Kulled casterstag sitter fast så in i helvete! e34 touring

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
_2499

Kulled casterstag sitter fast så in i helvete! e34 touring

Post by _2499 »

Någon som har något tips på hur jag kan få bort skiten från spindeln?

Har testat allt. Avdragare, værmt med svets och bankat med en stor slægga. Den vill verkligen inte lossna :evil:
bmw-slangen

Re: Kulled casterstag sitter fast så in i helvete! e34 touri

Post by bmw-slangen »

Hade själv liknande problem, fick inte loss den (och tog sönder en avdragare samtidigt). Fick dock hjälp av en duktig mekaniker som med 4-5 små men snärtiga/hårda välriktade slag fick loss den.

Han slog så som pennan pekar på bilden nedan
Image
E30 323i -85 : 100% track day car
_2499

Post by _2499 »

Hmm.. Men för att komma åt där måste jag plocka ner ok, skiva och lager väl? Tänkte loss styrstaget sen dom tre bultarna och ta med hela paketet till pressen imorgon. Får se hur det går :)

Edit: Så dum jag är. Om jag plockar bort så kan jag ju banka där :mrgreen: Testade ju som sagt från andra hållet men det är allt för mkt gods mellan...
bmw-slangen

Post by bmw-slangen »

Precis!

Du behöver bara lossa styrstaget, de tre skruvarna undertill och sedan där de båda bärarmarna sitter fast i chassit. Sen ska du ha en en metallbit med två långa armar dinglandes i näven. Och nu är allt mycket enklare att lösa.

Det går inte slå med det monterat i fjäderbenet, det blir inte stumt utan fjäderben/bussningar kommer att fjädra något och ta upp den där initiala kraftiga impulsen som man är ute efter. Vad min hjälpmekaniker gjorde var att hålla styrarmen lite löst i ena handen och slå med en vanlig hammare med den andra (där hade jag stått och slitit i en kvart och han kommer förbi och tar upp prylen och med några hammarslag så är allt löst - man var ju ganska tacksam om man säger så). Och precis - du måste slå där godset är som tunnast.

Kanske inte fungerar i alla lägen, men det är en metod iallafall.
E30 323i -85 : 100% track day car
Evinrude

Post by Evinrude »

Har använt det knepet många gånger på spindel-/styrleder (senast förra veckan på samma som trådskaparen båkar med), funkar alltid mycket bättre än att värma eller använda avdragare. :)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
HellMek

Post by HellMek »

Evinrude wrote:Har använt det knepet många gånger på spindel-/styrleder (senast förra veckan på samma som trådskaparen båkar med), funkar alltid mycket bättre än att värma eller använda avdragare. :)
Har gjort så i 25 år, funkar utmärkt. Biverkningen är att jag fått dåliga handleder, men det är "smällar" man får ta ;)
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
_2499

Post by _2499 »

Då vart skiten lös och nya casterstag med strongflex bussningar monterat. Nu beter hon sig fint igen. Tack för hjälpen :)
lelleal

Post by lelleal »

bara fräsa bort med gassvetsen :lol:
Alexander Lennartsson
urq 20 vv
Post Reply