325 ix touring vs 325 touring.

Här diskuteras chassie och övriga bilen, ej motor.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

325 ix touring vs 325 touring.

Post by Ronnie AVR »

Nån som vet om man alla saker från 325 touringen passar på ett ix chassi? Båda är samma årsmodell 89a. Eller om nån vet exakt vad som skiljer dessa chassin emellan!
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: 325 ix touring vs 325 touring.

Post by erikjakan »

Jürgen borde veta här på forat :)
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

325 ix touring vs 325 touring.

Post by Ronnie AVR »

Säg till han och svara då ;)
User avatar
Nemesis_turbo
Posts: 3380
Joined: 18 Oct 2007, 20:50
Location: Hudiksvall med omnejd
Contact:

Re: 325 ix touring vs 325 touring.

Post by Nemesis_turbo »

andra fjäderbens torn i fram iaf
Tomas B
b.tompa@gmail.com
073-7617836
User avatar
Ronnie AVR
Posts: 1348
Joined: 07 Sep 2007, 16:58
Location: STHLM

325 ix touring vs 325 touring.

Post by Ronnie AVR »

Nemesis_turbo wrote:andra fjäderbens torn i fram iaf
Jag har hört de också. Blir de mera plats för turbo eller mindre i ett ix chassi?
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: 325 ix touring vs 325 touring.

Post by Nisse Järnet »

Mer plats, dom är längre fram och längre ut :) Är även annat golv, andra rambalkar fram, annan framvagnsbalk, styrväxel, bromsservo osv.
Tror inte det går att skruva dit framvagnsbalk och styrväxel från en rwd utan att svetsa om karossen mm.
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: 325 ix touring vs 325 touring.

Post by Spiidfriik »

Framför torpeden skiljer det mesta som sagts ovan. En rwd framvagn passar ej.
Bak har iX Touring ventilerade skivor, men samma belägg som rwd. Skivor finns att få tag på nytt, men inte ok. Rwd bakvagn är dock bolt-on.
iX har de klenare drivaxlarna av någon anledning.
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: 325 ix touring vs 325 touring.

Post by jorgen »

en rwd framvang passar visst. det skiljer inget på rambenen mm. det som är att bygga om är att byta fjädertornen. sen är det annan rattstång mm på en ix också så det måste till lite special leder för att få ihop det
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
User avatar
Nisse Järnet
Posts: 6624
Joined: 26 Nov 2005, 11:58
Location: Stockholm norrort

Re: 325 ix touring vs 325 touring.

Post by Nisse Järnet »

Kanske går med rwd balk på en ix, men inte tvärt om väl?
Skiljer inte silentblock och diffäste något också? Ix bryggan sitter väl 10-12mm lägre eller nåt?
Audi S5 B8 4.0t
E30 325ix M50 turbo 840awhp 7 speed DCT.
M50 764whp @ 1.7 bar.
M20 675whp @ 2.2 bar.
User avatar
jorgen
Posts: 3912
Joined: 20 Dec 2005, 02:35
Location: Bigstream (storfors)
Contact:

Re: 325 ix touring vs 325 touring.

Post by jorgen »

jag har rwd bussningar o m3e30 diff på min nu o det är Bolton :)
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com


Stort tack till:

PPF
Peter K
Post Reply