Åker M42 turbo med MLS och 12:9 pinnbultar.
Vid körning stiger vattennivån från mitten på expansionskärlet till toppen, och övre kylarslangen blir jäkligt hård.
Öppnar man luftskruven efteråt så kommer det massor av luft.
Kan det vara så att toppen lyfter liiite och trycker ut komp i kylvattnet pga inga ARP?
Är detta symptomen som uppkommer när MLS används utan ARP, eller är det något annat lurt?
Läcker inte in något vatten i cylindrarna, och komptrycket är bra på alla burkarn.
Tips och idéer mottages gärna snabbt, tanken var ju att åka på Gatebil Mantorp till helgen.
Du bör inte ta av locket eller luftskruven vid varm motor, då brukar det bete sig som du skriver. Kylarslangen blir jävligt hård på dessa, detta är normalt. Min M42 beter sig precis likadant och det funkar hur bra som helst dag ut och dag in. Har du ok kylning osv så tempen inte stiger onormalt? Original tempmätare brukar inte stiga över normalläget innan du har 100-110 grader och ligger tempen där konstant bör man åtgärda detta.
Att du har MLS och sträckbultar ser jag inget problem med om du inte har extrema cylindertryck.
Det är inte bara normalt tryck då? Eller blåser den ur vatten ur överströmningen på locket? Du har ju trycksatt system, har du en stabil temp men den ligger på kanske 90grader, du stannar vattnet slutar cirkulera å värms efter i motorn, när du släpper trycket sjunker kokpunkten å det börjar koka där det nu värmt efter i motorn. Säger inte att det INTE kan vara packningslekage men det är inte omöjligt att det bara är normalt det du upplever.
________________________
Johan Lindberg 070-3537834