Byta framaruta.

Diskutera det som inte passar in i de övriga forumen.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
fisherman
Posts: 261
Joined: 20 Nov 2005, 19:57
Location: Eskilstuna/Västerås

Post by fisherman »

det går att få ut den själv ja... använd en lång kniv (rakblad). sen så skär du från insidan samtidigt som du trycker den lite utåt hela tiden. annars så finns det ju riktiga verktyg för sånt. åk till en riktig verkstad (glasverkstad) så kan du kolla hur dom ser ut =)
you can`t pee on what you can`t catch...
User avatar
Overcharged
Posts: 1874
Joined: 08 Dec 2005, 12:12
Location: Skummeslöv, Halland
Contact:

Post by Overcharged »

gjorde så på en volvo 740, var riktigt jobbigt men det gick! obs använd inte brännare för att ta ut rutan!
//Rickard Wersch

Projekt:
535 E34 Turbo
M3 E36 3.0 Coupé
fisherman
Posts: 261
Joined: 20 Nov 2005, 19:57
Location: Eskilstuna/Västerås

Post by fisherman »

klart att det är jobbigt om man inte har gjort det nån gång =)
men det funkar iallafall.. lycka till
you can`t pee on what you can`t catch...
Burn0ut
Posts: 452
Joined: 20 Nov 2005, 14:11
Location: Kågeröd
Contact:

Post by Burn0ut »

Hjälpte till vid byte på en folkrace Volvo 242 satte mig i sättet och sparkade loss rutan
Porsche 996 GT2
BMW 1602
BMW 2002
Mazda RX-4
Volvo 245 med V8 :P
User avatar
Fanzy
Posts: 278
Joined: 29 Nov 2005, 14:04
Location: Lycksele

Post by Fanzy »

bara få bort så mycket av det gammla limmet som möjligt.
sen till limmet man ska andvända så brukar det finnas nån slags primer man ska lägga på först. vet ej om du andvänder sånt. kanske är på alla lim :P vem vet. men sen äre ju ba å limma dit den å sen så tejpar du bara från rutan och upp på taket så att den inte rör sig medans limmet torkar.
Sen så måste bilen stå helt orörd i några timmar.
och sen äre väl nån timma till innna du kan ut å köra.

ja var väl i stora drag :) nån kan ju fylla på :)
------------------------------------
www.lyckselebildemontering.se
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Ta fram nya rutan tvätta den ordentligt med med nå fettlösande lägg på primer där limsträngen ska ligga, medans det torkar skär du ut den gammla rutan skär ner limsträngen så den blir ungefär 3mm, på med limmet dit med rutan sätt dit lister torkararmar mm låt stå en par timmar beroende på vad du använder för lim.
Obs har du skurit ut gammla rutan å inte limmat dit den nya inom 5-6 timmar måste du på med actuator på gammla limsträngen som ligger på bilen.
User avatar
skogsmulle
Posts: 135
Joined: 26 Dec 2006, 23:50
Location: Leksand

Post by skogsmulle »

jag rekomenderar att använda activator på den gammla limbädden i vickefall somhälst annars fäster det nya dåligt av mina erfarenheter(jobbar som glasmästare)
R1 såld
YAMAHA R1/Quad såld
plymoth Cuda såld
Evo 6 TME såld
Eco 6 rs2 såld
e34 M5 3,8, såld
e36 M3 3,8 t såld
User avatar
stecka
Posts: 549
Joined: 14 Apr 2006, 23:58
Location: Östersund

Post by stecka »

Så kan det vara inget jag har varit med om men men.
Post Reply