M42B18 med M50 stakar?

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

User avatar
cerveza
Posts: 1763
Joined: 22 Mar 2006, 22:46
Location: Åstorp

Re: M42B18 med M50 stakar?

Post by cerveza »

Dlarsson112 wrote:Spolar rent cylindrarna? Mitt ser nytt ut trots över 2000mils hårdkörning. Däremot om du kör lågkompat och har taskig förbränning samt ingen koll på bränsleblandningen så ser dom ut som speglar.
Du får gärna utveckla ditt påstående.

6,86:1 i komp får man med den setupen.


tackar för komp siffrorna!

ska försöka utveckla det lite, de är ju så med alkohol bränslen att man behöver ett mindre överskott för att kyla och med metanol tex ett fruktansvärt överskott. de överskott av bränsle förblir oförbrännt och tränger förbi ringar och tar delvis med sig den oljefilm som ligger och smörjer kolvarna, där av "spolas" väggarna av alkohol. och tränger de förbi kolvar så hamnar det i oljan å ja, de är ju inte så jäklans bra;)[/quote]


Jo jag kan det där. Men att man skulle märka av det på en bra kalibrerad e85 kärra är fel. Metanol ska man inte blanda in i samma mening då det spelar i en helt annan liga ;)
Inventor of ANAL GAPING.

BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk

Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: M42B18 med M50 stakar?

Post by Nisse Järnet »

Du har ju ändå oljesprut på kolvarna hela tiden :)
Min har också alltid sett bra ut, ingen blow by heller. Byter olja var 500e mil.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Dlarsson112
Posts: 21
Joined: 14 Apr 2013, 17:27

Re: M42B18 med M50 stakar?

Post by Dlarsson112 »

Jo jag kan det där. Men att man skulle märka av det på en bra kalibrerad e85 kärra är fel. Metanol ska man inte blanda in i samma mening då det spelar i en helt annan liga ;)[/quote]


jag talar bara av egna erfarenheter inom e85, kör de i dragracing hojen å att inte få e85 i oljan är omöjligt. annars får vi ett sjukt lågt AF/R. bekanta som kört e85 har fått lager ras pga e85 i oljan tex. nja det är en alkohol så på de viset är dom "flycktiga" men ändå som du säger.

men de är många som kör e85 å de fungerar bra, men jag är inte så kysst av de;) sen visste ja inte att de är oljekylda kolvar på m42b18?


men nu har ja ju iaf fått svar på vilken längd på stakar de går att ha, tacksam för de!:D
AntiCare
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: M42B18 med M50 stakar?

Post by Nisse Järnet »

Öldusch, nr 2: http://bmwfans.info/parts/catalog/E30/2 ... ine_block/

Lagren i min M20 såg för övrigt ut som mer eller mindre nya efter 2000 mil på E85 med 500mils oljebytesintervall :)
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Post Reply