Trafikincident vem hade rätt å vem hade fel

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Rikard B

Post by Rikard B »

Hände en grej hem från jobbet nyss, kom körande på en lång raka där det är 70,jag lägger mig som 6e bil och börjar köra om.Det är helt fritt och ifram ligger det veteran hojar som kör 60, när jag kommer till bilen som ligger efter dom, så svänger han bara rätt ut och jag tyckte d dunka till i min bil,och jag kör i dike på 2 hjul men har sån tur så jag voltar inte. När jag kommer upp på vägen stannar jag och tittar på skador men hittar inget lite gräs under bara.åker i kapp han som prejade mig,å han sticker så jag fick ta regnummer,och tar på så vis reda på vart han bor.när jag kommer fram är han chockad och ber om ursäkt och tycker jag kör oansvarigt men jag får hans nummer.Är d nån idé å blanda in försäkringen eller hur ska jag göra,nån som har vart med om nått liknande ?
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
328 touring låg :) såld
e30 83 323a busbil såld
e21 låg :)såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
Freddyo

Re: Trafikincident vem hade rätt å vem hade fel

Post by Freddyo »

Hej
om det inte hänt något med bilen och ingen är skadad
Varför blanda in någon ? Är det inte bara att släppa det och vara
Glad att det gick bra :)
FoX

Post by FoX »

Smitning, om han erkänner det till farbror blå så tar dom hans körkort direkt+ annan påföljd av böter

svar: ja, ring polisen och berätta. Han kunde ju stannat och kollat hur det gick för dig.
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
St3v3

Post by St3v3 »

Och du körde inte över 70 km/h? =)
V8
Rikard B

Post by Rikard B »

Det är ju d höll ju säkert 110 när jag passera, och hade inte jag handlat som jag gjorde så hade jag nog rullat eller kört på motorcyklarna, så man kanske ska släppa d å bekosta en 4 hjulsinställning sj
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
e30 83 323a busbil såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
Nisse Järnet

Post by Nisse Järnet »

Du gjorde ju inget fel, ägget måste ju kolla innan han byter fil.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
xelerator

Post by xelerator »

Nisse Järnet wrote:Du gjorde ju inget fel, ägget måste ju kolla innan han byter fil.

Inget fel?
Han säger ju att han höll 110 km/h.

Så jo han har gjort fel då han körde 40 km/h för fort.

Dock vet vi även att den andre föraren med största sannolikhet inte kollat döda vinkeln (eller inte tillräckligt noga iaf)..

Till Rikardb

Vad skulle då hända om du anmälde detta?

Du säger att han bara svängde rätt ut, utan korrekt kontroll före, utsatte dig för livsfara och till råga på allt drog från platsen utan minsta tillstymmelse till försök att kolla hur det gick för dig.
Iom att du var observant lyckades du ta hans regnr och leta upp honom senare.

Han kommer säga att han körde lugnt och försiktigt i 60km/h bakom motorcyklarna. Kontrollerade att det var fritt i döda vinkeln etc vilket det var och körde ut för att utföra en omkörning.
Helt plötsligt ser han hur en annan bil nästan körde in i honom i mycket hög hastighet (nästan det dubbla som han höll).
Den andre föraren ( som för övrigt är en ung man) fick väja ut i vägrenen och han väjde undan så gott det gick. Lyckligtvis undgicks en kollision.
Han åkte då chockad och rädd hem.
När han väl hemma just hade lyckats samla sig igen bankade det på dörren och där stod den unge föraren, nu mycket arg, och skällde. Den stackars mannen uppfattade den unga föraren som hotfull och obehaglig.

Extra material
Iom att den andre föraren körde så fort dök han upp utan en chans för den aktuelle föraren att uppmärksamma honom trots att den aktuelle föraren HADE kontrollerat döda vinkeln.

Efter denna händelse mår den aktuelle föraren mycket dåligt, har svårt att sova, kan ej köra bil och känner sig otrygg i sitt eget hem :) :lol: ..

Sjukt överdrivet men du förstår hur lätt saker kan vridas.
Finns det inga konkreta bevis, blir det hela svårt.

Var glad att du klarade dig bra och att det inte gick alls så illa som det kunnat..
Skärmvalsning....
Utrustning uthyres / valsning utföres.
John.Karlsson

Post by John.Karlsson »

Om det inte vart nå skador alls?
Släpp det, finns inget att dra vidare på.
Bolero

Post by Bolero »

Nisse Järnet wrote:Du gjorde ju inget fel, ägget måste ju kolla innan han byter fil.
Jag är helt och hållet på din linje. Han ska både blinka och lämna dig företräde som kör om. Han har gjort fel. Sedan om du håller 300km/h eller vad ger honom inte ett skit rätt i att köra ut och preja dig.

Fast som några säger så varför anmäla något som inte har skett? Polisen kommer lägga ner det direkt ändå då det är ord mot ord.

Mvh Rasmus
Fartverket.se Sveriges snabbaste myndighet. In och regga dig idag!
Performance Center Syd
RPMotor
Rikard B

Post by Rikard B »

jo jag tycker att jag hade rätt att köra om men alla håller på sig själva,han betalar en 4 hjulsinställning åt mig så får d vara bra sen,har jag otur å får fel man/kvinna på försäkringssamtalet så tar ju dom hårt på min hastighet så d kan ju slå tillbaka

tack för hjälpen ialf i tråden :D
Rikard Brodén
072-242 85 00
bmw 525 mpaket 03 såld
e30 83 323a busbil såld
e34 m5
e28 m535 turbo
e30 M3
E9 -71
Cab16v

Post by Cab16v »

helt rätt! prata med med motparten om han kan
betala en del av reparationen nu när han har
sansat sig lite, men verkar han inte vilja göra rätt för sig
utan inblandning av fösäkringsbolag så är det nog
mycket liten chans att gå vidare.
men prata först med ditt bolag, efter det vet du ju var du
står.
HellMek

Post by HellMek »

FoX wrote:Smitning, om han erkänner det till farbror blå så tar dom hans körkort direkt.
Säker på det?

Jag har åkt på smitning, dock inte med andra trafikanter inblandade (lyktstolpe). Fick böter.
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
FoX

Post by FoX »

HellMek wrote:
FoX wrote:Smitning, om han erkänner det till farbror blå så tar dom hans körkort direkt.
Säker på det?

Jag har åkt på smitning, dock inte med andra trafikanter inblandade (lyktstolpe). Fick böter.

De fall jag känner till så har det vart så.

En polares brorsa backade på en bil på en parkering. (han sa att han inte märkte något själv) Men polisen hade flera vittnen på det, så dom tog hans lapp direkt.

Fick du skapliga böter?
/Fredrik Strengbohm
WWW.E30.SE

0703252017
Eskilstuna
HellMek

Post by HellMek »

FoX wrote:
HellMek wrote:
Säker på det?

De fall jag känner till så har det vart så.

En polares brorsa backade på en bil på en parkering. (han sa att han inte märkte något själv) Men polisen hade flera vittnen på det, så dom tog hans lapp direkt.

Fick du skapliga böter?

Jag kommer faktiskt inte ihåg, det är 10 år sen, men med tanke på att jag inte minns borde det inte varit så farligt :)
Tobbe Hellman - Ängelholm.
BMW 318is (M42) Turbo: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =2&t=71706" onclick="window.open(this.href);return false;
Hansa

Post by Hansa »

Gör man ett filbyte har man ALLTID väjningsplikt, Så han gjorde fel oavsett om du åkte i 110 eller i 150
Lincoln Continental -68
949whp M30 - SÅLD
073-828 0005
Post Reply