Ripper-E30 Turbo STAC 2014
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
http://www.summitracing.com/parts/til-6 ... structions" onclick="window.open(this.href);return false;
Här har du instruktionerna iaf;)
Här har du instruktionerna iaf;)
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
Tackar, från en lat=)moggemx wrote:http://www.summitracing.com/parts/til-61-401/media/instructions
Här har du instruktionerna iaf;)
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
Efter spenderat större delen av helgen vakna timmar i garaget med problem efter problem och lösning efter lösning men tyvärr ändå problem.... Tändstickan är nära nu....
1. Distansen fel mått, fixar men ändå fortsatta bekymmer.....
2. Märker att presskonerna är sönderdragna efter försök att dra "hårdare" för att få tätt, pressar nya men fortsatta bekymmer....
3. Plockar isär lagret och tittar så tätningen ser okey ut, rengör allt och smörjer med ett klet till gummi och ihop....
4. Provtrycker/luftar det utan lådan emot en tving och allt verkar helt okey, inga läck...
YEEEEEEEEES Äntligen, plockar ihop allt och monterar det på lådan, upp med lådan!
Dax att lufta och sätta pedalstopp, allt går fint vi får ur luften och de funkar att koppla ur även om kopplingen känns lite svampig, men har ju aldrig kört med sånhär koppling så kanske känns så..... Gött glad börjar jag montera kardan, avgas och runtomkrig grejer på maskinen!
MEN lyckan är inte långvarig tyvärr.... står under lyften och längtar tills en provkörning inom kort och till min STORA fasa så ser jag återigen att de droppar lite utifrån ett hål i lådan så skiten läcker även om väldigt mycket mindre....
Fabrikationsfel på lager eller tätning??? Grejerna är ju nya liksom och köpta hos PPF....
Nu är jag bra less men försöker se de positivt och intalar mig själv att när (inte om) jag rasar en låda på nått event i sommar byter jag den med ögonbindel och halvsovande iaf
1. Distansen fel mått, fixar men ändå fortsatta bekymmer.....
2. Märker att presskonerna är sönderdragna efter försök att dra "hårdare" för att få tätt, pressar nya men fortsatta bekymmer....
3. Plockar isär lagret och tittar så tätningen ser okey ut, rengör allt och smörjer med ett klet till gummi och ihop....
4. Provtrycker/luftar det utan lådan emot en tving och allt verkar helt okey, inga läck...
YEEEEEEEEES Äntligen, plockar ihop allt och monterar det på lådan, upp med lådan!
Dax att lufta och sätta pedalstopp, allt går fint vi får ur luften och de funkar att koppla ur även om kopplingen känns lite svampig, men har ju aldrig kört med sånhär koppling så kanske känns så..... Gött glad börjar jag montera kardan, avgas och runtomkrig grejer på maskinen!
MEN lyckan är inte långvarig tyvärr.... står under lyften och längtar tills en provkörning inom kort och till min STORA fasa så ser jag återigen att de droppar lite utifrån ett hål i lådan så skiten läcker även om väldigt mycket mindre....
Fabrikationsfel på lager eller tätning??? Grejerna är ju nya liksom och köpta hos PPF....
Nu är jag bra less men försöker se de positivt och intalar mig själv att när (inte om) jag rasar en låda på nått event i sommar byter jag den med ögonbindel och halvsovande iaf
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
Vågar inte va säker ännu men verkar som de finns ett hopp iaf.... Tror jag fått ordning på kopplingen ikväll!
Fyllde ny fin olja i diffen ikväll oxå, känns nästan skrämmande nära en provkörning snart.....
Fyllde ny fin olja i diffen ikväll oxå, känns nästan skrämmande nära en provkörning snart.....
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
Får fan krupp......felsökt och mätt allt alla tänkbara värden till min MPM Dashlogger som fungerad felfritt i förra bilen men nu bara valt att dö på hälften av givarna typ.... Vatten temp, oljetemp och oljetryck funkar fint MEN Laddtryck, insugstemp och EGT är döda.....
Kört pip med multimetern för att se att rätt gubbe går till rätt ställe och de gör de, även ohm mätt givare för se och även de såg okey ut....
Så den ända slutsatsen jag kan se är att boxen är fucked på vissa utgångar....trist att företaget som sålde den inte längre finns så man kunde fått nån support men är väl så när man "långtids bygger" hahaha
Får se om man kan få igång skiten senare eller om man skulle satsa på en AIM dash att koppla till Vipec sen istället (drömmer)
Lyckades iaf sortera ut en liten muppkoppling på fläkten som nu skall funka riktigt, även lånat en PC så jag kan köra lite nån dag....Tack till polarna som hjälpte till lite ikväll....
Kört pip med multimetern för att se att rätt gubbe går till rätt ställe och de gör de, även ohm mätt givare för se och även de såg okey ut....
Så den ända slutsatsen jag kan se är att boxen är fucked på vissa utgångar....trist att företaget som sålde den inte längre finns så man kunde fått nån support men är väl så när man "långtids bygger" hahaha
Får se om man kan få igång skiten senare eller om man skulle satsa på en AIM dash att koppla till Vipec sen istället (drömmer)
Lyckades iaf sortera ut en liten muppkoppling på fläkten som nu skall funka riktigt, även lånat en PC så jag kan köra lite nån dag....Tack till polarna som hjälpte till lite ikväll....
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
Idag trillade lite "måste" saker in eftersom jag skall åka bana och tänker åka full attack så räknar med sandfollan
Bilder bättre än ord....
Bilder bättre än ord....
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
http://www.youtube.com/watch?v=jrbw9-WSg5k" onclick="window.open(this.href);return false;
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
Skönt med lite provkörning
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
Grattis!
Det måste ha varit obeskrivligt skönt att få en provtur,
rätt länge sen den gick för egen maskin va? Typ sen -05?
Kul! Då blir det åka av i sommar.
Det måste ha varit obeskrivligt skönt att få en provtur,
rätt länge sen den gick för egen maskin va? Typ sen -05?
Kul! Då blir det åka av i sommar.
"Happiness is a Hot VW"
Hot VW's by Brorsson
Du är saknad!
Hot VW's by Brorsson
Du är saknad!
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
Gött att det rullar!
Fullt ös nu så vi kan busa i sommar=P.
Fullt ös nu så vi kan busa i sommar=P.
//Rosberg Racing//Volvo 242 M50b25 Turbo//
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
Tackar för alla grattis, dock var lyckan kortvarig för strax efter den filmen gjordes hände detta
http://www.youtube.com/watch?v=4-u3hSAyTGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade ju redan vi uppstart no:1 en liten läcka från cellpaketet på ena sidan så efter tips från flera håll så bestämde jag mig för testa kylartätning, sagt o gjort när de nu var dax för riktig varmkörning och provtur.....slog 2/3 i övre kylarslangen sen lite i "locket" efter den börjat komma upp i riktig temp så slutade den läcka o de verkade funka fint men kort där efter när jag bara stog o tuffa på tomgång utanför garaget hände det ni ser i filmen....
Trist att behöva lägga pengar på en ny kylare när denna var ny hehe men men spara lite stålar och dit med en ny för nu är jag grymt sugen på n "riktig" provtur, maskinen, låda och koppling verkar lira superfint.....
Vet o hört att de brukar vara kanska bra flås i VV, var även på min förra turbospis men som denna flåsar ur filtret på VV burken så får jag nog fan flytta burken till nån låg placering i fronten så jag slipper stanna o tro bilen brinner jämt sen hahahah
http://www.youtube.com/watch?v=4-u3hSAyTGA" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade ju redan vi uppstart no:1 en liten läcka från cellpaketet på ena sidan så efter tips från flera håll så bestämde jag mig för testa kylartätning, sagt o gjort när de nu var dax för riktig varmkörning och provtur.....slog 2/3 i övre kylarslangen sen lite i "locket" efter den börjat komma upp i riktig temp så slutade den läcka o de verkade funka fint men kort där efter när jag bara stog o tuffa på tomgång utanför garaget hände det ni ser i filmen....
Trist att behöva lägga pengar på en ny kylare när denna var ny hehe men men spara lite stålar och dit med en ny för nu är jag grymt sugen på n "riktig" provtur, maskinen, låda och koppling verkar lira superfint.....
Vet o hört att de brukar vara kanska bra flås i VV, var även på min förra turbospis men som denna flåsar ur filtret på VV burken så får jag nog fan flytta burken till nån låg placering i fronten så jag slipper stanna o tro bilen brinner jämt sen hahahah
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
Denna kärra har aldrig rullat för egen kraft hehe i min ägo tidigare men grym känsla att köra en sväng och hade vinden i håret så nästan så man inte vill montera nya framrutan hahaJ.Eklund wrote:Grattis!
Det måste ha varit obeskrivligt skönt att få en provtur,
rätt länge sen den gick för egen maskin va? Typ sen -05?
Kul! Då blir det åka av i sommar.
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
det där kan du utan problem löda igen med silverlodd ! fick ja göra med min egen efter att ha montera och avmontera för många gånger och tagit i så samma ställe varje gång i cellpacketet
mvh
mvh
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
Ska kolla närmare på detta, hoppas de inte skitigt sig i gaveln bara.... håll tummarna nuBmw*Alex wrote:det där kan du utan problem löda igen med silverlodd ! fick ja göra med min egen efter att ha montera och avmontera för många gånger och tagit i så samma ställe varje gång i cellpacketet
mvh
/ Christian Sundqvist Växjö
http://www.nukeperformance.com/
http://www.nukeperformance.com/
Re: Ripper - E30 Turbo pallbocksräser
Näe, visst fan så va det ju. Jag rör ihop det som vanligt..
Haha, jag skulle nog rekomendera en vindruta iaf, med tanke på hur somrarna har varit sista åren.
Som sagt, kul att du äntligen kommit ut!
Haha, jag skulle nog rekomendera en vindruta iaf, med tanke på hur somrarna har varit sista åren.
Som sagt, kul att du äntligen kommit ut!
"Happiness is a Hot VW"
Hot VW's by Brorsson
Du är saknad!
Hot VW's by Brorsson
Du är saknad!