inte om VARFÖR toppackningen blåser.![]()
Hade toppackningen blåst på så pass moderat effekt som 510hk på en Volvofemma (som är ganska lik i storlek med M50) så hade iaf jag undrat varför den gjorde det...för det SKA hålla med originalpackning och originalbult utan varken O-ring el annat extra.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Kolvfråga M50 turbo
Kan det vara skillnad i storlek och utforming på packningsytor?
Jag tycker också det bör hålla jävligt långt med standard packning, så länge det inte spikar...
Jag tycker också det bör hålla jävligt långt med standard packning, så länge det inte spikar...
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bmwandreas
- Moderator
- Posts: 10788
- Joined: 20 Nov 2005, 17:49
- Location: Avesta
Re: Kolvfråga M50 turbo
Ja där har du fel. Vad har du för erfarenhet av bmw:s standardpackningar och bultar?Pacman wrote:Jag tycker det är rätt intressant hur just BMW-folk accepterar att toppackningen blåser. Alla andra som trimmar bilar letar fel om man blåser toppackningen...men inte BMW-folk. De rycker på axlarna och köper kraftigare packning och bryr sig inte om VARFÖR toppackningen blåser.![]()
Hade toppackningen blåst på så pass moderat effekt som 510hk på en Volvofemma (som är ganska lik i storlek med M50) så hade iaf jag undrat varför den gjorde det...för det SKA hålla med originalpackning och originalbult utan varken O-ring el annat extra.
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
Re: Kolvfråga M50 turbo
cerveza wrote:Vad grundar du detta på? Klart att dom klarar det korta stunder med kärring stil.Poll3 wrote:Kör på kolvarna från M54b30,,,dem klarar lätt 700hk!!
Kör som ett svin och varvskydda så lär dom se ut som skit oavsett vem som mappat.

Den e inte lång men den e smal
Re: Kolvfråga M50 turbo
cerveza: Det framstår inte om han ska köra som ett svin eller inte och då utgår jag ifrån att han kan köra med dessa kolvar!! Annars kan jag refera till Silverryggen,han kör med original 3L kolvar med en effekt på över 700whp..så vitt jag vet så har han inte haft några problem med kolvarna än,,du kan ju fråga han om han bara har bilen parkerad i garaget kanske 

Re: Kolvfråga M50 turbo
Ge mig den så håller den 30min max. Kan jag passa på att effektmäta den med 
Ps varför skulle någon bygga en 700+hk maskin och inte ge den allt den har och mer därtill?
Då kan man lika gärna syssla med pingis eller bli ornitolog.

Ps varför skulle någon bygga en 700+hk maskin och inte ge den allt den har och mer därtill?
Då kan man lika gärna syssla med pingis eller bli ornitolog.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.