Tylen e36 m50 turbo. motor tips?

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Tylen
Posts: 113
Joined: 18 Aug 2009, 20:59
Location: Orsa

Re: Tylen´s e36 m50 Turbo

Post by Tylen »

Nu kommer en update! länge sen det blev något gjort på denna bil men nu har jag äntligen efter mkt om och men fått mig ett garage och nu har det rullat på och
fått lite gjort under 1 månad i garaget!

Image


Image


Image


Image


Image


Image


Image
Tylen
Posts: 113
Joined: 18 Aug 2009, 20:59
Location: Orsa

Re: Tylen´s e36 m50 Turbo

Post by Tylen »

Har en fråga angående oljetrycksslangen till turbon! har försökt få fram vad det är för sorts koppling som skall gängas in i turbon men hittar ingen gänga som passar och finns inte på närmaste hydralslangs firman heller?
har en Garret GT35 och behöver veta vad det är får koppling jag skall pressa?
Tylen
Posts: 113
Joined: 18 Aug 2009, 20:59
Location: Orsa

Re: Tylen´s e36 m50 Turbo

Post by Tylen »

UPDATE!!!!!

Image
Införskaffat ett bläster skåp! GULD att ha!

Image
bakvagn ur!

Image
Blästrat lite! skillnad blire

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by Tylen on 08 Jul 2015, 11:43, edited 1 time in total.
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Sv: Tylen´s e36 m50 Turbo

Post by johankihl »

Fiffigt Elin. Ett nytt användningsområde för vevstakar :-)
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
Tylen
Posts: 113
Joined: 18 Aug 2009, 20:59
Location: Orsa

Re: Sv: Tylen´s e36 m50 Turbo

Post by Tylen »

johankihl wrote:Fiffigt Elin. Ett nytt användningsområde för vevstakar :-)

Ja jag tänkte så. Blev ganska bra det där!
Tylen
Posts: 113
Joined: 18 Aug 2009, 20:59
Location: Orsa

Re: Tylen´s e36 m50 Turbo

Post by Tylen »

Här har det inte hänt mkt! MEN nu är bilen igång :D efter mkt om och men! går hyfsat bra mkt kvar på mappnings sidan då ja har stött på lite små problem, t ex nu när den körts ca 20 mil å grenröret fått smaka på riktig värme så har topplocks flänsen har slagit sig så den måste av och planas sen är de mkt med mappningen då jag inte fått till tomgången! T ex när man pressat motorn på full mutter sen frikopplar och ska gå ner på tomgång då lägger den av ungefär som att den bryter soppan när jag släpper gasen!

Håll tillgodo det kommer mer bilder bara jag fått fram kameran! så denna bild får funka så länge!

Image

Image

Min ultimata polare Henrik Bärjegård fixar sprutet och ställer in allt! Btw åker han en skyline 4x4 med 951whp de är manligt!
Image
Tylen
Posts: 113
Joined: 18 Aug 2009, 20:59
Location: Orsa

Re: Tylen´s e36 m50 Turbo! Startad, Körduglig!

Post by Tylen »

Lång historia kort! Efter 2 diffar kasserade en 168 och en 188 diff så tog jag tag i bakvagns problemet! Hade lite tur måste jag säga då polarn hade en 735 e32 bakvagn liggandes med en 210 diff dock ingen lamelldiff, men de får duga gör tillfället med aga diff tills kassan tillåter en lamelldiff.

Köpte ett fäste från BMW m3 3.2 l som håller diffen i bak kant och sen gjorde jag om subframen med att ta bort orginal busningen ( främre ). Svetsade dit nytt fäste för 210 diffen

Hitta tag i både m3 kardan och axlar här på forumet så nu är allt utom drivaxlarna på plats! Får vi se hur de funkar!

Bilder kommer!
Tylen
Posts: 113
Joined: 18 Aug 2009, 20:59
Location: Orsa

Re: Tylen´s e36 m50 Turbo! Startad, Körduglig!

Post by Tylen »

Image

Image

Image
Bytte till orginal lysen och LED ringar. tkr personligen att dom ser bättre ut än oneblock

Image

Image
varför köra laptop till mappning osv när man kan stoppa i en 12V dator :D

Image
Panel smide

Image
måste ju tig:a buren förstås!

Image
Tar form ( första bur-bygget någonsin)

Image

Image

Image
Krysset va inte de lättaste att notcha in!

Image

Image
master welder

Image
Prima svetsfog!!!

Image
Liten hjälp när man ska dra all ny el invändigt!

Image
Han krocka min brukis oxå :( väjning för älg, hamnade i en stor stor sten.... bye bye 330XD
Tylen
Posts: 113
Joined: 18 Aug 2009, 20:59
Location: Orsa

Re: Tylen´s e36 m50 Turbo! Startad, Körduglig!

Post by Tylen »

Image
Image
Image
Image
Image

Nu är iaf elsystemet färdigt och nu väntar jag bara på stolar och bälten sen är de dörrsträvorna på buren kvar! Sen kan man ut och åka igen!
Tylen
Posts: 113
Joined: 18 Aug 2009, 20:59
Location: Orsa

Re: Tylen´s e36 m50 Turbo!

Post by Tylen »

Image
Stolar på plats!
Image
Bälten monterade

Image
Utanför garaget på länge!
Tylen
Posts: 113
Joined: 18 Aug 2009, 20:59
Location: Orsa

Re: Tylen´s e36 m50 Turbo!

Post by Tylen »

Ja bilen har fått sig sin kaross omvandling nu måste ja lägga lite krut på motorn, dels för att den verkar inte gå på alla burkar. Förhoppningsvis är det något med nån tändspole som ballar ur och sen går den feeett enligt lambdan. 0,7 på tomgång :D

Tips på vad jag ska göra åt motorn i vinter? Setup? Skippa s50 insug och köra alu plenum singelspjäll?

just nu lyder setupen:
GT35R agg
S50 insug med adapter
Cooperrings packning
1680cc bosch spridare
Eget grenrör (bör göras om)
m20 svänghjul
618 tryckplatta
6-puck sintellamel
Vems 3.7
Aeromotive A1000

Har ni nåt trevligt tips för nästa steg bomba på bara!!
User avatar
rocket
Posts: 177
Joined: 20 Nov 2009, 17:02
Location: Oslo ca

Re: Tylen e36 m50 turbo. motor tips?

Post by rocket »

Forslag:
maxxecu
Smidde stempler
H profil råder
328 veiv.
Ta ut ikke mer enn MAX 500 hk, og kjør bilen HARDT isteden, med 500 hk.

Har selv en 325 Snikturbo M20 nå, som jeg har tunet etter innovate mtx-l bredbåndslambda, og en t04E turbo, 330-360 hk en plass... lader 1 bar
GØY! spinner i 3-gir overalt :)
Kjør screamer pipe. Du kommer til å elske lyden. Jeg har screamer, dritfett.
Ikke gå bananas på effekten, kjør GRIS med det du har isteden
- E30 DAILY DRIVER M20B27 60mm Holset, z45, 1BAR, snikturbo tuned by myself
-E30 320 -> 325-> 338i hjulspinn edition
Tylen
Posts: 113
Joined: 18 Aug 2009, 20:59
Location: Orsa

Re: Tylen e36 m50 turbo. motor tips?

Post by Tylen »

Bra tips Rocket. Kommer dock inte byta ut VEMS mot maxxecu. är ingen större skillnad på systemen!
Blir att få ihop en smidd motor under vintern tänkte ja så man kan åka med ca 500hk säkra hästar!

Bör man göra nå åt toppen? förutom att sätta på insugs kam på avgas sidan?
User avatar
suprated
Posts: 547
Joined: 17 Sep 2007, 15:03
Location: Helsingborg

Re: Tylen e36 m50 turbo. motor tips?

Post by suprated »

Tylen wrote:Bra tips Rocket. Kommer dock inte byta ut VEMS mot maxxecu. är ingen större skillnad på systemen!
Blir att få ihop en smidd motor under vintern tänkte ja så man kan åka med ca 500hk säkra hästar!

Bör man göra nå åt toppen? förutom att sätta på insugs kam på avgas sidan?
På min förra m50 2,75 liter så gav insugskam på 600hk typ ingen skillnad. Så jag hade skippat den om du ska köra 500. (Är ju rätt svår att få tag på i dagsläget :(
BMW E30 mtech2 S50B32 turbo.... 0702088526
Tylen
Posts: 113
Joined: 18 Aug 2009, 20:59
Location: Orsa

Re: Tylen e36 m50 turbo. motor tips?

Post by Tylen »

okej! hmmm ja då är de juh inte nån direkt nödvändighet. har en liggandes dock men då kan man lika gärna lägga energin på nå annat! :D
Post Reply