Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO edition.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
GrymÅElak
Posts: 113
Joined: 14 Mar 2009, 10:56
Location: Örebro
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by GrymÅElak »

Passar på att fråga expertisen. Nu satte jag i en s38b36 med 315 friska. Kan jag stoppa i en s38b38 på 340 friskare utan att göra om hela omreg processen? Det är ju mindre än effektökningen på tillåtna 20% och effekten är mindre, om än på gränsen till 15kW/100kg (15*1690/100=253,5kW=344,8HK). Bara undrar utifall att :-)
BMW M638csi -> s38b36 -> s38b38

0709178069
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by therealpinto »

Den generellt tillåtna effektökningen på 20 % räknas från bilens originaleffekt. Värt att påpeka är också att det inte är så att man får öka effekten med 20 % utan att regbesikta, det krävs alltid.

Ett ombyggt fordon som ändras igen behöver normalt sett besöka SFRO igen. Är det bara en mindre ändring blir det sällan en hel besiktning utan man bedömer då bara de bitar som ändrats. Men ökad effekt kan ju ställa andra krav på bromsar etc. vilket kan göra det mer omfattande.

Gustaf
User avatar
GrymÅElak
Posts: 113
Joined: 14 Mar 2009, 10:56
Location: Örebro
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by GrymÅElak »

Ok, det var ju synd att det inte gäller för aktuell motor :shock: Att man behövder regga bilen förstår jag. Det jag tänkte var att slippa byta allt igen och kanske klara det utan en ny SFRO bes :oops: (även om den, som jag skrev innan var väldigt bra och lärorik). Ökningen är ju "bara" 7-8%. Nåja, OM det blir aktuellt tar jag det med "min" SFRO-gubbe :-)

Tack för hjälpen 8)
BMW M638csi -> s38b36 -> s38b38

0709178069
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by therealpinto »

Värt att förtydliga är kanske att om bilen redan är klassad som ombyggt fordon tack vare att man bytt exempelvis motor, växellåda, bakaxel och hela bromssystemet, så behöver man inte byta allt detta igen om man ändrar något. Bilen är redan ombyggt fordon och behöver inte passera "tröskeln" igen.

Bara motorbyte kan till exempel vara helt okej i det fallet om man anser att bromsar etc. klarar den nya effekten.

Gustaf
User avatar
GrymÅElak
Posts: 113
Joined: 14 Mar 2009, 10:56
Location: Örebro
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by GrymÅElak »

Låter kanon! Tack för det förtydligandet. :-)
BMW M638csi -> s38b36 -> s38b38

0709178069
User avatar
Johnlarsson
Posts: 7
Joined: 02 Aug 2013, 19:25

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by Johnlarsson »

Såg att någon mer undrade samma sak men tror inte att han fick något riktigt svar.

Jag äger en E36 320i Coupé med en M50B20 vanos. På sidan av håller jag på att bygger en turbo M50B25. Går det att sätta dit en zf låda, 325ans drivaxlar, 325ans bromskivor och ok, en lamelldiff samt att ethanolkonvertera? Räcker 325ans eller 328ans grejer eller måste jag ha saker från t.ex. en M3a för att det ska gå igenom? :D
User avatar
Bmw*Alex
Posts: 3312
Joined: 27 Dec 2008, 12:48
Location: sundsvall

Sv: Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO ed

Post by Bmw*Alex »

Johnlarsson wrote:Såg att någon mer undrade samma sak men tror inte att han fick något riktigt svar.

Jag äger en E36 320i Coupé med en M50B20 vanos. På sidan av håller jag på att bygger en turbo M50B25. Går det att sätta dit en zf låda, 325ans drivaxlar, 325ans bromskivor och ok, en lamelldiff samt att ethanolkonvertera? Räcker 325ans eller 328ans grejer eller måste jag ha saker från t.ex. en M3a för att det ska gå igenom? :D

M3an skulle ja köra på iaf.för att de ska verka seriöst och för hållbarhetens skull

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk 2
323i -85 sedan

0761485272
liind90@hotmail.com

http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
BmwClubFinland
Posts: 26
Joined: 11 Jun 2013, 17:03
Location: Stockholm

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by BmwClubFinland »

Bra tråd, men om man har en e36 323 och vill sätta i en s50b30 turbo?


mvh
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by therealpinto »

Bromsarna ska matcha effekten, en M50B25 med turbo ger minst 280 hk nånstans. Är det rimligt med bromsar från en bil med 192 hk? :-)

Nej, skulle jag säga.

När det gäller effekt (frågan om S50B30) så ska det som sagt vara rimligt laddtryck (helst inte under 0,5 bar), och en tumregel är att man får ut minst 10% effektökning per 0,1 bars laddtryck (så med 0,5 bar, 50% effektökning). Det stämmer inte exakt men det är ganska rättvisande. Börjar man med en motor på 192 hk så bör den alltså ge minst 288 hk med turbo (192 x 1,5 = 288). Använder man istället en S50B30, som väl har 286 hk, blir det 429 hk...

Då är det bara att räkna på våra 15 kW/100 kg tjänstevikt och se att det inte kommer gå ihop.

Gustaf
Sten
Posts: 517
Joined: 19 Jun 2011, 21:32
Location: Härjedalen.

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by Sten »

Johnlarsson wrote:Såg att någon mer undrade samma sak men tror inte att han fick något riktigt svar.

Jag äger en E36 320i Coupé med en M50B20 vanos. På sidan av håller jag på att bygger en turbo M50B25. Går det att sätta dit en zf låda, 325ans drivaxlar, 325ans bromskivor och ok, en lamelldiff samt att ethanolkonvertera? Räcker 325ans eller 328ans grejer eller måste jag ha saker från t.ex. en M3a för att det ska gå igenom? :D
Det här är ju det som är lite diffust, räcker ombyggnaden....?

M50B20 och M50B25 är ju lixom "samma" motor,om man får förenkla lite. Därför jag tänkte att det är "bättre" att bygga på 316 eller 318.

Men den du bygger och som sagt M3 bromsar eller bättre borde alltså gå!?
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by therealpinto »

Jag skulle säga så här; Med bakgrund av diskussionerna vi haft med Transportstyrelsen och besiktningsorganen skulle jag absolut inte rekommendera att inleda ett bygge på en 320i (E36) där man försöker få den som ombyggt fordon med M50B25 och M3-delar. Även om det gått tidigare så är det en stor risk, mycket bättre att börja med en 316-318 och så bör man försöka använda så mycket "icke produktionsdelar" som möjligt. Det är så otroligt surt att stå med en färdig bil som nobbas av ett besiktningsorgan för att det inte klassas som ombyggt fordon, det är värt jobbet att göra "rätt" från början.

Gustaf
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by HellMek »

therealpinto wrote:Jag skulle säga så här; Med bakgrund av diskussionerna vi haft med Transportstyrelsen och besiktningsorganen skulle jag absolut inte rekommendera att inleda ett bygge på en 320i (E36) där man försöker få den som ombyggt fordon med M50B25 och M3-delar. Även om det gått tidigare så är det en stor risk, mycket bättre att börja med en 316-318 och så bör man försöka använda så mycket "icke produktionsdelar" som möjligt. Det är så otroligt surt att stå med en färdig bil som nobbas av ett besiktningsorgan för att det inte klassas som ombyggt fordon, det är värt jobbet att göra "rätt" från början.

Gustaf
Är ju i princip ingen skillnad på chassit mellan 316-328 E36. Fram skiljer bromsar ej ventilerat/ventilerat och samma bak. Grövre diff bak på 325 och upp, men allt i hjulupphängningen är ju samma. Borde nog krävas att man monterar bromsar som är större samt inte direkt bolt-on.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Brox
Posts: 967
Joined: 04 Dec 2005, 23:47
Location: Halmstad

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by Brox »

Tror det mer handlar om att bes-organen tror/tycker att det är en större skillnad än vad det egentligen är mellan en 316 och en 320.

Det visuella gör dem nöjdare än tekniskt spec känns det som :)
Kristian Brozinic

________
/________\
|OO=00=OO|
|**********|
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by Henke_mellerud »

Lyfter tråden lite...

Är det HELT omöjligt att regga en m3 (e46) med turbo?

tack :)
Affus
Posts: 126
Joined: 01 Apr 2013, 23:37
Location: Uppsala

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by Affus »

Nej men du måste byta hela drivlinan+bromssystem. Det blir ju lite bökigt på en m3 som har såpass stöddiga grejor från början. Sen är det ju svårt att hålla sig inom effekt gränserna när motorn är vass som sugis. Du får ju bara ha 15kw/100kg alltså 20.4 hästar. Eller så kan man gå efter procent har jag för mig.

Så alltså inte omöjligt men jävligt svårt. Sen måste du ju ta bort allt som gör den till en m3a.
User avatar
Henke_mellerud
Posts: 256
Joined: 25 Jan 2007, 22:55
Location: Trollhättan

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by Henke_mellerud »

Tar man orginal effekten 343hk och delar den med 20,4 så blir det 16,8. Alltså måste bilen väga 1,68ton utan turbo med den masikinen.

Vet inte om det går att få ihop på nåt bra sätt. för vass motor orginal :D
therealpinto
Posts: 77
Joined: 26 Sep 2008, 20:19
Location: Skellefteå
Contact:

Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio

Post by therealpinto »

Fördelen med att bygga på en bil med hög grundeffekt är att man få ha 20% effektökning räknat från originaleffekten, så på en M3 med 343 hk kan ju 343 * 1,2 = 411 hk teoretiskt sett funka. Som ombyggt fordon, då förstås.

Grejen är ju just att man måste byta ungefär precis allt som är bra på en M3 till ännu bättre saker men är man seriös i sitt bygge är ju inte det omöjligt.

Gustaf
Post Reply