Volvo 242 V8 Turbo 738hk/930Nm

Sälj dina trimdelar

Moderators: Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Snekast

Post Reply
Filip
Posts: 6
Joined: 21 Sep 2011, 11:26

Volvo 242 V8 Turbo 738hk/930Nm

Post by Filip »

Rejält byggd och påkostad gat/bus/race/drift bil.
Potent och driftsäker. Rejält med effekt finns på samtliga vartal.
Bilen är mappad i bänk samt många mil på gatan. Motorn går fin utan några
otrevliga tendenser till övertryck i kylsystem osv. Gången i motorn är väldigt jämn,
bilen går utan problem att köra på gatan i alla tänkbara situationer utan otrevliga
ryck eller andra konstigheter. Är chaffören nätt på gasen är den snäll som ett lam.
Är man inte det blir det en helt annan resa...

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image


Kaross:
Volvo 242 -75
Nerkörd från Norrland dår den gått på saltfria vägar.
Blek och taskig i lacken, små skador finns men inget allvarligare.
Aldrig omlackad/spacklad ytvändigt. Går att få fin om man inte gillar sleeper stuket.

Chassi:
Bak förstärkta undre länkarmar med polyuretanbussningar i nedre länkarmar.
Det övre länkarmarna/stagen är custom med kulleder (uniballs) i båda ändarna.
Dessa är justerbara i längsledd. Förstärkta infästningspunkter mot karossen.
Höj/sänkbara 2,25" fjädrar rate 210lbs/inc. Bilstein clubsport dämpare.
Grövre krängningshämmare.

Fram förstärkta undre länkarmar med polyuretanbussningar.
Förstärkta infästningspunkter mot karossen. Modifierade fjäderben
med Höj/sänkbara 2,25" fjärdrar rate 375lbs/inc. Bilstein clubsport dämpare.
Distansplattor för correkt rollcenter och ökad styrvinker vid sänkning.
Sellholm ställbar knivkrängningshämmare. Fjäderbenssatg.
Farmvagnen är extra infäst med demonterbart krysstag mot karossen under bilen
för ökad vridstyvhet.

Bromssystem:
Bak solida skivor.
Fram 316mm skivor från CX90 med tillhörande ok.
2-kretssystem, bromsservo. Hydraulisk handbroms.
Justerbar bromskraft till bakhjulen via ställbar Willwood ventil.

Styrning:
Kuggstång med elektrisk servopump.
"Quick Steer Roll Correction" plattor under fjäderben för ökad styrvinker och respons.

Transmission:
Custom billet svänghjul, ACT tryckplatta, 240mm 6-P fjädrar sinterlamell. (går fint att krypköra med)
Växellåda från BMW 530D omsvetsad av Bakaxeldelar att passa mot sprängkåpan.
Kardan från Volvo 740 16V. 1031 bakaxel med 3:15 utväxling. Torsendiff.
Fungerande hastighetsmätare.

Motor:
BMW M60B40 (4L V8) turbokonventerad via custom grenrör, Turbobanditen GT45 turbo.
Laddtrycksstyrning via sprutet. Stor aluminium intercooler. 3" tryckrör. 60mm wastegate.
60mm avlastningsventil. Griffin aluminium vattenkyl med högflödande 16" Spalfläkt.
2st 20 raders oljekylare med varsin kylfläkt. Samtliga fläktar styrs via sprutet.
De båda oljekylarna är diskret monterade bakom främre kofångare. Omlackerad i motorrum med original kulör.

Bränsle tändning:
Fuelcell monterad i bagagen. 2st 044 pumpar med var sitt bränslefilter.
AN slang fram till fuelrail. Siemens Deka 875cc spridare. Aeromotive bränsletrycksregulator.
VAG aktiva tändspolar. Megasquirt 3X styr motorn ink. fläktar, laddtryck och varvräknare (i instrumenthus)
Intern loggning på SD kort. Omlackerad i bagage med original kulör.

Inredning:
Fullbur från finesse. Svarta Sparco sprint V stolar. G-force 4-punkt bälte.
AEM bredbandslambda och avgastemgivare inkopplat för återföring till sprutet.
Vattentemp, laddtryck, oljetemp, oljetryck och bränsletrycksmätare.
Standard trepunktbälten finns kvar. Omlackad invändigt i original kulör.

Bilen är registrerad som ombyggt fordon. Tyvärr ej med BMW V8 utam med 16V volvo turbo.
Finns noteringar om samtliga övriga modifieringar så som fuelcell, bur osv. i registreringsbevis.
Är möjlig att registrera med motorn som sitter i men i så fall utan turbo.
Bilen är körd en sommar med denna motor sutup. Besiktigad till sista April 2013.

Pris 162000kr
Filip Haraldsson
0702704065
Finns i sydvästra Småland.
Filip Malm 070-270 40 65 Super Amazonen AWD http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=77709
http://www.tuneitmotorsport.se" onclick="window.open(this.href);return false; Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
Post Reply