Bara att googla på det så får du upp ganska många failure på detsilverryggen wrote: Att man inte ska varva 3L veven över 7500rpm köper jag inte.
M50b28 vs m50b30
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: M50b28 vs m50b30
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
Re: M50b28 vs m50b30
Gjorde det nu och hittar ingenting. Kanske lägger in fel sökord vad vet jag?
Enda jag känner till är Ivars som gått av.
Stenström varvar ju rätt hårt och där har jag inte hört nåt om veven.Är ju annat som sagt upp sig på den motorn.
Mer info gärna o bättre sökord så ska jag googla mer
Enda jag känner till är Ivars som gått av.
Stenström varvar ju rätt hårt och där har jag inte hört nåt om veven.Är ju annat som sagt upp sig på den motorn.
Mer info gärna o bättre sökord så ska jag googla mer
Den e inte lång men den e smal
Re: M50b28 vs m50b30
Ja köper inte heller att man inte ska varva 3 litersveven över 7500. Även om den har nästan 90mm i slag så blir inte kolvhastigheten så extremt hög. Och att 3 litersveven skulle ge större vibrationer/svängningar är 2.8l vev köper jag inte riktigt heller, du får gärna förklara vad du baser dina teorier på.
328 Touring -98
Re: M50b28 vs m50b30
Erfarenhet.
Med org svängningsdämpare blire inge bra.
Finns lösningar på det i USA, superdamper.
Visst går det att varva mer, en stund, men inte i längden med tillförlitlighet.
Mvh
Med org svängningsdämpare blire inge bra.
Finns lösningar på det i USA, superdamper.
Visst går det att varva mer, en stund, men inte i längden med tillförlitlighet.
Mvh
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: M50b28 vs m50b30
Vems erfarenhet, din? Du får gärna dela med dig av den i sånt fall Ser inte varför detta problem skulle vara unikt för 3l veven. Visst, en förbättrad vibrationsdämpare lär ha en positiv påverkan att ta bort vibrationer som kan vara skadlig för veven, men detta lär gälla alla vevar, även 2.8l.
328 Touring -98
Re: M50b28 vs m50b30
Du va nog bra tjurig om du vill att jakan ska skriva ner sin erfarenhet i textform Han förklarar ju problemet. Eller du kanske eftersökte en mer teoretisk uträkning? Annars tar du bara saken i egna händer, så märks de väl
Bilar: BMW M3 E46 -02, 2002Tii -75, 1600-2 -68 och VW Buss -74
Re: M50b28 vs m50b30
Är även problem med 3.5l m30 vevarna så det är ju inget nytt problem direkt
Re: M50b28 vs m50b30
Precis detta jag menar. Har nu Erik provat och har egna erfarenheter får han väldigt gärna dela med sig utav dom, jag är genuint intresserad av att veta vad som går sönder först (och varför) med att varva över 8k prm. Men allt som oftast är det "jag har hört nånstans att det kanske va ungefär såhär... därför är det så!" utan någon som helst förklaring till varför.Casy wrote:Annars tar du bara saken i egna händer, så märks de väl
- "Du kan inte varva mycket med m54b30 veven, då är 2.8 bättre för det!"
- "vad är mycket....."
- "Över 7500"
Som jag ser det finns det 2 begränsningar i att varva mycket. Ett är att kolvhastigheten kommer att bli för hög, så man helt enkelt har sönder kolven. För en 2.8l vev som varvar 8000rpm är medelkolvhastigheten 22.4 m/s. För en 3l vev är den 23.9m/s. Visst det är hyffsat högt, men ska inte vara några problem, bland annat har S54 ett slag på 91mm och redline på just 8000, där är kolvhastigheten ~24.3m/s.
Det andra problemet är just vibrationer som gör att veven går av, detta är inget unikt för just 3l veven utan finns på alla vevar. Som Erik säger kan en bättre vibrationsdämpare lösa problemet, men hur stort problem är det egentligen på just 3l veven om man behåller orginaldämparen? Varför är problemet så mycke större på just 3l veven är 2.8l veven? Det är ju inte direkt så att vi sett 1000 trasiga 3l vevar men ingen 2.8l vev.
Pga det ökade slaget (89.6mm vs 84mm) borde problemet med vibrationer vara marginellt större, ja. Men inte så stort så man kan dra slutsatsen "3l vev kan bara varva 7.5k medans 2.8l veven kan varva mer". Hur mycket mer kan då i sådant fall 2.8l veven varva?
328 Touring -98
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
Re: M50b28 vs m50b30
Jag misstänker mer att det kan ha med körstil användningsområdet att göra. Tex en elak koppling exempelvis en 3skivig tilton.. kopplingssparkar, ligga på varvstopp länge.
Den e inte lång men den e smal
Re: M50b28 vs m50b30
Är det inte därför man bygger bil?silverryggen wrote:Jag misstänker mer att det kan ha med körstil användningsområdet att göra. Tex en elak koppling exempelvis en 3skivig tilton.. kopplingssparkar, ligga på varvstopp länge.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
Re: M50b28 vs m50b30
cerveza wrote:Är det inte därför man bygger bil?silverryggen wrote:Jag misstänker mer att det kan ha med körstil användningsområdet att göra. Tex en elak koppling exempelvis en 3skivig tilton.. kopplingssparkar, ligga på varvstopp länge.
Haha. Jo en del gör ju det
Själv åker jag bara rakt framåt en liten stund. snällt o beskedligt
Men kom igen nu alla som påstår/hävdar att 3L veven inte tål varv. Dränk oss i länkar till alla stackare med avkörda vevar!!
Den e inte lång men den e smal
Sv: Re: M50b28 vs m50b30
silverryggen wrote:cerveza wrote:Är det inte därför man bygger bil?silverryggen wrote:Jag misstänker mer att det kan ha med körstil användningsområdet att göra. Tex en elak koppling exempelvis en 3skivig tilton.. kopplingssparkar, ligga på varvstopp länge.
Haha. Jo en del gör ju det
Själv åker jag bara rakt framåt en liten stund. snällt o beskedligt
Men kom igen nu alla som påstår/hävdar att 3L veven inte tål varv. Dränk oss i länkar till alla stackare med avkörda vevar!!
R.ivars körde av sin vev.
Mvh
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
- silverryggen
- Posts: 1184
- Joined: 31 Mar 2006, 20:46
- Location: Sandviken
- jackdaniels
- Posts: 284
- Joined: 09 Nov 2011, 22:53
- Location: västerås
Re: Sv: Re: M50b28 vs m50b30
Inte bara en vev, utan 2 st om jag minns rätt?Bmw*Alex wrote:
R.ivars körde av sin vev.
Mvh
Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
Team ARG
"Ingen rök utan däck"..
Nuvarande bil:
E36 Turbo trackday 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad.
Projekttråden!
"Ingen rök utan däck"..
Nuvarande bil:
E36 Turbo trackday 470 whp@1,2 bar. Helsmidd 3-liters motor under uppbyggnad.
Projekttråden!
Re: M50b28 vs m50b30
Någon som vet ifall de har fått problem när de har borrat till 86mm? Eller blocket klarar av de utan problem?
Re: M50b28 vs m50b30
Alltså när man kör m54 kolvar och 135mm stakar så har ni planat någåt av blocket eller? vad hamnar kompet på med ett sånthäran koncept?
Re: M50b28 vs m50b30
Jag läste om en på sävar forumet som hadde mosat ur 1100whp men 86mm supertech kolvserien och ännu har det inte gått sönder tror jagMickeFr wrote:Någon som vet ifall de har fått problem när de har borrat till 86mm? Eller blocket klarar av de utan problem?