M42B18 med M50 stakar?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Apr 2013, 17:27
M42B18 med M50 stakar?
slummade runt lite på lite gamla trådar här å där på olika forum och såg då att de skulle va möjligt att åka med M50 stakar i M42B18 och de gav lite lägre komp på köpet. någon som vet vilken längd på stakar som gäller vid ett sånt byte å vilken av alla m50 dom finns i?
tacksam för svar, för min överstressade m42 håller nog inte mkt längre till;)
over`N out!
tacksam för svar, för min överstressade m42 håller nog inte mkt längre till;)
over`N out!
AntiCare
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: M42B18 med M50 stakar?
135mm, sitter väl i IV?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Apr 2013, 17:27
Re: M42B18 med M50 stakar?
Nisse Järnet wrote:135mm, sitter väl i IV?
hm ingen aning, får söka på lite IV m50 å se vad ja kan klura fram;) men vet du hur långa m42b18 stakarna är?
AntiCare
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: M42B18 med M50 stakar?
140mm om jag inte minns fel. Polarn körde M50 stakar i sin M42 turbo, funkade kalas!Dlarsson112 wrote:Nisse Järnet wrote:135mm, sitter väl i IV?
hm ingen aning, får söka på lite IV m50 å se vad ja kan klura fram;) men vet du hur långa m42b18 stakarna är?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Apr 2013, 17:27
Re: M42B18 med M50 stakar?
Nisse Järnet wrote:140mm om jag inte minns fel. Polarn körde M50 stakar i sin M42 turbo, funkade kalas!Dlarsson112 wrote:Nisse Järnet wrote:135mm, sitter väl i IV?
hm ingen aning, får söka på lite IV m50 å se vad ja kan klura fram;) men vet du hur långa m42b18 stakarna är?
de va som du sa där att dom som va IV m50 hade 135mm stakar och verkade som de va samma kolbult så ska ju inte ta så lång tid att kompsänka min motor då;)
tack för svaret!:)
AntiCare
Re: M42B18 med M50 stakar?
Ska du köra 5mm kortare stake med originalkolv? Lär ju bli toklågt komp då. Kör du bensin eller etanol?
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Apr 2013, 17:27
Re: M42B18 med M50 stakar?
HellMek wrote:Ska du köra 5mm kortare stake med originalkolv? Lär ju bli toklågt komp då. Kör du bensin eller etanol?
ja tanken var så, tror kompet hamna på runt 8.1:1 om ja inte minns fel från någon tråd ja läste men. körde med 7.2:1 i min 16v volvo å de är ju rätt lågt komp, å bromsade 420hk och 680nm på 1,5.
handels bensin är de i tanken;)
för de är la 10 nånting i m42b18?
har du någon bra kombination för att få ner kompet annars utan att svarva kolvar?
AntiCare
Re: M42B18 med M50 stakar?
Nej, jag kör E85 istället.Dlarsson112 wrote:
har du någon bra kombination för att få ner kompet annars utan att svarva kolvar?
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: M42B18 med M50 stakar?
Har för mig kompet blir 7:1 eller däromkring, funkade fint på polarens iaf! Körde på bf95 och den kändes inte tröttare än original på lägre varv enligt rövdynon.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Apr 2013, 17:27
Re: M42B18 med M50 stakar?
HellMek wrote:Nej, jag kör E85 istället.Dlarsson112 wrote:
har du någon bra kombination för att få ner kompet annars utan att svarva kolvar?
e85 ger ja inte mkt för, elakt mot bränslepumpar å så spolar de rent cyllarna, jag spänner hellre upp WG ist;)
AntiCare
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Apr 2013, 17:27
Re: M42B18 med M50 stakar?
Nisse Järnet wrote:Har för mig kompet blir 7:1 eller däromkring, funkade fint på polarens iaf! Körde på bf95 och den kändes inte tröttare än original på lägre varv enligt rövdynon.
ja min volvo fungerade hur bra som helst med mitt 7.2:1 och så=) sen ska en ju inte åka på låga varv, mitt RPM stopp litter idag på 8000 å tänkte höja de till 9000 när de blir lägre komp så man har ett långt register å dra på när en sladdar:)
AntiCare
Re: M42B18 med M50 stakar?
Och jag gillar högre effekt på lägre ladd, smaken är som bakenDlarsson112 wrote:HellMek wrote:Nej, jag kör E85 istället.Dlarsson112 wrote:
har du någon bra kombination för att få ner kompet annars utan att svarva kolvar?
e85 ger ja inte mkt för, elakt mot bränslepumpar å så spolar de rent cyllarna, jag spänner hellre upp WG ist;)
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Apr 2013, 17:27
Re: M42B18 med M50 stakar?
[/quote]
Och jag gillar högre effekt på lägre ladd, smaken är som baken [/quote]
ja visst är de så:) tänk om alla va likadana, vore ju för jäkla trökigt då;)
Och jag gillar högre effekt på lägre ladd, smaken är som baken [/quote]
ja visst är de så:) tänk om alla va likadana, vore ju för jäkla trökigt då;)
AntiCare
- Nisse Järnet
- Posts: 6624
- Joined: 26 Nov 2005, 11:58
- Location: Stockholm norrort
Re: M42B18 med M50 stakar?
Aldrig haft problem pumpar eller nåt sånt med E85, bara tuta och köra
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
Re: M42B18 med M50 stakar?
Spolar rent cylindrarna? Mitt ser nytt ut trots över 2000mils hårdkörning. Däremot om du kör lågkompat och har taskig förbränning samt ingen koll på bränsleblandningen så ser dom ut som speglar.Dlarsson112 wrote:HellMek wrote:Nej, jag kör E85 istället.Dlarsson112 wrote:
har du någon bra kombination för att få ner kompet annars utan att svarva kolvar?
e85 ger ja inte mkt för, elakt mot bränslepumpar å så spolar de rent cyllarna, jag spänner hellre upp WG ist;)
Du får gärna utveckla ditt påstående.
6,86:1 i komp får man med den setupen.
Inventor of ANAL GAPING.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
BMW 525 24v Turbo 588hk 722nm
Fiat Uno Turbo 452hk 550nm
Vippeknallare 2,7:a 550hk
Nissan 200 460hk
Mattias Jönsson 076-8415826 PSI Motor.
Re: M42B18 med M50 stakar?
Jag har, med gamla pumpar som gått 20k mil och mer. Med ny pump = inga problem.Nisse Järnet wrote:Aldrig haft problem pumpar eller nåt sånt med E85, bara tuta och köra
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Posts: 21
- Joined: 14 Apr 2013, 17:27
Re: M42B18 med M50 stakar?
Spolar rent cylindrarna? Mitt ser nytt ut trots över 2000mils hårdkörning. Däremot om du kör lågkompat och har taskig förbränning samt ingen koll på bränsleblandningen så ser dom ut som speglar.
Du får gärna utveckla ditt påstående.
6,86:1 i komp får man med den setupen.[/quote]
tackar för komp siffrorna!
ska försöka utveckla det lite, de är ju så med alkohol bränslen att man behöver ett mindre överskott för att kyla och med metanol tex ett fruktansvärt överskott. de överskott av bränsle förblir oförbrännt och tränger förbi ringar och tar delvis med sig den oljefilm som ligger och smörjer kolvarna, där av "spolas" väggarna av alkohol. och tränger de förbi kolvar så hamnar det i oljan å ja, de är ju inte så jäklans bra;)
Du får gärna utveckla ditt påstående.
6,86:1 i komp får man med den setupen.[/quote]
tackar för komp siffrorna!
ska försöka utveckla det lite, de är ju så med alkohol bränslen att man behöver ett mindre överskott för att kyla och med metanol tex ett fruktansvärt överskott. de överskott av bränsle förblir oförbrännt och tränger förbi ringar och tar delvis med sig den oljefilm som ligger och smörjer kolvarna, där av "spolas" väggarna av alkohol. och tränger de förbi kolvar så hamnar det i oljan å ja, de är ju inte så jäklans bra;)
AntiCare