Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Gr00v
Posts: 17
Joined: 25 Oct 2011, 11:53

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by Gr00v »

haha ni är för roliga ni!! Skall ja bara påpeka att vi höll på o mappa bilen en hel vecka o la väldigt mkt tid på undertrckssidan. ja kan allt erskänna att den pikar upp på 0,7 ibland svar ja. är så roligt att se den svenska avenskjukan. om ni håller på med motorer o trimmar så borde ni vell veta att den ena motorn är inte den andra lik? beror ju helt o hållet på turbo,vem som mappar tid, tänning, mm. större turbo är ju inte altid bäst. får ja fråga varför ni alla tror att ja ljuger om effekten när det finns papper o bevis på att den lämnar så ? vad vinner man på det? tycker detta är helt... sandlåda.....
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by Bäckis »

Sandlåda?

Det är rent pinsamt att tro att en oöppnad M50 med standard kamaxlar ger den effekten. De ger ca 400whp på 1 bar om mappningen är perfekt.

Det är ingen som är avundsjuk här, däremot ett gäng realister som förstår att det är omöjligt. Du får gratis effekttest här om du vill och tror på din effekt, inga problem.
M3:an 2008:

10.18@233.6

Touringen 2009:

10.73@217.5

M-tech 1 E30 2010:

11.56@199.12

E21 racebil 2011 "In the 7s"

7.88@285

Det kan man kalla trendbrott!

-------------------------------------------------------

070-7318090
Gr00v
Posts: 17
Joined: 25 Oct 2011, 11:53

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by Gr00v »

jag tror på min effekt för den är bänkad. behöver inte åka över hela sverige för att bevisa detta. Får jag fråga hur min garage kompis dom bänka o mappa där några månader före mig och fick 427whp @ 0,8 bar då? och min laddar 0,65-0.7 bar med lite andra grunkor? vem har sakt oöppnad min ?
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by erikjakan »

Vad är det för bänk? Antar att det är rullar.
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Gr00v
Posts: 17
Joined: 25 Oct 2011, 11:53

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by Gr00v »

Det stämmer bra rullar, Tror den heter dyno jet?
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by cerveza »

Gr00v wrote:Det stämmer bra rullar, Tror den heter dyno jet?
Och där sprack det. Dynojet är skit.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by cerveza »

Bäckis wrote:Sandlåda?

Det är rent pinsamt att tro att en oöppnad M50 med standard kamaxlar ger den effekten. De ger ca 400whp på 1 bar om mappningen är perfekt.

Det är ingen som är avundsjuk här, däremot ett gäng realister som förstår att det är omöjligt. Du får gratis effekttest här om du vill och tror på din effekt, inga problem.
Jag bjuder med på en bromsning om det är närmare till mig än till Bäckis. Lämnar den under 420whp får du stå för kalaset. Deal?
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by cerveza »

erikjakan wrote:Vad är det för bänk? Antar att det är rullar.
Rulle brukar visa mindre än nav när det gäller whp, mer friktions och tyngd. Dock inte de berömda dynojet rullarna.
Jag brukar säga att inget av det är rätt då det är två olika sätt att mäta på bara.
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
dre racing@
Posts: 726
Joined: 18 Sep 2008, 16:43
Location: Flisa, Norge

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by dre racing@ »

Den dynojet jag bromsat i förr var iallafall ingen effekt givare, snarare utan tvärt om.
Men det fins väl fler typer av dynojet också.
den jag pratar om är en stor rulle och programmet winpep
fins hos TS motorteknikk i norge. BRA bänk!
många jämförar med honoms bänk (innom rallycross)
mitt prosjekt: e30 + S38B38tt
AGsTony
Posts: 334
Joined: 06 Feb 2009, 23:18
Location: Norrköping
Contact:

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by AGsTony »

Det är tyvärr sånt här som gör att folk blir effektblinda.



Mvh
http://www.agsinorrkoping.se" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.facebook.com/pages/AGs-i-Nor ... 0531972387" onclick="window.open(this.href);return false;



M5 Turbo 1099.3 whp
Audi RS2 936 whp
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by motec »

Gr00v wrote:haha ni är för roliga ni!! Skall ja bara påpeka att vi höll på o mappa bilen en hel vecka o la väldigt mkt tid på undertrckssidan. ja kan allt erskänna att den pikar upp på 0,7 ibland svar ja. är så roligt att se den svenska avenskjukan. om ni håller på med motorer o trimmar så borde ni vell veta att den ena motorn är inte den andra lik? beror ju helt o hållet på turbo,vem som mappar tid, tänning, mm. större turbo är ju inte altid bäst. får ja fråga varför ni alla tror att ja ljuger om effekten när det finns papper o bevis på att den lämnar så ? vad vinner man på det? tycker detta är helt... sandlåda.....

Det handlar inte om hur lång tid det tar att mappa.
Din motor har ett visst flöde, såvida du inte bytt kammar eller portat toppen osv så är det ungefär samma på alla m50b25.
Mappningen är inget trolleri, han som mappar utövar inte magi på motorn.
Kortfattat så tar man reda på vad din motor flödar, klarar för tändning och sen justerar man in bränslet efter det.
Och en STD m50 flödar helt enkelt inte för den effekten du tror du har.
Vad har du för spridare? Bränsletryck? Och vad ligger lambdan på vid 0.65bar och där du har toppeffekten?
Då kan man se om det stämmer.
User avatar
HellMek
Posts: 426
Joined: 28 Oct 2012, 22:40
Location: Ängelholm/Malmö
Contact:

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by HellMek »

motec wrote: Det handlar inte om hur lång tid det tar att mappa.
Din motor har ett visst flöde, såvida du inte bytt kammar eller portat toppen osv så är det ungefär samma på alla m50b25.
Mappningen är inget trolleri, han som mappar utövar inte magi på motorn.
Den största skillnaden på en bra och en dålig mappning är sällan toppeffekten utan register och körbarhet.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Carlsson
Posts: 1512
Joined: 25 Jul 2007, 14:06
Location: Lilla Edet

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by Carlsson »

Toppen är ju lite tillsnyggad bara. Bilen är körd hos autogruppen skr i Mellerud om dom har ljugit för Tobbe är det ju inte hans fel? han har ju fått papper på den effekten som deras bänk visade...
Daniel Carlsson 070 46 174 24

Tur att jag inte kör lika illa som jag stavar :P
335IM

M535

BMW 242
motec
Posts: 577
Joined: 15 Jul 2007, 16:38
Location: Gotland

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by motec »

Vad har du för spridare? Bränsletryck? Och vad ligger lambdan på vid 0.65bar och där du har toppeffekten?
kingsize
Posts: 24
Joined: 15 Mar 2013, 11:36

Re: Vad ger en oöppnad m50 @ 1 bar?

Post by kingsize »

Min m50b25 levererade 380whp på 0,8 med en hx55 och 1680cc på E85..
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Post by johankihl »

Effekt och tryck är som sagt matematik. En standardmotor på 200hk ger vid 1 atmosfärstryck/200kpa/1 bar laddtryck 100% mer effekt dvs ca 400hk. I de fall någon hävdar att en motor ger mer så kan man enkelt konstatera att 1: Bänken visar fel. 2: Personen ljuger.
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

Post by Ronnie AVR »

johankihl wrote:Effekt och tryck är som sagt matematik. En standardmotor på 200hk ger vid 1 atmosfärstryck/200kpa/1 bar laddtryck 100% mer effekt dvs ca 400hk. I de fall någon hävdar att en motor ger mer så kan man enkelt konstatera att 1: Bänken visar fel. 2: Personen ljuger.

Stämmer verkligen de för börjar man räkna baklänges så skulle jag haft ca 253 whp ur en kompsänkt m50 med endast dubbla insugskammar och de är väl för bra för va sant?

Tänkte ett svettigt rödblock med 1 bar kontra en fin S motor på en bar och sen borde väl turbon man använder spela en stor roll? Alltså jag har inte den blekaste men tycker detta är en intressant fråga :)


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Post Reply