Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Kolla genom motorn till Chevan.
Gjorde om AC-pumpsfästet, måste ju kunna använda ACen.
Avdragare till vevaxeldrevet.
Gjorde nya fuelrailfästen.
Var ute med polarna och sköt lite lerduvor.
Pumphgel var bäst
Gjorde om AC-pumpsfästet, måste ju kunna använda ACen.
Avdragare till vevaxeldrevet.
Gjorde nya fuelrailfästen.
Var ute med polarna och sköt lite lerduvor.
Pumphgel var bäst
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Fortsatte med insuget.
Fräste bort bottenplattan från gamla tryckboxen.
Gjorde pappmall på ny lite smidigare tryckbox.
Sågade och knäckte till boxen i 5mm aluplåt.
Tial dumpen ska svetsas fast i bakkant på boxen.
Fräste bort bottenplattan från gamla tryckboxen.
Gjorde pappmall på ny lite smidigare tryckbox.
Sågade och knäckte till boxen i 5mm aluplåt.
Tial dumpen ska svetsas fast i bakkant på boxen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Fan va fett det blir fränt med pumphagel! =D
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
PERKILE du ser livsfarlig ut med den där bössan visa den inte för barzan junior då lägger han ner lacksprutan och spriger nog runt med plysprutan iställer
M20B27 847whp
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
Har mekart en del med Chevan.
Bytte huvudbromscylinder, hade orginal enkrets tidigare.
Känns lite säkrare med 2-kretssystem
Var och hämtade växellådan från Anders, blev ny ingående axel och hubb.
Viss skillnad på axeln, kändes tyngre med.
Gamla axeln, brukar gå av om man slår i lockupen på strippen.
Nya kammen
Ska grada in den imorrn.
Blev även ny ATI svängdämpare.
Bytte huvudbromscylinder, hade orginal enkrets tidigare.
Känns lite säkrare med 2-kretssystem
Var och hämtade växellådan från Anders, blev ny ingående axel och hubb.
Viss skillnad på axeln, kändes tyngre med.
Gamla axeln, brukar gå av om man slår i lockupen på strippen.
Nya kammen
Ska grada in den imorrn.
Blev även ny ATI svängdämpare.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
Gradade in kammen igår, 108grader intake centerline blev det.
Skruvade tråget på plats, sedan vart det och montera på topparna.
Sprayade kopparpackningarna med Loctite "spraylim"
Topparna monterade och åtdragna.
Blev en ny tändmarkering till ATI dampern.
Skönt att motorn är klar för att lyftas i bilen.
Skruvade tråget på plats, sedan vart det och montera på topparna.
Sprayade kopparpackningarna med Loctite "spraylim"
Topparna monterade och åtdragna.
Blev en ny tändmarkering till ATI dampern.
Skönt att motorn är klar för att lyftas i bilen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. snart uppstart :)
Nu började äntligen min semester
Tillbringade tiden i garaget efter jobbet, provmonterade generator, vattenpump, remhjul o triggerhjul mm.
Fick såklart svarva om nedreremskivan och tog även ett 1mm på baksidan av vattenpumpshjulet, hade bara 0.8mm mellan den o triggerhjulet.
Nu "linar" allt bra
Tillbringade tiden i garaget efter jobbet, provmonterade generator, vattenpump, remhjul o triggerhjul mm.
Fick såklart svarva om nedreremskivan och tog även ett 1mm på baksidan av vattenpumpshjulet, hade bara 0.8mm mellan den o triggerhjulet.
Nu "linar" allt bra
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. snart uppstart :)
Motor och låda på plats, äntligen!
Monterade även headers, avgassytem och bränsleledningar.
Monterade även headers, avgassytem och bränsleledningar.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. snart uppstart :)
Nu är Chevan startad
Hoppade igång direkt, fick ändra lite i triggerinställningarna pga nya svängdämparen.
Bulthålen var förskjutna 27grader jämfört med gamla svängdämparen.
Lite småjusteringar kvar, ena headersen vart inte tät mot toppen i mitten.
Samt lite kvar och fila på tryckboxen innan den kan lämnas på svetsning.
Filmsnutt på uppstarten.
http://www.youtube.com/watch?v=EDNZT4uzPCA
Nu är jag värd en punköl
Hoppade igång direkt, fick ändra lite i triggerinställningarna pga nya svängdämparen.
Bulthålen var förskjutna 27grader jämfört med gamla svängdämparen.
Lite småjusteringar kvar, ena headersen vart inte tät mot toppen i mitten.
Samt lite kvar och fila på tryckboxen innan den kan lämnas på svetsning.
Filmsnutt på uppstarten.
http://www.youtube.com/watch?v=EDNZT4uzPCA
Nu är jag värd en punköl
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Startad :)
Stiligt !
Nås på 0730970524
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
e36 m3 helsmidd m50b30 sc6766 @ 2.4 bar 844whp 1170wnm
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Startad :)
Har kört en del med Chevan, fått mappa om låglasten en heldel pga bättre vaccum.
Monterade två 10" tryckande elfläktar framför kondensorn och automatkylet.
Styr dom via sprutet.
Knäckte till även en fläktkåpa.
Imorrn bitti ska jag ta och göra klart tryckboxen så den kan lämnas på svetsning.
Monterade två 10" tryckande elfläktar framför kondensorn och automatkylet.
Styr dom via sprutet.
Knäckte till även en fläktkåpa.
Imorrn bitti ska jag ta och göra klart tryckboxen så den kan lämnas på svetsning.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Sv: Pro-Milles Turbo BelAir. Startad :)
Bättre vacum? Gåren fetare eller snålare då?
Mvh
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Mvh
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Startad :)
Den gick magrare pga att bränsletrycket blir lägre med bättre vacum i motorn på tomgång/låglast.
Blir intressant och se hur motorn går med överladdning
Blir intressant och se hur motorn går med överladdning
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Startad :)
Nu är nya tryckboxen på plats, även Tial dumpen monterad.
Gjorde om luftrenarlocket lite och målade på den och täckplåtarna vid IC:en.
Har lite småplock kvar innan besiktning.
Gjorde om luftrenarlocket lite och målade på den och täckplåtarna vid IC:en.
Har lite småplock kvar innan besiktning.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Startad :)
Var och besiktade bilen häromdagen
Vart inte så allvarliga anmärkningar.
Blir och montera en cykeldator som hastighetsmätare, bygger om orginalet till nästa år.
Startspärren glömde jag helt bort och koppla in.
Men på vägen hem så började bakaxeln tjuta förjävligt vid landsvägsfart.
Rev ner klumpen och kollade upp spelet hela 5 tiondelar.
Gradade av utväxlingen o justerade in rätt spel men det vart inte bättre.
Så det vart och beställa ny utväxling.
Vart inte så allvarliga anmärkningar.
Blir och montera en cykeldator som hastighetsmätare, bygger om orginalet till nästa år.
Startspärren glömde jag helt bort och koppla in.
Men på vägen hem så började bakaxeln tjuta förjävligt vid landsvägsfart.
Rev ner klumpen och kollade upp spelet hela 5 tiondelar.
Gradade av utväxlingen o justerade in rätt spel men det vart inte bättre.
Så det vart och beställa ny utväxling.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Startad :)
Var över till Däckia och ställde fram och bakvagn.
Pinjongvinkeln ställdes till 3grader.
Snigeln har kommit tillbaks in i skuffen.
Började tillverka extra värmeskydd i plåt.
Kläddes med värmematta.
Monterade även en 16raders oljekyl efter oljetanken under turbon, Tiltonpumpen lär bli mer långlivad med svalare olja.
Monterade i RJS fyrpunktbälte
Ulf Edwardsson ringde idag och sa att min bakaxelklump var klar.
Var bara och åka över direkt och hämta den
Ny Richmond utväxling.
Ska lyfta i klumpen imorrn och hälla i helsyntet oljan som Ulf rekomenderade.
Sedan blir det och köra in utväxlingen, lugn körning i varierande hastighet, hela 500miles enligt tillverkaren.
Pinjongvinkeln ställdes till 3grader.
Snigeln har kommit tillbaks in i skuffen.
Började tillverka extra värmeskydd i plåt.
Kläddes med värmematta.
Monterade även en 16raders oljekyl efter oljetanken under turbon, Tiltonpumpen lär bli mer långlivad med svalare olja.
Monterade i RJS fyrpunktbälte
Ulf Edwardsson ringde idag och sa att min bakaxelklump var klar.
Var bara och åka över direkt och hämta den
Ny Richmond utväxling.
Ska lyfta i klumpen imorrn och hälla i helsyntet oljan som Ulf rekomenderade.
Sedan blir det och köra in utväxlingen, lugn körning i varierande hastighet, hela 500miles enligt tillverkaren.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Snigeln i skufen igen :)
Nu är bilen ihop igen, vart en provtur till Strängnäs och sedan till Malmby och hem igen.
Blev 12mils körning i varierande hastighet.
Var över till Däckia och bytte olja i motorn till helsyntet 10w-30
http://www.drivenracingoil.com/dro/hr-4 ... 0w-30.html
Passade på att byta olja även i lådan och känna på alla bakvagns bultar.
Blev 12mils körning i varierande hastighet.
Var över till Däckia och bytte olja i motorn till helsyntet 10w-30
http://www.drivenracingoil.com/dro/hr-4 ... 0w-30.html
Passade på att byta olja även i lådan och känna på alla bakvagns bultar.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;