E34 530 motorbyte frågor.

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Nox wrote:Bla bla bla la la bla :P
Jag citerar bara så här nu för ditt inlägg går ju att läsa precis ovan :D

Det problemet borde ju försvinna eftersom man "Chippar" bort automatlådan??

Men jag har ändå tänkt chippa så har snackat med Fekzen nu och han fixar ett så fort jag fått tag i motor och LMM :D

Blir det problem därefter så får jag lösa det då helt enkelt! Motorn ska i iaf :D

Och angående kompressor så kommer det nog bli så sen när jag köpt mig en nyare touring. Då kommer ju den här bli autobahnräser ;)
Enköping, 073-3104393
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 265
Joined: 07 Jul 2007, 09:16
Location: Sollebrunn

Post by Rallyfinnen »

Kom bara ihåg att om du köper en M60B44 så är det helt annat styrsystem (Siemens inte Bosch) och andra triggers osv, så det är enklast att köra B40
User avatar
Christian.N
Posts: 2834
Joined: 15 Apr 2008, 21:38
Location: Enköping

Post by Christian.N »

Rallyfinnen wrote:Kom bara ihåg att om du köper en M60B44 så är det helt annat styrsystem (Siemens inte Bosch) och andra triggers osv, så det är enklast att köra B40
Jo jag var inne på att köpa den motorn först men ångrade mig när jag fick reda på att systemet var så pass olika. Så byter jag motor så jag måste byta all elektronik så blir det S62B49 (tror jag den hette) alltså E39 M5 motorn...

Men det duger mer än väl med en M60B40 nu och frakta häcken i.
Enköping, 073-3104393
same1414
Posts: 1
Joined: 17 Apr 2013, 14:51

Re: E34 530 motorbyte frågor.

Post by same1414 »

blev grymt nyfiken på hur det gick med att byta till m60b40 motorn? har själv en 530 och tanken har slagit mig att byta till b40in :D
User avatar
TheMan
Posts: 741
Joined: 03 Jul 2011, 20:11
Location: Gotland

Re: E34 530 motorbyte frågor.

Post by TheMan »

BmwKrille kör också med manuell låda med automat härva. han klippte bara bort automat härvan så de ska inte va nå krångel o få den o starta med manuell.
Leo Andersson
0761261580

e30 m20b27 turbo!
Mercedes E63 Amg
e30 325 cab
Jepp-e
Posts: 61
Joined: 25 Sep 2011, 21:23
Location: Varberg

Re: E34 530 motorbyte frågor.

Post by Jepp-e »

Tjena!:) jag har läst att problemet med "startspärr" med automatlådan är väl att automatlådan måste ligga i p för att startas, så om man leter upp kablarna till spaken i automatlåde härvan å lödar ihop dem på rätt sätt så lurar men automatens box att den är i p och så går den sen å starta!

Sen vill jag minnas att 530 org koppling vill slira och man kör med m60b40, men om man inte gör några större efftek skillnader på m60b40 så ska de nog räcka med en sinterlamell!:)
User avatar
Spiidfriik
Posts: 561
Joined: 29 Nov 2005, 20:20
Location: Piteå
Contact:

Re: E34 530 motorbyte frågor.

Post by Spiidfriik »

Jag har en manuell E34 530i med B40.
B40 svänghjulet ryms inte i sprängkåpan på 5vxl. Kan bekräfta att B30 kopplingen inte pallar 400Nm, helt ny koppling till sprängd lamell på en sommar (kanske 4-500 mil). B30 = 240mm, B40 = 270mm. Orkar man köra sinter räcker det skulle jag tro. Jag kör nu eget svänghjul med Sachs 698 (tror jag den hette, uppgradering till E36 M3 3,2) och standard B30 lamell.
Har även kört sönder ena motorkudden 2ggr (den dras isär). Har nu plastkuddar från USA med livstids garanti.
Går mkt bra för liten peng! =D
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
+ några till.
Post Reply