vilken typ av gängtapp används att rensa gängor i blocket?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Post Reply
Chrillej82

vilken typ av gängtapp används att rensa gängor i blocket?

Post by Chrillej82 »

som topicen lyder.

vilken typ av gängtapp ska man använda i ett m20 block för att rensa gängorna från skit, rost m.m.
Det finns ju hur många olika typer som helst. "HSS-G", "spåndragande", "spånbrytande".

Länk till swedols gängtappar:
http://handla.swedol.se/shop/ShowItemList.asp?IT3=281

mvh//
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
- BMW E30 320i Touring -89 (SÅLD!)
- BMW E21 318i -83 (SÅLD!)
- BMW E28 528 -87 (SKROTAD!)
- BMW E30 325 Coupé -88 (SÅLD!)
____________________�
TreLingon

Post by TreLingon »

Om du ändå ska riva ner motorn i molekyler så ta en topplocks bult och lämna till Swedol så får du ju rätt gäng typ ju.. Så skulle jag göra..

Om det är 1. 1.25. 1.5 eller 1.75 i stigning så får du ju veta det eller vad det nu är i blocket...
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Nja, jag är ganska övertygad om att Chrillej82 vet vilken typ av gänga det är (annars tar hand reda på det med skjutmått och gängtolk).

Frågan är snarare huruvida han skall köpa HSS-G, spånbrytande eller spåndragande.

Jag tror det ligger till såhär - eftersom du gängar med hand så räcker det med en HSS-G eftersom de övriga två verkar vara inriktade på maskinell bearbetning.
Chrillej82

Post by Chrillej82 »

jepp,jag vet vilken gänga det är. Men den här "HSS-G" har i listan från swedol, Tapp 1, tapp 2 och tapp 3.

Ska man först köra med tapp 1 sen tapp 2 o.s.v.? nån här som vet?

Eller jag kanske ska gå in på swedol och fråga?:)

mvh//Chrille
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
____________________�
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Jag kollade upp vad HSS-E innebär och vad jag kunnat läsa ut är HSS-E en typ av av snabbstål där man blandat in kobolt och därigenom fåttg en något hårdare och mer slitstark typ av snabbstål (men troligtvis inte lika segt) - inget som är direkt nödvändigt om man gängar för hand och inte gör det dagligen...

De olika typerna I-III har jag en teori om. Det som skiljer är ju "fasningen" dvs många gängvarv det är innan det blir fullt gängdjup. Detta avgör ju hur stor avverkning av material det blir per gängvarv om man gängar helt nya gängor. Vilken typ man ska ha beror nog antaligen på typ av material, hastighet och så vidare. För att renovera gängor så spelar det nog inte så stor roll. Jag tror jag köpte Typ II när jag rengjorde och renoverade gängor i mina block. Kan kolla. Men fråga gärna på Swedol (och posta svaret du fick här) - de brukar ha koll.
Niklas Sandström

Post by Niklas Sandström »

Typ 1,2,3 brukar kallas förtapp, mellantapp och bottentapp.

Om det är ett svårt material att gänga ett nytt hål i så börjar man med en förtapp som är lättare att styra ner rakt. Ska man gänga hela vägen ner i ett hål med botten ska man avnända en bottentapp som gängar hela vägen.

För att rensa gängor ska man då använda typ 3.
Chrillej82

Post by Chrillej82 »

ok, tackar för grymt ba svar. Jag ska gå in på swedol och fråga, se vad dom säger i helgen.

Postar svaret här sen... :)

mvh..
Christian Johansson

- BMW E46 318i -99
____________________�
bmw-slangen

Re: vilken typ av gängtapp används att rensa gängor i blocke

Post by bmw-slangen »

@Chrillej82 : Vad sa Swedol?

Råkade hamna i liknande frågeställning nyligen, hittade då en definition från en teknisk handbok från Karlebo AB från 1936.

I, II och II refererar som Niklas beskrivit till förtapp, mellantapp och gradtapp.

Men beroende på om gängtappen är för ett genomgående hål ett ett bottenhål så verkar gängtapparna se olika ut för förtapp, mellantapp och gradtapp.

Genomgående hål
Redan med förtappen har man en komplett gänga, fast först väldigt långt upp på gängtappen.
Precis som Niklas skriver, om man arbetar i svårarbetat material är det lämpligt att börja med typ I.
Men är det endast rensning av blocket så är det typ III man ska använda då den även når de nedersta gängorna i ett hål.

Bottenhål
Här skapar förtappen endast en grovgänga, mellantappen utvidgar och gradtappen fullbordar gängorna.
Du får alltså inte en komplett gänga om du endast har typ I eller II. Du måste köra typ III för att få kompletta gängor.

Fast frågeställningen gällde vilken typ var lämplig för rensning av gängor i blocket, då är det (precis som Niklas svarat) typ III som gäller. Den kan inte gå fel, man behöver inte bry sig om gängtappen är avsedd för genomgående hål eller bottenhål.

Figur Genomgående Hål
Image

Figur Bottenhål
Image

Exempel Gängtapp Genomgående Hål
Image

Exempel Gängtapp Bottenhål
Image
E30 323i -85 : 100% track day car
HellMek

Post by HellMek »

Till rensning brukar jag ta en gammal topplocksbult och skära en skåra i med vinkelslip bara, funkar jättefint :)
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Magnaten

Post by Magnaten »

Ska du handvingla skulle jag kört en bottentapp, dvs en rak tapp, spiraltappar kan vara lite kinkigare.
Ska du bara gängrensa skulle jag köpt det billigaste som finns i rätt dim,den lär göra jobbet galant

Ska man göra en bottenhålsgänga från scratch ska man köra spiraltapp, den drar upp spånorna ist för att skjuta dom framför sej.
Det var nån ovanför som la upp en rak tapp på bild för bottenhål, man vill ju inte ha 10mm djupare hål än vad gängan är

Slangen, du refererar till nåt som e från 1929, karlebo är förlegat idag
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Magnaten wrote:Ska du handvingla skulle jag kört en bottentapp, dvs en rak tapp, spiraltappar kan vara lite kinkigare.
Ska du bara gängrensa skulle jag köpt det billigaste som finns i rätt dim,den lär göra jobbet galant

Ska man göra en bottenhålsgänga från scratch ska man köra spiraltapp, den drar upp spånorna ist för att skjuta dom framför sej.
Det var nån ovanför som la upp en rak tapp på bild för bottenhål, man vill ju inte ha 10mm djupare hål än vad gängan är

Slangen, du refererar till nåt som e från 1929, karlebo är förlegat idag
Så förtapp, mellantapp och gradtapp används inte längre? Men vad är det då som Swedol (och många andra företag) syftar på när de skriver tapp 1,2,3 eller liknande?

Bilderna på gängtapparna är tagna från ebay-annonser igår, de matchar Karlebo's beskrivning mycket väl.

Vilken information är förlegad och vilken stämmer fortfarande?
Houk

Post by Houk »

Jag har jobbat med CNC tillverkning i många år, och där körde vi med 3 skärig "tryckande" tapp för genomgående hål och som Magnaten säger Spiraltapp för botten hål.
Båda gör färdigt gängan direkt.
För riktigt grova gängor som ska köras för hand så kan det dock fortfarande användas 1,2,3 tappar.
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

I de flesta områden brukar produktion & automation ställa helt andra krav än för den vanliga mekaren.

Tex inom limmer så kan egenskaper som viskositet, härdningstid och härdningstyp vara viktiga parametrar.
Istället för att vända och vrida på ett objekt vill man kunna applicera lim på vågräta som lodräta väggar.
Man vill kanske ha så kort härdningstid som möjligt för att kunna bearbeta objektet fortast möjligt.
Härdningstypen kanske är bättre med UV-ljus än vanlig anaerobisk härdning.

Med håltagning i industrin antar jag det är samma sak.

Spiraltapp antar jag drar upp det borttagna materialet genom spiralerna, vilket betyder att man kan göra ett hål i en enda nedåtgående rörelse. Inget behov av att vrida tappen några varv tillbaka, några framåt, några tillbaka som man ibland måste göra när man gör det för hand.

För personen som gör ett hål för hand vartannat skottår så spelar nog den tidsvinsten ingen roll. Men för tillverkningsindustrin är det en sjujäkla skillnad.

Man bör alltid relatera sitt verktyg till hur det ska användas.

@Houk : Jag antar att materielegenskaper kan spela in också. Om du har ett tokhårt material så antar jag det kan vara lämpligt att använda 1,2,3 tappar eller liknande för att inte skapa ett onormalt högt tryck och slitage på tappgängorna om man bara körde en gång.

@Magnaten : Kan du förklara vilka delar av de två visar ur Karlebo's bok som är förlegade, varför och vad som ersatt denna typ av tappar.
Doktorn

Post by Doktorn »

Om man verkligen går in för det så kan man få vad som helst att bli komplicerat.
Henrik Braun

0708438759

E28 1026whp S38 turboräser
118D -06 tantfikusfrisörbrukis
M-techer

Post by M-techer »

Doktorn wrote:Om man verkligen går in för det så kan man få vad som helst att bli komplicerat.
Helt sjukt.
Aaah det är rätt stökigt...

0709-854845.
Post Reply