Bmw e30 whanabee m3(s50b30,turbo,kompressor)SÅLD

Lägg upp info om ditt projekt.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Fido85
Posts: 1633
Joined: 20 Nov 2005, 22:08
Location: Jakobstad (Finland)

Post by Fido85 »

varför fixat oljereturen sådär? inget fall på vid tråget
Mvh Christoffer
Tel:+358504210611
wuffee
Posts: 1564
Joined: 20 Nov 2005, 14:07
Location: Eksjö
Contact:

Post by wuffee »

jag kör också sådär å de verkar funka fint de milen jag åkte.. (typ 3) ;)..
Dock så hade jag oljekylaren mellan turbo och tråg, men de va ingen bra idé :lol: ..

Najs bygge i övrigt!

Mvh
Uffe
User avatar
e30 344i
Posts: 1281
Joined: 27 Nov 2005, 01:48
Location: K-na & Kallinge..

Post by e30 344i »

Fet bygge.. Vad har du för storlek på slang
o kopplingar till returen? undrar för jag har
något liknande men vet inte om den räcker
till för den går ju in under olje nivån..

Mvh..
E30 325ixtt håller på o bli förförd av stygga KKK27an, som nu blir brädad av grymma gt42an...
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

wuffe:
tack tack :lol:

e30 344i:
min slang är 18mm innermått så det ska räcka fiint :wink:
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
e30 344i
Posts: 1281
Joined: 27 Nov 2005, 01:48
Location: K-na & Kallinge..

Post by e30 344i »

e30 344i:
min slang är 18mm innermått så det ska räcka fiint :wink:[/quote]

Får kolla storleken på den jag har.
annars blir de till o köpa en ny..
Tack för hjälpen 8)

(Är du lite irriterad :wink:)
Ha de gott Mvh Macke...
E30 325ixtt håller på o bli förförd av stygga KKK27an, som nu blir brädad av grymma gt42an...
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

Last edited by PaparaZZi on 02 Jan 2007, 21:16, edited 3 times in total.
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
spjuvern
Posts: 73
Joined: 20 Nov 2005, 18:12

Post by spjuvern »

det är nog inte storleken på koplingarna han påpekade om

utan att den nedre kopplingen har inte fall in i tråget utan den lägsta punkten på 90graders böjen är lägre än hålet i tråget det medför att oljan kommer inte rinna in i tråget lätt

oljan i returen har inget tryck utan rinner bara av självfall, så har du otur så stannar oljan upp där och medför att du kommer få blårök och att turbon går sönder.

annars fint bygge och lycka till
9,89 227 402m 1,43 60ft E30 2,7 Turbo (Såld)
E30M3 -87
E36M3 3,2 -93 banbil
E46 318 -98
Porsche 964 Turbo -91
Evo 8 -04
User avatar
Bonje
Posts: 1284
Joined: 20 Nov 2005, 17:51
Location: Eskilstuna
Contact:

Post by Bonje »

Det där lär inte vara någe att oroa sig för...
Till att börja med så är det typ 50cm "fallhöjd" från turbon ner till ingången på tråget.
Även om man går in med returen under oljenivån i tråget, så kommer vikten av oljan i returen "trycka" undan oljan i tråget och ojan rinner ut.

Det är ju inte speciellt mycket tryck i bottendelen som skulle kuna motverka detta!

Gör ett expriment med vatten, då lär ni märka att vattnet kommer rinna ut i andra änden så länge nivån i mynningen är lägre än där man häller...
Nu är visserligen oljan lite segare och även lite uppskummad av turbon, men än då..
Bonje Larsson Ejdetjärn 070-2203537
Projekttråd: http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic" onclick="window.open(this.href);return false; ... 18is+turbo
spjuvern
Posts: 73
Joined: 20 Nov 2005, 18:12

Post by spjuvern »

om du startar upp och det blå rycker så slipper du fundera på vad det är, men som bonje skriver det kan fungera oxå.

jag vet flera som haft strul med olje returer, men har man bara så grov som möjligt så har man underlättat en dåligt plaserad retur,

det som händer är att oljan går förbi olje ringen på turbinaxeln och ut i avgashuset

nu kan man därimot fråga sig på just din bil där det finns en massa plats osv så hade man lätt kunna gjort den bättre och sen inte behövt fundera änns.
9,89 227 402m 1,43 60ft E30 2,7 Turbo (Såld)
E30M3 -87
E36M3 3,2 -93 banbil
E46 318 -98
Porsche 964 Turbo -91
Evo 8 -04
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

Bonje wrote:Det där lär inte vara någe att oroa sig för...
Till att börja med så är det typ 50cm "fallhöjd" från turbon ner till ingången på tråget.
Även om man går in med returen under oljenivån i tråget, så kommer vikten av oljan i returen "trycka" undan oljan i tråget och ojan rinner ut.

Det är ju inte speciellt mycket tryck i bottendelen som skulle kuna motverka detta!

Gör ett expriment med vatten, då lär ni märka att vattnet kommer rinna ut i andra änden så länge nivån i mynningen är lägre än där man häller...
Nu är visserligen oljan lite segare och även lite uppskummad av turbon, men än då..


Där satt den du har så rätt det fungerar hur bra som helst!!!

spjuvern wrote:om du startar upp och det blå rycker så slipper du fundera på vad det är, men som bonje skriver det kan fungera oxå.

jag vet flera som haft strul med olje returer, men har man bara så grov som möjligt så har man underlättat en dåligt plaserad retur,

det som händer är att oljan går förbi olje ringen på turbinaxeln och ut i avgashuset

nu kan man därimot fråga sig på just din bil där det finns en massa plats osv så hade man lätt kunna gjort den bättre och sen inte behövt fundera änns.



tro mej har haft så förr flera gånger och jag vet andra som har det och dom har alldrig då menar jag alldrig haft problem med returen(och dom har haft samma som jag) :wink: mvh
Last edited by PaparaZZi on 05 Jan 2007, 04:31, edited 1 time in total.
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

xtiz wrote:Fett bygge:D Lycka till i fortsättningen.=)


tack så mycket :lol:
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
PaparaZZi
Posts: 1340
Joined: 04 Dec 2005, 20:45
Location: Finland (oravais), (GÖTEBORG)

Post by PaparaZZi »

Last edited by PaparaZZi on 12 Jan 2007, 22:19, edited 1 time in total.
Thomas Wester, wester_the_king@hotmail.com

Tyvärr gnäller VISSA PERSONER om min stavning sÅ URSÄKTA stavningen den är inte 100 den ligger på 70!!!
User avatar
M_power86
Posts: 948
Joined: 14 Jan 2006, 21:20
Location: Eskilstuna

Post by M_power86 »

Fan den blir riktigt cool :twisted: lycka till med bygget!
User avatar
Chrille
Posts: 2222
Joined: 20 Nov 2005, 18:32
Location: Jönköping
Contact:

Post by Chrille »

Vad skriver ni på för språk? Jag förstår typ hälften av vad ni skriver? :?
Chrille Gustavson
MSN/E-mail: deejaywasp@hotmail.com

M5 S62 IMOLA II
User avatar
Bäckis
Admin
Posts: 6534
Joined: 20 Nov 2005, 14:38
Location: Avesta
Contact:

Post by Bäckis »

Har rensat. Lägg av med erat jävla krig.
Post Reply