Nu ska jag och polaren försöka göra verklighet av hans gamla dröm.
En gammal M5a med en s38b36 turbo
Fick syn på bilen första gången när vi ställde in polarens supra för vinterförvaring. Bilen hade stått i 9år när vi såg den. Polaren tog reda på ägaren och köpte den för kaffepengar. Lite av ett "Barnfind".
Bytte batteri, en soppaslang och se på fan. den hoppade igång direkt! Besiktades med blanka papper så det blev en säsong på isen innan den revs.
Receptet:
S38B36
Smidda CP kolvar 8,5:1
CP Heavy Duty kolvbultar
PPF H-Profil vevstakar
Cooperring topppackning
ARP Topplockbult
Nya Vevlager
Nya Ramlager
PPF Stödgördel med 12,9 bult till ramlagren
Ny Kamkedja
Nya Kedjesläpor
Ny M3 Kedjespännare
Supertech Oversizeventiler
PPF Ventilfjädrar
PPF CrMo Retainers
Mirafräst och tillsnyggad/genomgången topp
3.8ans Ventilkåpa
PPF oljefilterlock
PPF 75mm Avlastningsventil
Griffin Alukyl
Större NoName oljekyl
Bosch 1700cc Spridare
Nuke/PPF Fuelrail
Jaz Fuelcell
2x Aeromotive filter
2x Aeromotive A1000 pump
Aeromotive Bränsletrycksregulator
MaxxECU
Långa VAG Tändspolar
PPF Grenrör
Precision 7675 Billet .96 avgashus
Precision 66mm Wastegate
3.5" avgasystem
(kommer fyllas på eftersom det kommer hem prylar)
Drivlina har vi ej bestämt än.

Utanför garaget första gången på 9 år

Avspolad och lastad en månad senare

Gick fint att kana omkring med på isen

Innan rivning

Grenröret
Innan
Fräsning på jobbet
Efter, Bara lite att rensa i kanalerna kvar
Godis

Själva härligheten

Testmonterat tom motor med grenrör och en liten HX40 (Skall inte köras med, nej) Samt monterat nya coilovers och renoverat bromsar runt om.
Nu står den och väntar. Skall flytta in de kvarvarande styrboxarna till handskfacket och ta bort orginal styrboxlådan för att göra plats åt WG och DP.
Vi är inte jättesnabba, men kommer snart ska rovan ihop. väntar på en hel hög prylar från BMW

Ser ni något som är helt galet i setupen så får ni hojta till.
MVH Carl