BMW M5 Turbo *PROVBÖRNAD-FILM* 922hp 900nm

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
C.Harrysson
Posts: 62
Joined: 03 Apr 2011, 20:43

BMW M5 Turbo *PROVBÖRNAD-FILM* 922hp 900nm

Post by C.Harrysson »

Hej!
Nu ska jag och polaren försöka göra verklighet av hans gamla dröm.
En gammal M5a med en s38b36 turbo
Fick syn på bilen första gången när vi ställde in polarens supra för vinterförvaring. Bilen hade stått i 9år när vi såg den. Polaren tog reda på ägaren och köpte den för kaffepengar. Lite av ett "Barnfind".
Bytte batteri, en soppaslang och se på fan. den hoppade igång direkt! Besiktades med blanka papper så det blev en säsong på isen innan den revs.

Receptet:
S38B36
Smidda CP kolvar 8,5:1
CP Heavy Duty kolvbultar
PPF H-Profil vevstakar
Cooperring topppackning
ARP Topplockbult
Nya Vevlager
Nya Ramlager
PPF Stödgördel med 12,9 bult till ramlagren
Ny Kamkedja
Nya Kedjesläpor
Ny M3 Kedjespännare
Supertech Oversizeventiler
PPF Ventilfjädrar
PPF CrMo Retainers
Mirafräst och tillsnyggad/genomgången topp
3.8ans Ventilkåpa
PPF oljefilterlock
PPF 75mm Avlastningsventil
Griffin Alukyl
Större NoName oljekyl

Bosch 1700cc Spridare
Nuke/PPF Fuelrail
Jaz Fuelcell
2x Aeromotive filter
2x Aeromotive A1000 pump
Aeromotive Bränsletrycksregulator
MaxxECU
Långa VAG Tändspolar
PPF Grenrör
Precision 7675 Billet .96 avgashus
Precision 66mm Wastegate
3.5" avgasystem
(kommer fyllas på eftersom det kommer hem prylar)

Drivlina har vi ej bestämt än.

Image
Utanför garaget första gången på 9 år

Image
Avspolad och lastad en månad senare

Image
Gick fint att kana omkring med på isen

Image
Innan rivning

Image
Grenröret

Image
Innan

Image
Fräsning på jobbet

Image
Efter, Bara lite att rensa i kanalerna kvar

Image
Godis

Image


Image
Själva härligheten :D

Image
Testmonterat tom motor med grenrör och en liten HX40 (Skall inte köras med, nej) Samt monterat nya coilovers och renoverat bromsar runt om.

Image
Nu står den och väntar. Skall flytta in de kvarvarande styrboxarna till handskfacket och ta bort orginal styrboxlådan för att göra plats åt WG och DP.

Vi är inte jättesnabba, men kommer snart ska rovan ihop. väntar på en hel hög prylar från BMW 8-)

Ser ni något som är helt galet i setupen så får ni hojta till.

MVH Carl
Last edited by C.Harrysson on 30 Jun 2014, 22:23, edited 5 times in total.
Carl Harrysson
Lidköping
070 58 66 909
User avatar
C.Harrysson
Posts: 62
Joined: 03 Apr 2011, 20:43

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by C.Harrysson »

Blocket tillbaka från borrning och deckning. håller för tillfället på att slipa in kolvringarna.
Image
Carl Harrysson
Lidköping
070 58 66 909
User avatar
turbolarssa
Posts: 232
Joined: 30 Aug 2010, 15:58
Location: Lidköping

BMW M5 Turbo -90

Post by turbolarssa »

Blir riktigt fin maskin! //Larsson
User avatar
_anders
Posts: 315
Joined: 27 Oct 2008, 21:09

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by _anders »

Följer med här. s38 turbo gillas :D
<JAAS Performance>

E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
User avatar
C.Harrysson
Posts: 62
Joined: 03 Apr 2011, 20:43

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by C.Harrysson »

Hoppas detta Peter! :)

Kul _anders! Har aldrig spakat något övertryckt s38 så ska det ska bli spännande

Fått hjälp med att steka dit några alu AN svetsändar. Då en inte behärskar Alut själv tyvärr

Image
Till oljekylet

Image
Oljeretur i tråget, AN12

Mycket jobb för tillfället så det blir dåligt med skruva på M5an tyvärr
Carl Harrysson
Lidköping
070 58 66 909
User avatar
C.Harrysson
Posts: 62
Joined: 03 Apr 2011, 20:43

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by C.Harrysson »

Lite speedparts hämtat på posten idag

Image
Carl Harrysson
Lidköping
070 58 66 909
Cartan
Posts: 115
Joined: 22 Sep 2011, 18:48
Location: Sthlm

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by Cartan »

Tummen upp!!, måste få tummen ur med min S38 någongång och överladda :)
User avatar
C.Harrysson
Posts: 62
Joined: 03 Apr 2011, 20:43

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by C.Harrysson »

Tycker jag du ska. Räkna med att bli både omyndigförklarad och fattig
Men helvete vad roligt det är, å då har jag inte spakat släden än

Provat lägga ihop maskinen idag utan innehåll för att hänga i bilen och bygga WGrör, downpipe o tryckrör. Blir trångt satan ur kompressorkåpan. Lär få svetsa en 90 böj framåt samt offra lite hjulhus. Känns riktigt fint nu när det egentligen bara saknas småsaker samt en sjuhelvetes massa arbete. Hoppas PPF ska kunna klämma in någon mappning innan säsongen är över :wink:

Image
Bara testat DPn till min e30 på bilden för att se hur den funka. blir att bygga en ny, delar beställda ikväll
Carl Harrysson
Lidköping
070 58 66 909
Wallèn
Posts: 33
Joined: 03 Sep 2012, 04:59

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by Wallèn »

Kommer bli grymt!
Björn Wallèn
0722054547
User avatar
C.Harrysson
Posts: 62
Joined: 03 Apr 2011, 20:43

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by C.Harrysson »

Äntligen fått lite i tid till att meka. Idag har downpipen blivit punktad samt röret till 66an från grenröret klart.

Angående tryckrör
Beställde hem en 90graders aluböj jag tänkt svetsa direkt på utloppet med det vart för stor radie, hur har andra gjort med 76a och ppf rör?



Image

Image
Carl Harrysson
Lidköping
070 58 66 909
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by Ripper »

Snyggt, köp en "kona" så kan du svetsa fast den.....
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
C.Harrysson
Posts: 62
Joined: 03 Apr 2011, 20:43

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by C.Harrysson »

kanske förklara dåligt, är för lång radie på själva böjen, ska se om den finns någon med tajtare radie
Carl Harrysson
Lidköping
070 58 66 909
Ripper
Posts: 1196
Joined: 25 Nov 2005, 21:50

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by Ripper »

C.Harrysson wrote:kanske förklara dåligt, är för lång radie på själva böjen, ska se om den finns någon med tajtare radie
Klarar du inte dig på att korta ner kompressorhuset en bit då?
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
User avatar
johankihl
Admin
Posts: 3360
Joined: 20 Nov 2005, 12:36
Location: Stockholm Tel: +46709409095

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by johankihl »

Snyggt! Har du polerat fälgarna själv?
M3E30 - S50B30 PTE 7675 1055whp@330kPa

10.04 227km/h@1,1bar
User avatar
RoDe
Posts: 3817
Joined: 29 Sep 2006, 18:18
Location: Sthlm

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by RoDe »

Hade samma bekymmer, dock inte med s38.

Löste det med en silikonböj som kapades ner i dem raka ändarna och svetsade en rak bit på komoressorkåpan.

Silkonböjen jag fick tag på hade tight radie.
The Lower Class
User avatar
Pimplaren
Posts: 4456
Joined: 20 Nov 2005, 14:59
Location: Stockholm

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by Pimplaren »

jag har s372 som är större än precision till yttermått, en vband och en 3" böj :) lite bankat osv men de lirar!
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
C.Harrysson
Posts: 62
Joined: 03 Apr 2011, 20:43

Re: BMW M5 Turbo -90

Post by C.Harrysson »

Ripper wrote:
C.Harrysson wrote:kanske förklara dåligt, är för lång radie på själva böjen, ska se om den finns någon med tajtare radie
Klarar du inte dig på att korta ner kompressorhuset en bit då?
Tyvärr inte. men tror jag får offra lite hjulhus, då skall det funka
johankihl wrote:Snyggt! Har du polerat fälgarna själv?
Tack! nepp det var gjort när jag köpte dem. dock är det rätt skabbiga nu så de lär gås över innan de får se solens sken
RoDe wrote:Hade samma bekymmer, dock inte med s38.

Löste det med en silikonböj som kapades ner i dem raka ändarna och svetsade en rak bit på komoressorkåpan.

Silkonböjen jag fick tag på hade tight radie.
Kan nog bli en sådan lösning på denna med, tillsammans med lite anpassat hjulhus som Pimplaren nämner :)
Last edited by C.Harrysson on 02 Jun 2013, 21:44, edited 1 time in total.
Carl Harrysson
Lidköping
070 58 66 909
Post Reply