Finns ju många här som är intresserade av ekonomi och det brukar i regel alltid leda till roliga och läsvärda diskussioner.
Jag som lekman sitter hemma och läser dagligen om det som håller på att hända i USA, men jag kan fan inte begripa VARFÖR dom fortsätter låna mer pengar för att ha råd att betala sina skulder/räntor?
Jag menar, om jag inte har råd att betala mina räkningar, skulder m.m så är väll det sista jag gör att låna ännu mer pengar för att täcka upp kostnaderna för stunden, det känns lite som en räddare i nöden men hur länge är det hållbart då? ett år? två år? sen är ju verkligheten ikapp en igen, right? sen står man där igen. Jag som privatperson kan kanske bara göra så en gång, för jag tror ju knappast någon bank är speciellt sugen att efter 2-3 gången låna ut mer pengar till mig när dom bara går till att täcka upp för andra kostnader. Det är ju som gjort för en personlig konkurs.
Känns som att dom flesta i USA lever på krita, tycker det borde bli lag på att amortera på sina lån, ett minimumbelopp man är TVUNGEN att betala oavsett storlek på lån.
Är väll lika här i Sverige, finns ju massvis med folk som lånar "räntefria" lån och som inte amorterar på huslån m.m
Varför FATTAR INTE politikerna detta när jag som är en dum jävla Svensson begriper att man måste betala sina lån? Eller varför gör dom inget åt saken?
Ny finanskris på gång?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Ny finanskris på gång?
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Re: Ny finanskris på gång?
Ekonomi och finanskriser är något som på nått sätt ligger varmt om hjärtat. Inte då för att jag gillar det utan för att jag tycker det är bra jädra intressant.
Och så som jag ser det så är det bara en tidsfråga innan hela världsekonomin går på röven.
Jag kan rekommendera denna lilla dokumentär som faktiskt är gjord av en svensk. Otroligt intressant och matnyttig så att säga
http://www.youtube.com/watch?v=4ECi6WJp ... 78&index=1
"I will cut taxes - cut taxes - for 95 percent of all working families, because, in an economy like this, the last thing we should do is raise taxes on the middle class."
Barack Obama
Nu är jag verkligen ingen förespråkare för höga skatter, snarare tvärt om. Men om man kollar skicket på den amerikanska ekonomin så skulle det
kanske behövas lite pengar till staten så då känns det som Obamas lilla uttalande inte riktigt känns som det bästa...
men men vad vet jag som den okunnige hobby intresserade ekonomi killen jag är...
Och så som jag ser det så är det bara en tidsfråga innan hela världsekonomin går på röven.
Jag kan rekommendera denna lilla dokumentär som faktiskt är gjord av en svensk. Otroligt intressant och matnyttig så att säga
http://www.youtube.com/watch?v=4ECi6WJp ... 78&index=1
"I will cut taxes - cut taxes - for 95 percent of all working families, because, in an economy like this, the last thing we should do is raise taxes on the middle class."
Barack Obama
Nu är jag verkligen ingen förespråkare för höga skatter, snarare tvärt om. Men om man kollar skicket på den amerikanska ekonomin så skulle det
kanske behövas lite pengar till staten så då känns det som Obamas lilla uttalande inte riktigt känns som det bästa...
men men vad vet jag som den okunnige hobby intresserade ekonomi killen jag är...
Jo dom blöder ju uppenbarligen, många bäckar små blir jävligt stor å. Så skulle dom "smyghöja" lite skatter så skulle det i slutänden blir sjuuukt stora belopp.
för i min värld är det ingen raketforskning direkt. en 10åring begriper ju detta. Men inte våra kära politiker som styr och ställer i världen, det är skrämmande.
Har kollat på en dokumentär som heter Inside Job som var jävligt bra.
för i min värld är det ingen raketforskning direkt. en 10åring begriper ju detta. Men inte våra kära politiker som styr och ställer i världen, det är skrämmande.
Har kollat på en dokumentär som heter Inside Job som var jävligt bra.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Är i USA just nu och det ända som sänds på tv är Ekonomi..
Samtidigt har dom stängt alla statliga turist attraktioner..
Frihetsgudinnan Alcatraz Grand Canyon osv..
Och mycket mera.. Folk börjar typ bli mera galna än vad dom redan är
När man pratar med folk så är dom måttligt roade av cirkusen i kongressen !
Samtidigt har dom stängt alla statliga turist attraktioner..
Frihetsgudinnan Alcatraz Grand Canyon osv..
Och mycket mera.. Folk börjar typ bli mera galna än vad dom redan är
När man pratar med folk så är dom måttligt roade av cirkusen i kongressen !
Nope ingen kris nu!
Den riktiga nedgången kommer när alla är positiva och inte ser någon oro i marknaden. Som en blixt från klar himmel så att säga.
Se bara på 2008, allt var bra...sen pang!
Jämför med t.ex grekland, spanien, portugal, franrike mm som det skrevs om hur mkt som helst. alla trodde det värsta men inget hände. Samma sak nu, USA höjer skuldtaket som vanligt och ekonomin kommer få lättnadsrally istället för kris..
Men JA, vi puttar en snöboll framför oss som bara blir större å större som en dag kommer bli för stor och brista. men inte nu.
Den riktiga nedgången kommer när alla är positiva och inte ser någon oro i marknaden. Som en blixt från klar himmel så att säga.
Jämför med t.ex grekland, spanien, portugal, franrike mm som det skrevs om hur mkt som helst. alla trodde det värsta men inget hände. Samma sak nu, USA höjer skuldtaket som vanligt och ekonomin kommer få lättnadsrally istället för kris..
Men JA, vi puttar en snöboll framför oss som bara blir större å större som en dag kommer bli för stor och brista. men inte nu.
När en bil är så jävla slö att den får ha regplåtar är den helt ointressant!
Grejen är ju att höjdarna vet ju att det är skit, men det verkar som dom inte bryr sig. Börjar en ekonomi gå trögt så vet man av det, så är det bara, i min värld skulle det vara busenkelt att försöka få rätsida på det genom att börja betala det man är skyldig. Lånar jag pengar av banken så lånar ju banken i sin tur av någon annan, så dom ska ju också betala sina lån, men om vi inte betalar våra lån hur ska då dom kunna betala sina lån?JimmyA wrote:Nope ingen kris nu!
Sverige är ju ett av dom land som har en av världens högsta skatter, varför skulle inte medborgarna i USA klara av att betala några kronor mer i skatt per år?
Jag är som sagt ingen expert, men jag vet då att jag lär betala för mig om jag ska kunna överleva. Det är ju ingen hemlighet att MÅNGA svenskar har stora bolån som dom inte betalar tillbaks på, utan bara betalar räntor, men efter 30år är ju skulden fortfarande lika stor, Så jag har svårt att tro att amerikanarna är duktigare på att betala.
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Det är samma snöboll som under alla tider : De rika blir rikare medans de fattiga blir fattiga.
Det finns ingen riktig kris utan det är bara en sjukt väl genomtänkt cirkus där "medborgarna" är skyldiga pengar till de som redan har pengarna för att de måste betala annars fungerar inte "samhället". Vi värdesätter bitar av papper när det egentligen inte finns något värde bakom dem.. En sten har mer riktigt värde men folk är så förblindade att de inte ser det riktiga problemet där tillexempel 1% av Usa's befolkning sitter på allt guld medan resterande 99% kan döda varandra för värdelösa papper och såkallade lån på dessa sedlar..alla såkallade befrielse krig där man går in och pumpar ut och stjäl landets alla tillgångar och sätter befolkningen i skuld med att kalla det västerländsk kultur. Samtidigt sitter media och målar upp världsledare som Usa, nato, fn, ryssland när det egentligen är VISA, Shell, BP och GE som styr världen.
Våga bara tro att detta är påhittat eller att det skulle vara en konspirationsteori, tänk då efter vem som har lärt dig de orden! Våga vara kritisk och sök gärna information, idag går inget att dölja tack vare internet
Det finns ingen riktig kris utan det är bara en sjukt väl genomtänkt cirkus där "medborgarna" är skyldiga pengar till de som redan har pengarna för att de måste betala annars fungerar inte "samhället". Vi värdesätter bitar av papper när det egentligen inte finns något värde bakom dem.. En sten har mer riktigt värde men folk är så förblindade att de inte ser det riktiga problemet där tillexempel 1% av Usa's befolkning sitter på allt guld medan resterande 99% kan döda varandra för värdelösa papper och såkallade lån på dessa sedlar..alla såkallade befrielse krig där man går in och pumpar ut och stjäl landets alla tillgångar och sätter befolkningen i skuld med att kalla det västerländsk kultur. Samtidigt sitter media och målar upp världsledare som Usa, nato, fn, ryssland när det egentligen är VISA, Shell, BP och GE som styr världen.
Våga bara tro att detta är påhittat eller att det skulle vara en konspirationsteori, tänk då efter vem som har lärt dig de orden! Våga vara kritisk och sök gärna information, idag går inget att dölja tack vare internet
Kristian Brozinic
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
BROX har en poäng, en stor viktig poäng!
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
man får tycka vad man vill men säljer jag något på ppf sälj så vill jag ha in slantar, inte småstenar och grus inte
Kineserna så beroende av USAs (och EUs) konsumtion att de kommer fortsätta låna ut pengar bra länge till. Sen när de slutar med det, då kanske man hellre vill ha betalt i stenar...
Kineserna så beroende av USAs (och EUs) konsumtion att de kommer fortsätta låna ut pengar bra länge till. Sen när de slutar med det, då kanske man hellre vill ha betalt i stenar...
Peugeot 407 sw 2005 2.0hdi panorama ED.