Från ena saken till den andra.
Jag har en e34 m5 med 3.8L motorn som jag köpte för ett litet tag sedan. Generatorn var kass på den så jag behövde byta den.
det sitter ett vipec v44 i bilen.
problemet är att efter jag bytt till helt ny 140A generator, extra jord till motor och topp, ny 70mm2 jord till batteriet så laddade fortfarande inte bilen, okej tänkte jag och frågade er här på forumet. NI tipsade om att jag måste koppla in den lilla blå diodkabeln till generatorns stift i motorkontakten, sagt och gjort. Batterilampan tändes och slocknade när jag satte på bilen.
allt var frid och fröjd, ringde mapparen och bestämde tid på onsdag nu i veckan.. Igår funkade bilen och laddlampan slocknade, ställde in den i garaget med en cupe värmare i för att torka ur ev fukt som kommit in genom min taklucka.. (regnat lite och packningen kring luckan är paj) .. idag när jag ska ta ut bilen för en tvätt ut och invändigt så kan jag såklart inte hålla mig ifrån att starta upp henne... Sagt och gjort..
MEN batterilampan slocknar aldrig, likaså Parkeringsbroms lampan lyser konstant, lite ljusare sken när jag drar handbromsen och tonar av lite när jag släpper på den men den lyser fortfarande starkt även om handbromsen är helt nedsläppt.
I och med att batterilampan inte slocknar så laddar inte generatorn.. Vad kan ha hänt? Kan jag "tvångsstarta" laddningen på något sätt? Blir inte klok på bilen eftersom att både P lampan och batterilampan nu lyser, de har väl inget gemensamt?
E34 m5 ladd/el fenomen.. Steg 5
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
E34 m5 ladd/el fenomen.. Steg 5
Last edited by ricke on 15 Nov 2013, 18:26, edited 1 time in total.
Re: E34 m5 ladd/el fenomen.. blir inte klok
Kopplade bort generatorn ifrån motorkontakten, vips så funkade Parkeringsbroms lampan som den skulle. Kopplade generatorn på en 50w lampa som jord, och tändningsplus som plus på lampan.
lampan startade lite svagt när tändningen slogs på och slocknade när motorn gick igång och bilen laddade..
Okej tänkte jag och stängde av bilen, men bilen stängdes inte av utan fortsatte gå av sig själv, tills jag klippte kabeln till lampan.
efter detta så testade jag igen, men då lös lampan med ett starkare sken och slocknade inte när jag satte igång bilen, så helt plötsligt laddade inte generatorn längre.
Jorden till generator/motor verkar ok (original jord + 35mm2 äkta koppar till toppen), testade även att jorda generatorn extra med startkablar, ingen skillnad.
Mätte med multimeter mellan minus på batteriet och på en kraftig karossjord (bältes hållare bulten) där hade jag 11.87v ? Likaså mellan minuspolen och på batterijorden ifrån karossen, 11.87v.
kan det vara så att en jord släppt någonstans och ligger och läcker + spänning mot karossen? Hade en riktig + kabel legat mot karossen borde det gå säkringar, eller brinna i kabeln. Te.x om pluskabeln från batteriet är skavd, inte sant? Kanske ska börja rycka säkringar och se om spänningen i karossen försvinner?
Är det någon jord som är viktig för bilen i original kabelhärvan i motorrummet som kanske inte är ditsatt igen efter kabelhäva bytet? Ska något av stiften i motorkontakten ha jord?
Någon av dessa som är dödsviktiga för bilen att ha inkopplade? förutom generatorn, starten, varvräknade mm.. ingen som skall ha dirket jord?
Hade varit trevligt att han någon att bolla med.
lampan startade lite svagt när tändningen slogs på och slocknade när motorn gick igång och bilen laddade..
Okej tänkte jag och stängde av bilen, men bilen stängdes inte av utan fortsatte gå av sig själv, tills jag klippte kabeln till lampan.
efter detta så testade jag igen, men då lös lampan med ett starkare sken och slocknade inte när jag satte igång bilen, så helt plötsligt laddade inte generatorn längre.
Jorden till generator/motor verkar ok (original jord + 35mm2 äkta koppar till toppen), testade även att jorda generatorn extra med startkablar, ingen skillnad.
Mätte med multimeter mellan minus på batteriet och på en kraftig karossjord (bältes hållare bulten) där hade jag 11.87v ? Likaså mellan minuspolen och på batterijorden ifrån karossen, 11.87v.
kan det vara så att en jord släppt någonstans och ligger och läcker + spänning mot karossen? Hade en riktig + kabel legat mot karossen borde det gå säkringar, eller brinna i kabeln. Te.x om pluskabeln från batteriet är skavd, inte sant? Kanske ska börja rycka säkringar och se om spänningen i karossen försvinner?
Är det någon jord som är viktig för bilen i original kabelhärvan i motorrummet som kanske inte är ditsatt igen efter kabelhäva bytet? Ska något av stiften i motorkontakten ha jord?
Någon av dessa som är dödsviktiga för bilen att ha inkopplade? förutom generatorn, starten, varvräknade mm.. ingen som skall ha dirket jord?
Hade varit trevligt att han någon att bolla med.
Re: E34 m5 ladd/el fenomen.. blir inte klok
updaterar här allt eftersom mest för att jag själv ska hålla reda på vad jag gör
PIN 3-6 DME AC osv, antar att dessa inte är nödvändiga nu när org boxen är borta?
vart ska den lilla svart/gröna kabeln som gått till startmotorn anslutas? Det är inte startströmmen till selenoiden utan den sitter på åvansidan av starten och är klippt.
PIN 3-6 DME AC osv, antar att dessa inte är nödvändiga nu när org boxen är borta?
vart ska den lilla svart/gröna kabeln som gått till startmotorn anslutas? Det är inte startströmmen till selenoiden utan den sitter på åvansidan av starten och är klippt.
Re: E34 m5 ladd/el fenomen.. blir inte klok
Löste det nu men vet inte riktigt vad felet var. Klippte ett par till synes tattar ditmoddade kablar ifrån batteriet och isolerade dessa. Kopplade in abs enheten och +till dmen och då funkade allt som vanligt med laddlampan igen.
Konstigt
Konstigt
Re: E34 m5 ladd/el fenomen.. blir inte klok
efter att jag kört kanske 3 mil på två dagar så börjar "P" och batterilampan lysa igen och bilen slutar ladda. Förstår inte vad felet kan vara, har bytt LKM modulen tidigare och testade med ett nytt "12v check control" relä men de funkar fortfarande inte, har jord mellan block och kaross samt extra mellan topp och kaross. (sitter på ventilkåpan vid spolarna).
skruvat åt jordar under sätet där bak som såg jättefina ut, inte de minsta oxid eller liknande. Förstår bara inte, någon som haft liknande problem?
Är det mätarhuset som funkar ibland och ibland inte? Jag vet att även tankmätarn började leva sitt eget liv någongång under installationen av sprutet, den visar lite som den vill ibland.
Finns där någon viktig jord i org motorhärva som måste dit igen?
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få
skruvat åt jordar under sätet där bak som såg jättefina ut, inte de minsta oxid eller liknande. Förstår bara inte, någon som haft liknande problem?
Är det mätarhuset som funkar ibland och ibland inte? Jag vet att även tankmätarn började leva sitt eget liv någongång under installationen av sprutet, den visar lite som den vill ibland.
Finns där någon viktig jord i org motorhärva som måste dit igen?
Väldigt tacksam för all hjälp jag kan få
Re: E34 m5 ladd/el fenomen.. blir inte klok
nu har jag fimpat laddlampan i instrumentet och byggt en egen "laddkrets" i motorrummet istället, det funkar, ibland. +12 på ena sidan av en lampa, andra sidan sitter på D+ på generatorn, precis som det ska vara.
först funkade det finfint, startade och stängde av ett par gånger, den släcktes och började ladda. helt plötsligt släcks den inte längre och bilen laddar inte. testat med 3w och 5w lampa. (sån typ av lampa man har som nummerplåtsbelysning)
Det jag märkt är att om jag startar bilen, tar bort lampan och sluter kablarna lite fort utan lampa så börjar bilen ladda och laddar helt av sig själv så generatorn är det ju inget fel på? (helt ny för er som inte läst hela).
Jag har sökt på google utan att hitta, så jag frågar här. Är det någon som vet hur många "w" laddlampan ligger på original i e34 m5? Kan vara samma i alla e34? och om det ska sitta något monstånd ihop med lampan?
Jag är trött på att felsöka efter flera dagar så jag funderar på att sätta en återfjädrande strömbrytare i cupen och slå till laddningen manuellt på det viset och ha en voltmätare som indikering, ev en brytare med lysdiod på spaken. Dum idé?
först funkade det finfint, startade och stängde av ett par gånger, den släcktes och började ladda. helt plötsligt släcks den inte längre och bilen laddar inte. testat med 3w och 5w lampa. (sån typ av lampa man har som nummerplåtsbelysning)
Det jag märkt är att om jag startar bilen, tar bort lampan och sluter kablarna lite fort utan lampa så börjar bilen ladda och laddar helt av sig själv så generatorn är det ju inget fel på? (helt ny för er som inte läst hela).
Jag har sökt på google utan att hitta, så jag frågar här. Är det någon som vet hur många "w" laddlampan ligger på original i e34 m5? Kan vara samma i alla e34? och om det ska sitta något monstånd ihop med lampan?
Jag är trött på att felsöka efter flera dagar så jag funderar på att sätta en återfjädrande strömbrytare i cupen och slå till laddningen manuellt på det viset och ha en voltmätare som indikering, ev en brytare med lysdiod på spaken. Dum idé?