Rallyfinnen wrote:Kom bara ihåg att om du köper en M60B44 så är det helt annat styrsystem (Siemens inte Bosch) och andra triggers osv, så det är enklast att köra B40
Jo jag var inne på att köpa den motorn först men ångrade mig när jag fick reda på att systemet var så pass olika. Så byter jag motor så jag måste byta all elektronik så blir det S62B49 (tror jag den hette) alltså E39 M5 motorn...
Men det duger mer än väl med en M60B40 nu och frakta häcken i.
BmwKrille kör också med manuell låda med automat härva. han klippte bara bort automat härvan så de ska inte va nå krångel o få den o starta med manuell.
Tjena!:) jag har läst att problemet med "startspärr" med automatlådan är väl att automatlådan måste ligga i p för att startas, så om man leter upp kablarna till spaken i automatlåde härvan å lödar ihop dem på rätt sätt så lurar men automatens box att den är i p och så går den sen å starta!
Sen vill jag minnas att 530 org koppling vill slira och man kör med m60b40, men om man inte gör några större efftek skillnader på m60b40 så ska de nog räcka med en sinterlamell!:)
Jag har en manuell E34 530i med B40.
B40 svänghjulet ryms inte i sprängkåpan på 5vxl. Kan bekräfta att B30 kopplingen inte pallar 400Nm, helt ny koppling till sprängd lamell på en sommar (kanske 4-500 mil). B30 = 240mm, B40 = 270mm. Orkar man köra sinter räcker det skulle jag tro. Jag kör nu eget svänghjul med Sachs 698 (tror jag den hette, uppgradering till E36 M3 3,2) och standard B30 lamell.
Har även kört sönder ena motorkudden 2ggr (den dras isär). Har nu plastkuddar från USA med livstids garanti.
Går mkt bra för liten peng! =D
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.