210 diff på e30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

LimeEdition
Posts: 12
Joined: 23 Dec 2012, 13:24
Location: Landskrona

210 diff på e30

Post by LimeEdition »

Någon som har koll ifall det går att köra med 188:ans drivaxlar och 210:ans dricknutar? Tanken är 210 diff och behålla 325 drivaxlar, någon som gjort detta? :D
Emil Ehrnsten
0739465540
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: 210 diff på e30

Post by dre racing@ »

nej, men hur tänker du få fast det mot diffen?
göra en adapterplatta eller nogot?
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Re: 210 diff på e30

Post by _anders »

Du vill jo inte behålla 325 axlarna, är jo de som är svagaste punktet...
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Sv: Re: 210 diff på e30

Post by Bmw*Alex »

_anders wrote:Du vill jo inte behålla 325 axlarna, är jo de som är svagaste punktet...
Knuttarna är svagast. Körde sönder 3 på min e30 inte 1 drivaxel

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Re: 210 diff på e30

Post by _anders »

Kanskje jag misforstod. Tänkte han ville bruke dom ytre medbringarne från 325 och :) de är svaka
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: 210 diff på e30

Post by dre racing@ »

det fins 2 typer av axlar till e30, stora och små.
dom stora håller knuterna rätt bra, men dom klipper i medbringaren ut mot hjulet, där den går gjenom lagret altså.

dom små så går knuterna, dvs den grei som håller kulerna på plats går i tusen bitars, och kulerna ligger inte på plats = havari
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Sv: 210 diff på e30

Post by Bmw*Alex »

De va stora. Inre som paja...

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: 210 diff på e30

Post by Carlsson »

Jag har gjort sönder dom grova 325 axlarna på alla sätt i somras och alla ställen så jag undrar finns det några grövre grejor som går att få dit typ "skottsäkerbakvagn" fast utan sviktståls axlarna jag har fått för mig att dom kan bli knas att köra drifting med ;)
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: 210 diff på e30

Post by johankihl »

Carlsson wrote:Jag har gjort sönder dom grova 325 axlarna på alla sätt i somras och alla ställen så jag undrar finns det några grövre grejor som går att få dit typ "skottsäkerbakvagn" fast utan sviktståls axlarna jag har fått för mig att dom kan bli knas att köra drifting med ;)
Förklara gärna varför det skulle bli knas? Är tämligen övertygad att de är grymma oavsett vad man använder bilen till.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
BmWkrille
Posts: 973
Joined: 17 Aug 2006, 16:54
Location: Visby, Gotland

210 diff på e30

Post by BmWkrille »

Jag har 188 diff och org 325 knutar och sviktstålaxlar från ppf.
Har aldrig kört sönder nåt i bakvagnen :)
Jag har lyckats få bort hjulstuds, är nog därför det håller också


Sent from my iPhone using Tapatalk
E30 chevy 383 dragster
E30 325im -87
E30 318 touring alpina replica -91

Christer Cederqvist
tel:0704-534155
Bmwkrille@icloud.com
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: 210 diff på e30

Post by ButterflyRacing »

Carlsson wrote:..............jag har fått för mig att dom kan bli knas att köra drifting med ;)
Dom är ju inte gjorda i gummi precis...
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: 210 diff på e30

Post by Carlsson »

ButterflyRacing wrote:
Carlsson wrote:..............jag har fått för mig att dom kan bli knas att köra drifting med ;)
Dom är ju inte gjorda i gummi precis...
Nej men frågan är märker man av det dom vrider sig extra jämfört med en vanlig drivaxel?
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: 210 diff på e30

Post by Joachim »

nei!
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
ButterflyRacing
Posts: 1885
Joined: 14 Mar 2009, 19:15
Location: Karlstad/Forshaga

Re: 210 diff på e30

Post by ButterflyRacing »

Carlsson wrote:
ButterflyRacing wrote:
Carlsson wrote:..............jag har fått för mig att dom kan bli knas att köra drifting med ;)
Dom är ju inte gjorda i gummi precis...
Nej men frågan är märker man av det dom vrider sig extra jämfört med en vanlig drivaxel?

Nej.
Håkan Carlsson
070-57 323 57
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: 210 diff på e30

Post by Carlsson »

[quote="ButterflyRacing
Carlsson wrote:
ButterflyRacing wrote:
Carlsson wrote:..............jag har fått för mig att dom kan bli knas att köra drifting med ;)
Dom är ju inte gjorda i gummi precis...[/quot

Nej men frågan är märker man av det dom vrider sig extra jämfört med en vanlig drivaxel?

Nej.
100% säker ? Jag vill inte få någon fördröjning i drivlinana
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
User avatar
Joachim
Posts: 1050
Joined: 16 Dec 2006, 15:18
Location: Norge

Re: 210 diff på e30

Post by Joachim »

Fördröjning...?? Allvarligt? Tror du verkligen du märker om drivakslarna flexar et halvt varv äller så? Det är ju inte så at dom vrider sej 20-30 varv..
Så om du tar i betraktning hur många varv en drivaksel roterar i sekundet, så är det omöjligt å märka nånting.
Har ppf-akslar på min e30, så jag vet.
When the flag drops, the bullshit stops!!

E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Carlsson
Posts: 1513
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: 210 diff på e30

Post by Carlsson »

Joachim wrote:Fördröjning...?? Allvarligt? Tror du verkligen du märker om drivakslarna flexar et halvt varv äller så? Det är ju inte så at dom vrider sej 20-30 varv..
Så om du tar i betraktning hur många varv en drivaksel roterar i sekundet, så är det omöjligt å märka nånting.
Har ppf-akslar på min e30, så jag vet.
Det vet jag ju inte det är därför jag frågar :wink: men jag menar man märker ju skillnad med gummi bussningar och med plast och där rör det ju sig mindre än ett halv varv på hjulen ;)
Daniel Carlsson 070 46 174 24

335IM

M535

BMW 242
Post Reply