M50b28 vs m50b30

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: M50b28 vs m50b30

Post by jorgen »

silverryggen wrote: Att man inte ska varva 3L veven över 7500rpm köper jag inte.
Bara att googla på det så får du upp ganska många failure på det
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: M50b28 vs m50b30

Post by silverryggen »

Gjorde det nu och hittar ingenting. Kanske lägger in fel sökord vad vet jag?
Enda jag känner till är Ivars som gått av.
Stenström varvar ju rätt hårt och där har jag inte hört nåt om veven.Är ju annat som sagt upp sig på den motorn.
Mer info gärna o bättre sökord så ska jag googla mer :)
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Muppetz
Posts: 310
Joined: 13 Jan 2010, 21:31
Location: Sala

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Muppetz »

Ja köper inte heller att man inte ska varva 3 litersveven över 7500. Även om den har nästan 90mm i slag så blir inte kolvhastigheten så extremt hög. Och att 3 litersveven skulle ge större vibrationer/svängningar är 2.8l vev köper jag inte riktigt heller, du får gärna förklara vad du baser dina teorier på.
328 Touring -98
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: M50b28 vs m50b30

Post by erikjakan »

Erfarenhet.

Med org svängningsdämpare blire inge bra.

Finns lösningar på det i USA, superdamper.

Visst går det att varva mer, en stund, men inte i längden med tillförlitlighet.

Mvh
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Muppetz
Posts: 310
Joined: 13 Jan 2010, 21:31
Location: Sala

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Muppetz »

Vems erfarenhet, din? Du får gärna dela med dig av den i sånt fall :) Ser inte varför detta problem skulle vara unikt för 3l veven. Visst, en förbättrad vibrationsdämpare lär ha en positiv påverkan att ta bort vibrationer som kan vara skadlig för veven, men detta lär gälla alla vevar, även 2.8l.
328 Touring -98
User avatar
Casy
Posts: 1105
Joined: 28 Aug 2009, 10:16
Location: Östersund

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Casy »

Du va nog bra tjurig om du vill att jakan ska skriva ner sin erfarenhet i textform :lol: Han förklarar ju problemet. Eller du kanske eftersökte en mer teoretisk uträkning? Annars tar du bara saken i egna händer, så märks de väl
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: M50b28 vs m50b30

Post by jorgen »

Är även problem med 3.5l m30 vevarna så det är ju inget nytt problem direkt
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Muppetz
Posts: 310
Joined: 13 Jan 2010, 21:31
Location: Sala

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Muppetz »

Casy wrote:Annars tar du bara saken i egna händer, så märks de väl
Precis detta jag menar. Har nu Erik provat och har egna erfarenheter får han väldigt gärna dela med sig utav dom, jag är genuint intresserad av att veta vad som går sönder först (och varför) med att varva över 8k prm. Men allt som oftast är det "jag har hört nånstans att det kanske va ungefär såhär... därför är det så!" utan någon som helst förklaring till varför.


- "Du kan inte varva mycket med m54b30 veven, då är 2.8 bättre för det!"
- "vad är mycket....."
- "Över 7500"

Som jag ser det finns det 2 begränsningar i att varva mycket. Ett är att kolvhastigheten kommer att bli för hög, så man helt enkelt har sönder kolven. För en 2.8l vev som varvar 8000rpm är medelkolvhastigheten 22.4 m/s. För en 3l vev är den 23.9m/s. Visst det är hyffsat högt, men ska inte vara några problem, bland annat har S54 ett slag på 91mm och redline på just 8000, där är kolvhastigheten ~24.3m/s.
Det andra problemet är just vibrationer som gör att veven går av, detta är inget unikt för just 3l veven utan finns på alla vevar. Som Erik säger kan en bättre vibrationsdämpare lösa problemet, men hur stort problem är det egentligen på just 3l veven om man behåller orginaldämparen? Varför är problemet så mycke större på just 3l veven är 2.8l veven? Det är ju inte direkt så att vi sett 1000 trasiga 3l vevar men ingen 2.8l vev.
Pga det ökade slaget (89.6mm vs 84mm) borde problemet med vibrationer vara marginellt större, ja. Men inte så stort så man kan dra slutsatsen "3l vev kan bara varva 7.5k medans 2.8l veven kan varva mer". Hur mycket mer kan då i sådant fall 2.8l veven varva?
328 Touring -98
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: M50b28 vs m50b30

Post by silverryggen »

Jag misstänker mer att det kan ha med körstil användningsområdet att göra. Tex en elak koppling exempelvis en 3skivig tilton.. kopplingssparkar, ligga på varvstopp länge.
Den e inte lång men den e smal
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M50b28 vs m50b30

Post by cerveza »

silverryggen wrote:Jag misstänker mer att det kan ha med körstil användningsområdet att göra. Tex en elak koppling exempelvis en 3skivig tilton.. kopplingssparkar, ligga på varvstopp länge.
Är det inte därför man bygger bil? :lol:
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: M50b28 vs m50b30

Post by silverryggen »

cerveza wrote:
silverryggen wrote:Jag misstänker mer att det kan ha med körstil användningsområdet att göra. Tex en elak koppling exempelvis en 3skivig tilton.. kopplingssparkar, ligga på varvstopp länge.
Är det inte därför man bygger bil? :lol:

Haha. Jo en del gör ju det :)
Själv åker jag bara rakt framåt en liten stund. snällt o beskedligt ;)

Men kom igen nu alla som påstår/hävdar att 3L veven inte tål varv. Dränk oss i länkar till alla stackare med avkörda vevar!!
Den e inte lång men den e smal
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Sv: Re: M50b28 vs m50b30

Post by Bmw*Alex »

silverryggen wrote:
cerveza wrote:
silverryggen wrote:Jag misstänker mer att det kan ha med körstil användningsområdet att göra. Tex en elak koppling exempelvis en 3skivig tilton.. kopplingssparkar, ligga på varvstopp länge.
Är det inte därför man bygger bil? :lol:

Haha. Jo en del gör ju det :)
Själv åker jag bara rakt framåt en liten stund. snällt o beskedligt ;)

Men kom igen nu alla som påstår/hävdar att 3L veven inte tål varv. Dränk oss i länkar till alla stackare med avkörda vevar!!

R.ivars körde av sin vev.

Mvh

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
silverryggen
Posts: 1184
Joined: 31 Mar 2006, 20:46
Location: Sandviken

Re: M50b28 vs m50b30

Post by silverryggen »

Nääää... VA??
Den e inte lång men den e smal
User avatar
jackdaniels
Posts: 284
Joined: 09 Nov 2011, 22:53
Location: västerås

Re: Sv: Re: M50b28 vs m50b30

Post by jackdaniels »

Bmw*Alex wrote:

R.ivars körde av sin vev.

Mvh

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
Inte bara en vev, utan 2 st om jag minns rätt?
Team ARG

"Ingen rök utan däck"..

Nuvarande bil:
E36 Turbo trackday 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad.

Projekttråden!

Image
MickeFr
Posts: 21
Joined: 28 Apr 2013, 10:18

Re: M50b28 vs m50b30

Post by MickeFr »

Någon som vet ifall de har fått problem när de har borrat till 86mm? Eller blocket klarar av de utan problem? :roll:
Krizto
Posts: 34
Joined: 29 Mar 2011, 07:25
Location: Finland

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Krizto »

Alltså när man kör m54 kolvar och 135mm stakar så har ni planat någåt av blocket eller? vad hamnar kompet på med ett sånthäran koncept?
Krizto
Posts: 34
Joined: 29 Mar 2011, 07:25
Location: Finland

Re: M50b28 vs m50b30

Post by Krizto »

MickeFr wrote:Någon som vet ifall de har fått problem när de har borrat till 86mm? Eller blocket klarar av de utan problem? :roll:
Jag läste om en på sävar forumet som hadde mosat ur 1100whp men 86mm supertech kolvserien och ännu har det inte gått sönder tror jag :D
Post Reply