Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO edition.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Kompis till mig har ett ombyggt fordon som gått genom SFRO
Grund bilen är en E30 316 -88
Motor från E34-E39 530 med orginal kattar och orginal härva till orginalsprut. NU i efterhan sitter det en 540 motor i.
Bromsystemet kommer uteslutande ifrån en E30 325 förutom bromscylindern och servot som kommer ifrån en Nissan micra pga platsbrist Plus frambromserna är från D2
Bakvagnen kommer ifrån en E30 325 rättav så det blev godkänt. Fram ävenså om man bortser ifrån skivor och ok.
Upphängningarna är ifrån D2 i formav coilovers.
Och detta är fullt godkänt med en bur och två sportstolar.
Jag tänker skaffa en E34 520 och plocka över saker ifrån M5 TDSen och ifrån 525an med E85 och turbo. Detta kommer gå igenom. Vilket jag är rätt säker på då jag själv har Väldigt stor koll på SFROs regler och tänkande. Och varit i kontakt tidigare skede med andra bilar.
Grund bilen är en E30 316 -88
Motor från E34-E39 530 med orginal kattar och orginal härva till orginalsprut. NU i efterhan sitter det en 540 motor i.
Bromsystemet kommer uteslutande ifrån en E30 325 förutom bromscylindern och servot som kommer ifrån en Nissan micra pga platsbrist Plus frambromserna är från D2
Bakvagnen kommer ifrån en E30 325 rättav så det blev godkänt. Fram ävenså om man bortser ifrån skivor och ok.
Upphängningarna är ifrån D2 i formav coilovers.
Och detta är fullt godkänt med en bur och två sportstolar.
Jag tänker skaffa en E34 520 och plocka över saker ifrån M5 TDSen och ifrån 525an med E85 och turbo. Detta kommer gå igenom. Vilket jag är rätt säker på då jag själv har Väldigt stor koll på SFROs regler och tänkande. Och varit i kontakt tidigare skede med andra bilar.
-
- Posts: 77
- Joined: 26 Sep 2008, 20:19
- Location: Skellefteå
- Contact:
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Jag tror att jag kommenterat detta tidigare men kan ju ta det en sväng till.
Idag finns det tyvärr en skillnad i vad SFRO anser är ombyggt fordon, och vad vissa besiktningsorgan/stationer anser är ombyggt fordon. SFROs grundinställning är att det är de utbytta komponenternas förändring i prestanda som är viktigast, inte om de råkar passa eller råkar kräva ombyggnad.
Något/några besiktningsorgan/stationer är av en annan åsikt och menar att man inte kan använda delar som passar - det är "för enkelt".
Vi har haft uppe saken till diskussion med Transportstyrelsen som menar att eftersom det är fri konkurrens på besiktningsmarknaden idag så vill man inte styra för mycket. Båda tolkningarna ovan kan sägas "rymmas" inom föreskrifterna. De menar att kunderna får välja att besikta hos de besiktningsorgan som de vill...och att det då är upp till besiktningsorganen att välja hur de vill locka kunder så länge de inte gör saker som klart strider mot föreskrifterna.
Våra besiktningsmän känner oftast till hur besiktningsorganen i närheten resonerar och det brukar speglas i råden som kunderna får. Om vår besiktningsman vet att de flesta besiktningsorgan runtikring inte godtar bakvagn från 325 på 316 till exempel, så är det ingen direkt idé att SFRO-besikta ett sånt bygge eftersom det ändå riskerar att ta stopp hos besiktningsorganet. Blir det stopp där så får man som kund en massa problem och det är heller inte så enkelt att bara byta besiktningsorgan. Därav rådet att hellre bygga om mer från början.
/Gustaf
Idag finns det tyvärr en skillnad i vad SFRO anser är ombyggt fordon, och vad vissa besiktningsorgan/stationer anser är ombyggt fordon. SFROs grundinställning är att det är de utbytta komponenternas förändring i prestanda som är viktigast, inte om de råkar passa eller råkar kräva ombyggnad.
Något/några besiktningsorgan/stationer är av en annan åsikt och menar att man inte kan använda delar som passar - det är "för enkelt".
Vi har haft uppe saken till diskussion med Transportstyrelsen som menar att eftersom det är fri konkurrens på besiktningsmarknaden idag så vill man inte styra för mycket. Båda tolkningarna ovan kan sägas "rymmas" inom föreskrifterna. De menar att kunderna får välja att besikta hos de besiktningsorgan som de vill...och att det då är upp till besiktningsorganen att välja hur de vill locka kunder så länge de inte gör saker som klart strider mot föreskrifterna.
Våra besiktningsmän känner oftast till hur besiktningsorganen i närheten resonerar och det brukar speglas i råden som kunderna får. Om vår besiktningsman vet att de flesta besiktningsorgan runtikring inte godtar bakvagn från 325 på 316 till exempel, så är det ingen direkt idé att SFRO-besikta ett sånt bygge eftersom det ändå riskerar att ta stopp hos besiktningsorganet. Blir det stopp där så får man som kund en massa problem och det är heller inte så enkelt att bara byta besiktningsorgan. Därav rådet att hellre bygga om mer från början.
/Gustaf
Sv: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Kan man bygga om en bmw (med turbo och allt som krävs för reggning) som inte är reggad i sverige och sen göra en reggning för ombyggt fordon? Eller måste den vara svensk reggad innan man sätter igång?
Mvh Tim
Mvh Tim
Pågående projekt: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=80890" onclick="window.open(this.href);return false;
Tim Fredriksson, 0737718714
Tim Fredriksson, 0737718714
-
- Posts: 77
- Joined: 26 Sep 2008, 20:19
- Location: Skellefteå
- Contact:
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Den behöver inte vara svenskreggad innan man sätter igång. Men den måste vara reggad någonstans, i något land (går inte med en "motorsportkaross" eller liknande, byggd bara för banbruk).
Gustaf
Gustaf
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
DumDum wrote:Kompis till mig har ett ombyggt fordon som gått genom SFRO
Grund bilen är en E30 316 -88
Motor från E34-E39 530 med orginal kattar och orginal härva till orginalsprut. NU i efterhan sitter det en 540 motor i.
Bromsystemet kommer uteslutande ifrån en E30 325 förutom bromscylindern och servot som kommer ifrån en Nissan micra pga platsbrist Plus frambromserna är från D2
Bakvagnen kommer ifrån en E30 325 rättav så det blev godkänt. Fram ävenså om man bortser ifrån skivor och ok.
Upphängningarna är ifrån D2 i formav coilovers.
Och detta är fullt godkänt med en bur och två sportstolar.
Jag tänker skaffa en E34 520 och plocka över saker ifrån M5 TDSen och ifrån 525an med E85 och turbo. Detta kommer gå igenom. Vilket jag är rätt säker på då jag själv har Väldigt stor koll på SFROs regler och tänkande. Och varit i kontakt tidigare skede med andra bilar.
den broms geometrin lät inte som de funkar genom sfro ?
bromscylindern lät väldigt undermentionerad
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
mindre bromscylinder funkar fin fint.
jag kör en micra cylinder och utan servo med brmbo 4 kolvare inga problem alls o låsa bromsarna och har fin känsla i pedalen. för stor cylinder så orkar man inte låsa hjulen utan o köra benpress
jag kör en micra cylinder och utan servo med brmbo 4 kolvare inga problem alls o låsa bromsarna och har fin känsla i pedalen. för stor cylinder så orkar man inte låsa hjulen utan o köra benpress
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Alltså om man utgår från en 316-318 modell.Ripper wrote:Bara för göra allt enklare, köp istället en 318 för där sitter de en 4a orginal!Bronx wrote:Tjennare... sjukt mycket nyttig info
Men vill bara se så jag förstått allting rätt
Om jag köper mig en E36 320 cupe, går det då att rega om den med turbo om man gör följande?
-Byter till en M52B25
-Etanolkoventerar
-Turbokomventerar
-Byter växellåda
-Byter Diff + drivaxlar
-Byter bromssystem
Har lite grejer från en E36 328. skulle det gå att slänga på dom grejerna eller behöver man gå på ännu större grejer?
MVH
Flyttar över bromsar,diff,motor och låda från en 325-328 och på samma gång E85/turbo konverterar så ska det vara grönt?
Alltså:
Bromsar: Skivor,ok och bromsservo.
Diffklump och ev drivaxlar.
Motor,låda,kardan (lär väl också vara en bra ide).
Förstår att man bör ringa en SFRO representant före,men detta ska alltså gå!?
Om man använder sig av en M50B20 så kan man också använda sig av en större turbo,men det kanske är onödigt och "bättre" med en M50B25 direkt?!
Hur mycket ladd och vilken turbo kan vara lämpligt för ca280hk?
-
- Posts: 77
- Joined: 26 Sep 2008, 20:19
- Location: Skellefteå
- Contact:
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Generellt sett är det alltid smart att använda så mycket "främmande" delar som möjligt. Hellre 5-seriedelar än 3-serie på en 3-serie, till exempel. Hellre eftermarknadsgrejer (eller från en annan tillverkare). För att bilen säkert ska klassas som ombyggt fordon ska det verkligen vara ombyggt och det är mycket tydligare om man använder delar som inte passar rakt på. Dessutom är det svårt att motivera 280 hk med 325-bromsar...
Sikta på minst (minst!!!) 0,5 bar vilket betyder att det är svårt att hålla sig under/runt 280 hk med M50B25. Turbon ska vara anpassad till den effekten så antingen bör den komma från en bil med runt 280 hk original eller av turbotillverkaren vara specad som lämplig till den effekten.
Jag kan hälsa att den här regeltolkningen har varit ifrågasatt under senaste tiden och det är extremt viktigt att ni sköter er om reglerna ska vara kvar. Det handlar både om att bygga seriösa bilar (dvs det är inte så smart att bara försöka komma igenom med minsta möjliga ändringar), och om att sköta sig när man brukar bilen på gata. Att reta upp beslutsfattare genom att leka drifting inne i stan, köra streetrace på olämpliga ställen och busa i villaområden är ett bra sätt att sätta stopp för möjligheter att regga ombyggda bilar.
Gustaf
Sikta på minst (minst!!!) 0,5 bar vilket betyder att det är svårt att hålla sig under/runt 280 hk med M50B25. Turbon ska vara anpassad till den effekten så antingen bör den komma från en bil med runt 280 hk original eller av turbotillverkaren vara specad som lämplig till den effekten.
Jag kan hälsa att den här regeltolkningen har varit ifrågasatt under senaste tiden och det är extremt viktigt att ni sköter er om reglerna ska vara kvar. Det handlar både om att bygga seriösa bilar (dvs det är inte så smart att bara försöka komma igenom med minsta möjliga ändringar), och om att sköta sig när man brukar bilen på gata. Att reta upp beslutsfattare genom att leka drifting inne i stan, köra streetrace på olämpliga ställen och busa i villaområden är ett bra sätt att sätta stopp för möjligheter att regga ombyggda bilar.
Gustaf
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Ok.
Jo har förstått att man "bör" bygga så ombyggt som möjligt men undrar ändå hur tex en 528 -96 kan gå igenom med (citerat direkt ur registreringbeviset):
"MOTOR: BMW M52(RAK 6)MED TURBO/INTERCOOLER + ÖPPET LUFTFILTER ETANOL KONVERTERAD"
Det är ju orginalmotorn för den bilen,iallafall motortypen?
Är det "lättare" på vissa ställen i Sverige att få det godkänt,har förstått att dom tolkar olika?
Är också väl medveten att är man ute efter att ha mer effekt senare så lär man sköta det "snyggt",kanske inte basunera ut att man har "1000hk och godkänd bil".
Jo har förstått att man "bör" bygga så ombyggt som möjligt men undrar ändå hur tex en 528 -96 kan gå igenom med (citerat direkt ur registreringbeviset):
"MOTOR: BMW M52(RAK 6)MED TURBO/INTERCOOLER + ÖPPET LUFTFILTER ETANOL KONVERTERAD"
Det är ju orginalmotorn för den bilen,iallafall motortypen?
Är det "lättare" på vissa ställen i Sverige att få det godkänt,har förstått att dom tolkar olika?
Är också väl medveten att är man ute efter att ha mer effekt senare så lär man sköta det "snyggt",kanske inte basunera ut att man har "1000hk och godkänd bil".
-
- Posts: 77
- Joined: 26 Sep 2008, 20:19
- Location: Skellefteå
- Contact:
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Det är alltid svårt att svara på hur en viss bil kan ha gått igenom. Vissa stationer har varit "snällare" på detta tidigare och det handlar ju också litegrann om vilka som råkar ha teknisk kunskap om modeller och inte. För er som håller på med BMW så är beteckningar som E36, E34, M50B25, S50 osv. solklart men om man inte är ett dugg intresserad av BMW är det rena grekiskan... och då är det lätt hänt att fel saker kanske slinker igenom. Man ska också vara medveten om att tolkningen om hur mycket som behöver ändras har varit lite "glidande" och vi har haft - och har kanske fortfarande - lite olika syn på saken.
Nu har besiktningsorganen förbättrat sin kommunikation, både inom organisationerna och mellan organisationerna så det ska bli mer lika behandling.
Gustaf
Nu har besiktningsorganen förbättrat sin kommunikation, både inom organisationerna och mellan organisationerna så det ska bli mer lika behandling.
Gustaf
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Ok,jo det kan jag förstå.
Tycker dock det är knepigt/dumt att det inte finns klara riktlinjer, kan också förstå att det är svårt men vad ska man gå efter?
Bara bygga om för att det ska vara mycket ombyggt när det kanske inte behövs,kan ju kanske innebära att bilen inte blir bättre.
Borde det inte finnas riktlinjer på bromsar, typ vikt på bil = minsta skivstorlek/ok bör vara....
Eller denna bil har den effekten då är dom bromsarna tillräckliga för denna vikt/effekt....
Det har ni väl iofs säkert, men ändå.
Grejen är att jag skulle (som flera andra) vilja bygga en laglig turbo BMW, men man vet ju inte riktigt hur "krångligt" det är?!
Tycker dock det är knepigt/dumt att det inte finns klara riktlinjer, kan också förstå att det är svårt men vad ska man gå efter?
Bara bygga om för att det ska vara mycket ombyggt när det kanske inte behövs,kan ju kanske innebära att bilen inte blir bättre.
Borde det inte finnas riktlinjer på bromsar, typ vikt på bil = minsta skivstorlek/ok bör vara....
Eller denna bil har den effekten då är dom bromsarna tillräckliga för denna vikt/effekt....
Det har ni väl iofs säkert, men ändå.
Grejen är att jag skulle (som flera andra) vilja bygga en laglig turbo BMW, men man vet ju inte riktigt hur "krångligt" det är?!
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Jag undrar om det går att regga en färdig byggd bil till ombyggt fordon om de uppfyller alla krav eller måste SFRO vara med vid uppstart av bygget för att kunna ge tips på vad man måste göra och inte får göra?
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Går bra det!TheLeaf wrote:Jag undrar om det går att regga en färdig byggd bil till ombyggt fordon om de uppfyller alla krav eller måste SFRO vara med vid uppstart av bygget för att kunna ge tips på vad man måste göra och inte får göra?
Vid ombyggt är det bara 1 besiktning man gör med sfro, den ska göras när bilen är klar!
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Okej, Tack för svaret Erikerikjakan wrote:Går bra det!TheLeaf wrote:Jag undrar om det går att regga en färdig byggd bil till ombyggt fordon om de uppfyller alla krav eller måste SFRO vara med vid uppstart av bygget för att kunna ge tips på vad man måste göra och inte får göra?
Vid ombyggt är det bara 1 besiktning man gör med sfro, den ska göras när bilen är klar!
MVH Erik
MVH//Christoffer
http://www.garaget.org/?car=300600" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/" onclick="window.open(this.href);return false; LÄN RACING
Lovet_16@hotmail.com
073-7335395
-
- Posts: 77
- Joined: 26 Sep 2008, 20:19
- Location: Skellefteå
- Contact:
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Grundregeln är alltid två besiktningar av SFRO, byggbesiktning och slutbesiktning. I enskilda fall kan man göra på annat sätt men byggbesiktningen är om inte annat ett bra tillfälle att diskutera igenom bygget så det blir rätt till slutbesiktningen. Har man redan byggt färdigt är det inte kört för det men man kan ju åka på att ändra saker i efterhand.
Visst kan man tycka att det är krångligt att komma till ombyggt fordon men "det är meningen". Anledningen är att ombyggt fordon har undantagsregler (som ju är det som gör det möjligt att regga med ändrad motor till exempel), för att undantagsregler ska kunna motiveras måste det vara en begränsad mängd fordon som omfattas och då har man i Sverige valt att lägga en "tröskel" på hur mycket ombyggt det ska vara. I andra länder har man istället lagt en gräns på antal fordon per år som kan omfattas av reglerna. Det har gjort att man på vissa ställen har kö till myndigheterna första dagen på året för att man ska kunna boka fast sina ombyggnadstillstånd...jag tycker det är en sämre metod.
Gustaf
Visst kan man tycka att det är krångligt att komma till ombyggt fordon men "det är meningen". Anledningen är att ombyggt fordon har undantagsregler (som ju är det som gör det möjligt att regga med ändrad motor till exempel), för att undantagsregler ska kunna motiveras måste det vara en begränsad mängd fordon som omfattas och då har man i Sverige valt att lägga en "tröskel" på hur mycket ombyggt det ska vara. I andra länder har man istället lagt en gräns på antal fordon per år som kan omfattas av reglerna. Det har gjort att man på vissa ställen har kö till myndigheterna första dagen på året för att man ska kunna boka fast sina ombyggnadstillstånd...jag tycker det är en sämre metod.
Gustaf
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Ok,tack för svaren.
Man kommer väl inte så mycket längre här kanske,utan man får kontakta en handläggare och bolla med om man skulle komma på att bygga.
Man kommer väl inte så mycket längre här kanske,utan man får kontakta en handläggare och bolla med om man skulle komma på att bygga.
Re: Så reggar du din bmw turbo, i sammarbete med SFRO editio
Spännande tråd. Jag har precis reg bes min e24 med en s38. Jag gjorde besiktningen på en "svår" station. Kan nämna att 90 % är "bolt on", men det var inga problem. Han frågade om bygget och jag svarade. Jag frågade om regler och olika syn på olika stationer. Svaret på det blev "har bara SFRO godkänt bygget och det är bra byggt/säkert och att bilen ger ett seriöst intryck, så ska det inte vara några problem". Kanske var det dagsformen på bes-mannen eller min vackra och ärliga uppsyn, eller så är det inte så svårt om det är bra byggt och att man kan svara ordentligt på eventuella frågor.
Passar på igen att tacka Gustaf R på SFRO för en bra och givande bes. När/om gränsen blir 20kW/100kg så ses vi igen om inte förr
P.S Det är kanske lättare också om man inte har en fet turbo som kan pressa upp effekten till 600-800 hk
Passar på igen att tacka Gustaf R på SFRO för en bra och givande bes. När/om gränsen blir 20kW/100kg så ses vi igen om inte förr
P.S Det är kanske lättare också om man inte har en fet turbo som kan pressa upp effekten till 600-800 hk
BMW M638csi -> s38b36 -> s38b38
0709178069
0709178069