BMW E30 M50B29 M-Tech2 SFRO
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Race i Kjula
Film
Dagen efter så var vi på Västeråsträffen... Björklund står för underhållningen.
Det kostar att ligga på topp
Film
Dagen efter så var vi på Västeråsträffen... Björklund står för underhållningen.
Det kostar att ligga på topp
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Freddro det känns fan som jag har blivit din personliga bärgare tror fan jag ska sälja passaten och köpa en assistanskårenbärgare med saftblandare blir ett snack med tant här ikväll;)
M20B27 847whp
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
haha gör det 2 ggr på 2 dagar är nog nytt rekord!!stiiiv_ wrote:Fredro det känns fan som jag har blivit din personliga bärgare tror fan jag ska sälja passaten och köpa en assistanskårenbärgare med saftblandare blir ett snack med tant här ikväll;)
Sammanfattning av helgen då:
Race på fredag... premiär...
kranade på 1,3 bar på vägen dit och mappade på vägen... lite fett på toppen men annars gick den fint (fortfarande feg tändning)
den vita evon i första repan... ganska mycket adrenalin då det är första racet sen 2010...
blev en riktigt värmare med vattningshjälp... 0,7 i däcken och sen återlineing och stiiv kommer med trackbait! fint...
Har höftat ihop en vettig launch med startvarv på 4700rpm och 0,2 i ladd med hjälp av clew...
och biljälven sätter sig så jag känner mig som ett barn på "h"julafton...
en evo i andra repan som rycker i starten och resten av repan är jämn han blir dock dömd för tjuv och jag går vidare...
sen i semin blir nygrens flygande E30 för mäktigt... men lite mera mos och mer åka så ska han få smaka
sen upptäcks ett läckage... samma jälva slangjävel som jag 2 dagar innan kapat till ett friskt snitt som gått hål i... Stiiv bogserar mig till garaget för att undvika kokning...
Lördag...
fixa fram en ny slang.
bort med insug byt slang tillbaka med insuget... starta tvätta åka till västerås...
in i burnrutan för att testa bilen som den ska brukas... funkar fint med behövs nog lite mera träning med bilen...
rullar till parkeringen efter och biljävlen dör... skumt med bilelen och jag öppnar huven och ser nåt gul under... F*CK!!!
ut fort som fan och frustar som en brunstig tjur... platkåpan som täcker tändspolarna hade fattat eld och smält signalkablarna till tänspolarna... enkelt som tur var...
så i veckan blir det nya kablar till spolarna och en "ventilkåpa" i bockad rostfritt och massa avgasbandage...
lika bra att testa bilen hårt från början så man inte blir stående sen...
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Last edited by Fredro on 26 Aug 2013, 09:09, edited 1 time in total.
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
fan va frääänt:) mer race det här var ju kul var fan inte igår!!
hunnit kolla nått på bilen efter helgens bravader?
hunnit kolla nått på bilen efter helgens bravader?
M20B27 847whp
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
stiiiv_ wrote:fan va frääänt:) mer race det här var ju kul var fan inte igår!!
hunnit kolla nått på bilen efter helgens bravader?
Ja fan lite signalkablar som blev lite varma bara! bilen är ihop ikväll! (hoppas jag)
Nej det var längesen! riktigt kul! mera laddtryck så blir det fart på grejerna!
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2
okej skönt att det inte var värren en såFredro wrote:stiiiv_ wrote:fan va frääänt:) mer race det här var ju kul var fan inte igår!!
hunnit kolla nått på bilen efter helgens bravader?
Ja fan lite signalkablar som blev lite varma bara! bilen är ihop ikväll! (hoppas jag)
Nej det var längesen! riktigt kul! mera laddtryck så blir det fart på grejerna!
ja fy fan krana på den dära stakars turbon ordentligt nu
M20B27 847whp
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2 - 4 SALE
Bilen startad och mår fint igen... bättre än mig som dragit på mig någon typ av smitta och tycker mest synd om mig själv!
Att bilen är tillsalu gäller väl alltid till rätt pris... men jag tror jag har blivit "ppf-rapead" av ivars...
Bilen har fått sig nytt kablage till spolarna & en lindad dp... och en skyddskåpa i rf beställd...
Att bilen är tillsalu gäller väl alltid till rätt pris... men jag tror jag har blivit "ppf-rapead" av ivars...
Bilen har fått sig nytt kablage till spolarna & en lindad dp... och en skyddskåpa i rf beställd...
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B28 M-Tech2 - 4 SALE
Så här snygg blev slangen som inte orkade hålla tätt!
Därefter var det "branden"
Kåpan blev lite varm och bidrog till att smälta kablarna till spolarna vilket genererade i generalkortis och bilen dog.
Allting bytt och nu gå bilen fint igen.
DP lindad med bandage över coatningen och sen blir det en värmekåpa över spolarna i RF.
Även Grenröret ska lindas senare.
2st färdiga fästen till 210diffen på E30 skickade till Bäckis.
Av samma typ som jag salufört under en längre tid.
Dom är slut nu men ska skicka iväg en ny beställning.
Sen har jag fixat centrumkåporna till mina Style 5or
Även bort med insuget igen, den här gången för att byta tempgivare.
I M50 toppen sitter det 1st M12*1,5 och 1st M14-1,5 men på min M52topp är det 2st M12*1,5 vilket gjorde att jag var tvungen att slipa ner och gänga om M20 Tempgivaren från M14 till M12 för att få till tempmätaren i bilen. Men nu fungerar alla mästare som dom ska.
Sist så har jag köpt en diff från en 328 med 2,93 i utväxling och efter lite räknande borde bilen med 1:1 på 5an göra run 280 vid 7000rpm och närmare 300 vid 8000
Därefter var det "branden"
Kåpan blev lite varm och bidrog till att smälta kablarna till spolarna vilket genererade i generalkortis och bilen dog.
Allting bytt och nu gå bilen fint igen.
DP lindad med bandage över coatningen och sen blir det en värmekåpa över spolarna i RF.
Även Grenröret ska lindas senare.
2st färdiga fästen till 210diffen på E30 skickade till Bäckis.
Av samma typ som jag salufört under en längre tid.
Dom är slut nu men ska skicka iväg en ny beställning.
Sen har jag fixat centrumkåporna till mina Style 5or
Även bort med insuget igen, den här gången för att byta tempgivare.
I M50 toppen sitter det 1st M12*1,5 och 1st M14-1,5 men på min M52topp är det 2st M12*1,5 vilket gjorde att jag var tvungen att slipa ner och gänga om M20 Tempgivaren från M14 till M12 för att få till tempmätaren i bilen. Men nu fungerar alla mästare som dom ska.
Sist så har jag köpt en diff från en 328 med 2,93 i utväxling och efter lite räknande borde bilen med 1:1 på 5an göra run 280 vid 7000rpm och närmare 300 vid 8000
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Bilen är körd i Rototest navdyno.
Hon leverar 500,1whp och 565wnm @ 1,1Bar
vid påskruvande av laddtryck ökade effekten dåligt medan insugstempen ökade desto mer.
För trång IC...
Vid 2bar levererades "endast" 590whp dvs 90hp vid 0,9 bars skillnad = inte okey!
Kommer nu köra med vår "safe setup" och återkomma med bättre flödesanpassad IC...
Bilen beter sig hur fint som helst nu efter lite finlir av VemsEmil... typ som en orginalbil till man trampar ner gasen...
Många pull i bänken så nu är hon ordentligt inkörd!
Tack Erik Emil Jimmy och Putte som var med och Grattis Jimmy till 1000whp
Hon leverar 500,1whp och 565wnm @ 1,1Bar
vid påskruvande av laddtryck ökade effekten dåligt medan insugstempen ökade desto mer.
För trång IC...
Vid 2bar levererades "endast" 590whp dvs 90hp vid 0,9 bars skillnad = inte okey!
Kommer nu köra med vår "safe setup" och återkomma med bättre flödesanpassad IC...
Bilen beter sig hur fint som helst nu efter lite finlir av VemsEmil... typ som en orginalbil till man trampar ner gasen...
Många pull i bänken så nu är hon ordentligt inkörd!
Tack Erik Emil Jimmy och Putte som var med och Grattis Jimmy till 1000whp
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Tack själv Fredro, alltid lärorikt med bromsning.
Man kommer på nya idéer och tankar kring hur man ska bygga.
Man kommer på nya idéer och tankar kring hur man ska bygga.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
flott bil, følger med videre
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Nu var det längesen det skrevs nåt här. Bilen har använts en del och stått och mys i garaget...
Efter bromsningen så hittades det troliga felet på varför insugstempen skenade. Den lilla bronspluggen i orginal spjällhuset hade skjutit och då fick turbon jobba arslet av sig.
Jag har börjat riva lite för projekt reggning!
Som ni kan se så har min "värmematta" glömt bort att den var just "värmematta" så det får bli något bättre.
Det som står på schemat nu är linda grenröret och montera den skiten för gott
Därefter åker en sån här fläns dit tillsammans med en mindre turbo med T3 fläns för ca 300whp
Slängdes ihop lite snabbt i skolan med dubbla hålbilder T3 & T4 där T3 hålen kommer gängas och T4 med försänkta yttre skruvar
Efter det så har jag beställt Bosch 1700cc gas spridare som jag tänkt prova och se, då jag hört både gott och ont om dom.
Har även fixat en nya plastkåpa istället för den som brann upp som ska göras iordning. Den här ska kläs med RFplåt och lite brandskydd
Diffen kommer även att bytas mot en M535 klump med 3.07 i utväxling, dels för att jag lyckades köra av en medbringare, men även för att bilen bara gjorde 225 på varvstoppet på 5an. Nu borde den iafl göra 280
Nya hårdare motorkuddar är inhandlade och hardyn kommer att bytas mot aluvariant och lajnas upp fint.
Så fort snön som inte kommit än försvinner och vägarna blir torra så åker bilen ut och mappas fint för att sedan ta en sväng förbi SFRO och få ett utlåtande angående besiktning som ombyggt fordon.
Någon som lyckats besikta och har några tips och trix eller saker att tänka på?
Efter bromsningen så hittades det troliga felet på varför insugstempen skenade. Den lilla bronspluggen i orginal spjällhuset hade skjutit och då fick turbon jobba arslet av sig.
Jag har börjat riva lite för projekt reggning!
Som ni kan se så har min "värmematta" glömt bort att den var just "värmematta" så det får bli något bättre.
Det som står på schemat nu är linda grenröret och montera den skiten för gott
Därefter åker en sån här fläns dit tillsammans med en mindre turbo med T3 fläns för ca 300whp
Slängdes ihop lite snabbt i skolan med dubbla hålbilder T3 & T4 där T3 hålen kommer gängas och T4 med försänkta yttre skruvar
Efter det så har jag beställt Bosch 1700cc gas spridare som jag tänkt prova och se, då jag hört både gott och ont om dom.
Har även fixat en nya plastkåpa istället för den som brann upp som ska göras iordning. Den här ska kläs med RFplåt och lite brandskydd
Diffen kommer även att bytas mot en M535 klump med 3.07 i utväxling, dels för att jag lyckades köra av en medbringare, men även för att bilen bara gjorde 225 på varvstoppet på 5an. Nu borde den iafl göra 280
Nya hårdare motorkuddar är inhandlade och hardyn kommer att bytas mot aluvariant och lajnas upp fint.
Så fort snön som inte kommit än försvinner och vägarna blir torra så åker bilen ut och mappas fint för att sedan ta en sväng förbi SFRO och få ett utlåtande angående besiktning som ombyggt fordon.
Någon som lyckats besikta och har några tips och trix eller saker att tänka på?
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121
Re: BMW E30 M50B29 M-Tech2
Glömde ju att jag även byggt om batterilådan bak och monterat en ny BMW orginal batterilåda från 325 E30... bolt on sånär som på ett litet hål som jag var tvungen att borra i plasten...
Har även beställt en fin liten burk till vevhusventilation som kommer att byggas med avrinning ner i oljestickan som orginal och luften ska sugas in innan turbon.
Har även beställt en fin liten burk till vevhusventilation som kommer att byggas med avrinning ner i oljestickan som orginal och luften ska sugas in innan turbon.
Fredrik
070 4567 121
070 4567 121