Kolvfråga M50 turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Poppo_
Posts: 35
Joined: 29 Jul 2013, 00:50

Kolvfråga M50 turbo

Post by Poppo_ »

Tja, står i valet nu hur jag ska göra med min m50B25 vanos turbo motor, bromsade 510hp ur den i somras hos Nordic/ dahlbäck racing och åkte så tills toppackningen gav med sig, har nu tänkt att uppgradera lite under vintern med lite starkare bottendel men inte riktigt bestämt vad jag ska åka för kolvar än, hur mycket håller vanos kolvarna för? Eller finns de nå andra kolvar som håller bättre än dom? Eller är de bara dumt att vara dumsnål så man ska gå på smidda kolvar direkt?
Tanken är att jag ska kliva över 700hk iallafall, om någon har några tips eller förslag på förbättringar så tas de glatt imot.
det som är bestämt än vad som ska göras är:
Nytt egenbyggt grenrör
Precision Pt6262 turbo från PPF
Plenum insug
IV topp med tillsnyggade kanaler
ARP + Cooperring packning
H-profil stakar
Och självklart genomgången motor med nya lager och allt sånt.
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by HellMek »

Verkar vara mer tidsfråga än effektfråga hur länge vanoskolvarna håller. Vet flera som kört sönder dem med 4-500hk.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Poppo_
Posts: 35
Joined: 29 Jul 2013, 00:50

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by Poppo_ »

HellMek wrote:Verkar vara mer tidsfråga än effektfråga hur länge vanoskolvarna håller. Vet flera som kört sönder dem med 4-500hk.
Okej, jag har åkt några månader nu tills toppackningen gick och dom var kanon fina när jag tog ur dom, men känns lite tråkigt om man skulle rasa en kolv till nästa sommar bara så lutar nog åt smidda wiesco kolvar för å vara på säkra sidan :)
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by HellMek »

Poppo_ wrote:
HellMek wrote:Verkar vara mer tidsfråga än effektfråga hur länge vanoskolvarna håller. Vet flera som kört sönder dem med 4-500hk.
Okej, jag har åkt några månader nu tills toppackningen gick och dom var kanon fina när jag tog ur dom, men känns lite tråkigt om man skulle rasa en kolv till nästa sommar bara så lutar nog åt smidda wiesco kolvar för å vara på säkra sidan :)
Man ser inget på dem förrän det är försent ;)

Jag hade också satsat på smidda direkt, inget kul att hålla igen med effekt när dom svarar så fint på laddtryck :)
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Poll3
Posts: 26
Joined: 13 Sep 2012, 10:47
Location: sthlm

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by Poll3 »

Kör på kolvarna från M54b30,,,dem klarar lätt 700hk!!
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by cerveza »

Poll3 wrote:Kör på kolvarna från M54b30,,,dem klarar lätt 700hk!!
Vad grundar du detta på? Klart att dom klarar det korta stunder med kärring stil.
Kör som ett svin och varvskydda så lär dom se ut som skit oavsett vem som mappat.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by Ripper »

cerveza wrote:
Poll3 wrote:Kör på kolvarna från M54b30,,,dem klarar lätt 700hk!!
Vad grundar du detta på? Klart att dom klarar det korta stunder med kärring stil.
Kör som ett svin och varvskydda så lär dom se ut som skit oavsett vem som mappat.
Vad är de största problemet förutsatt att mappen är kanon....

Ringland, kolvtoppskant, värme eller utmattat matrial helt enkelt?
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by cerveza »

Ripper wrote:
cerveza wrote:
Poll3 wrote:Kör på kolvarna från M54b30,,,dem klarar lätt 700hk!!
Vad grundar du detta på? Klart att dom klarar det korta stunder med kärring stil.
Kör som ett svin och varvskydda så lär dom se ut som skit oavsett vem som mappat.
Vad är de största problemet förutsatt att mappen är kanon....

Ringland, kolvtoppskant, värme eller utmattat matrial helt enkelt?
Materialet håller helt enkelt inte. För poröst och klent helt enkelt. Ska man köra över 700hk så ska man inte ens tänka tanken att köra på standard. Om man verkligen ska bruka alla hästarna och köra skiten ur den dvs.
Ska man parkera den i garaget och fjuna sig duger det säkert.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by Ripper »

cerveza wrote:
Materialet håller helt enkelt inte. För poröst och klent helt enkelt. Ska man köra över 700hk så ska man inte ens tänka tanken att köra på standard. Om man verkligen ska bruka alla hästarna och köra skiten ur den dvs.
Ska man parkera den i garaget och fjuna sig duger det säkert.
[/quote]Hårt o brutalt skall de användas :mrgreen:
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by cerveza »

Så sant :)
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Pacman
Posts: 217
Joined: 10 Apr 2011, 21:10

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by Pacman »

Jag tycker det är rätt intressant hur just BMW-folk accepterar att toppackningen blåser. Alla andra som trimmar bilar letar fel om man blåser toppackningen...men inte BMW-folk. De rycker på axlarna och köper kraftigare packning och bryr sig inte om VARFÖR toppackningen blåser. :D

Hade toppackningen blåst på så pass moderat effekt som 510hk på en Volvofemma (som är ganska lik i storlek med M50) så hade iaf jag undrat varför den gjorde det...för det SKA hålla med originalpackning och originalbult utan varken O-ring el annat extra. :roll:
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by HellMek »

Pacman wrote:Jag tycker det är rätt intressant hur just BMW-folk accepterar att toppackningen blåser. Alla andra som trimmar bilar letar fel om man blåser toppackningen...men inte BMW-folk. De rycker på axlarna och köper kraftigare packning och bryr sig inte om VARFÖR toppackningen blåser. :D

Hade toppackningen blåst på så pass moderat effekt som 510hk på en Volvofemma (som är ganska lik i storlek med M50) så hade iaf jag undrat varför den gjorde det...för det SKA hålla med originalpackning och originalbult utan varken O-ring el annat extra. :roll:
Helt rätt det du skriver!
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by Joachim »

Kan det vara skillnad i storlek och utforming på packningsytor?
Jag tycker också det bör hålla jävligt långt med standard packning, så länge det inte spikar...
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by Bmwandreas »

Pacman wrote:Jag tycker det är rätt intressant hur just BMW-folk accepterar att toppackningen blåser. Alla andra som trimmar bilar letar fel om man blåser toppackningen...men inte BMW-folk. De rycker på axlarna och köper kraftigare packning och bryr sig inte om VARFÖR toppackningen blåser. :D

Hade toppackningen blåst på så pass moderat effekt som 510hk på en Volvofemma (som är ganska lik i storlek med M50) så hade iaf jag undrat varför den gjorde det...för det SKA hålla med originalpackning och originalbult utan varken O-ring el annat extra. :roll:
Ja där har du fel. Vad har du för erfarenhet av bmw:s standardpackningar och bultar?
Chippa bilen? Fixar de flesta för 3995kr. Maila aa@pure-pf.com med bilmodell,årsmodell och regnr.
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by silverryggen »

cerveza wrote:
Poll3 wrote:Kör på kolvarna från M54b30,,,dem klarar lätt 700hk!!
Vad grundar du detta på? Klart att dom klarar det korta stunder med kärring stil.
Kör som ett svin och varvskydda så lär dom se ut som skit oavsett vem som mappat.

:)
Den e inte lång men den e smal
Poll3
Posts: 26
Joined: 13 Sep 2012, 10:47
Location: sthlm

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by Poll3 »

cerveza: Det framstår inte om han ska köra som ett svin eller inte och då utgår jag ifrån att han kan köra med dessa kolvar!! Annars kan jag refera till Silverryggen,han kör med original 3L kolvar med en effekt på över 700whp..så vitt jag vet så har han inte haft några problem med kolvarna än,,du kan ju fråga han om han bara har bilen parkerad i garaget kanske ;)
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Kolvfråga M50 turbo

Post by cerveza »

Ge mig den så håller den 30min max. Kan jag passa på att effektmäta den med ;)

Ps varför skulle någon bygga en 700+hk maskin och inte ge den allt den har och mer därtill?
Då kan man lika gärna syssla med pingis eller bli ornitolog.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Post Reply