Turbo BelAir.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Pro-Milles Turbo BelAir
Coolt! satans fresh bakaxel du har
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.. Bilder från USA resan
Kom hem i onsdags från våran 2veckors USA resa.
Vi flög över till Eagle Colorado till en polare som har flyttat dit.
Lägger upp några bilder från resan tog närmare 1000bilder
Finns 472st på min Facebook sida om ni vill se.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151358352092097.1073741827.725237096&type=3
Skulle köra denna NewYorker -65 till LosAngeles från Mats i Colorado, resa på 140mil kortaste vägen.
Men vi körde lite längre hela 265mil vart det
Snöbollkrig innan avfärd västerut.
Såklart passade jag på att åka lite bräda i BeaverCreek, Mats med familjen bor bara 2mil ifrån backen o ett par mil efter det ligger Vail.
Första stoppet blev i GrandJunction lunch på Wendys sedan åkte vi till Colorado National Monument, klart sevärd tur på ett par mil.
Ser ut som GrandCanyon fast i Colorado.
Sedan drog vi sydväst mot MOAB motormeckat, lite byhåla vart folk kommer på helgerna med jeepar, fyrhjulingar o crossar o bränner...
Hittade en folkaskrot där med flera hundra folkor, bussar och Ghior mm..
Hyrde fyrhjulingar o brände runt en halvdag, kul
Vi flög över till Eagle Colorado till en polare som har flyttat dit.
Lägger upp några bilder från resan tog närmare 1000bilder
Finns 472st på min Facebook sida om ni vill se.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151358352092097.1073741827.725237096&type=3
Skulle köra denna NewYorker -65 till LosAngeles från Mats i Colorado, resa på 140mil kortaste vägen.
Men vi körde lite längre hela 265mil vart det
Snöbollkrig innan avfärd västerut.
Såklart passade jag på att åka lite bräda i BeaverCreek, Mats med familjen bor bara 2mil ifrån backen o ett par mil efter det ligger Vail.
Första stoppet blev i GrandJunction lunch på Wendys sedan åkte vi till Colorado National Monument, klart sevärd tur på ett par mil.
Ser ut som GrandCanyon fast i Colorado.
Sedan drog vi sydväst mot MOAB motormeckat, lite byhåla vart folk kommer på helgerna med jeepar, fyrhjulingar o crossar o bränner...
Hittade en folkaskrot där med flera hundra folkor, bussar och Ghior mm..
Hyrde fyrhjulingar o brände runt en halvdag, kul
Last edited by pro_mille on 26 Apr 2013, 07:24, edited 1 time in total.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.. Bilder från USA resan
Rejält kvadda 32:a kupa.
Raggarpråmen var schysst o glida runt i
Lastbil stog längs Route66.
Hooverdam
LasVegas NewYork NewYork
Vi bodde 3nätter på Excalibur
Eiffeltornet..
Åkte sedan ner mot Mexico gränsen, strax före ElCentro så finns Imperial Sand Dunes..
Mäktigt stort.
SanDiego USS Midway hangarfartyget.
Bodde 3nätter vid DanaPoint Harbor
Schysst rod
Sista natten vart i Hollywood på SunsetBlvd. Besökte klassiska Rainbow Bar&Grill.
Raggarpråmen var schysst o glida runt i
Lastbil stog längs Route66.
Hooverdam
LasVegas NewYork NewYork
Vi bodde 3nätter på Excalibur
Eiffeltornet..
Åkte sedan ner mot Mexico gränsen, strax före ElCentro så finns Imperial Sand Dunes..
Mäktigt stort.
SanDiego USS Midway hangarfartyget.
Bodde 3nätter vid DanaPoint Harbor
Schysst rod
Sista natten vart i Hollywood på SunsetBlvd. Besökte klassiska Rainbow Bar&Grill.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Robin Olivi
- Posts: 93
- Joined: 25 Dec 2012, 15:43
- Location: Västerås
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.. Bilder från USA resan
Schysst resa.
AKA Oliven
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.conrit.se Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.. Bilder från USA resan
Japp var riktigt kul, fick se mycket.. Allt från snö till sanddynor
Vi köpte ett billigt alá Kina verktygskit i Eagle om det skulle hända någe med NewYorkern, motorn drog rätt mycket olja i början.
Hällde ett par burkar STP o fyllde på olja vid varje tankning. men efter ca. 150mil så sluta den dra olja.
Bilen hade nog stått länge
Vi bytte soppapumpen pga. att den började läcka vid pressade flänsen.
Åkte till NAPA Autoparts på någe slumkvarter i LasVegas o beställde en ny pump, tog en timma o få den Bytte den på parkeringen utanför.. Gissa om Mexarna mfl. kollade skumt på oss :hihi:
Annars funkade bilen asfint, gick tyst o fint på vägen..
Lär bli en sådan resa igen.
Vi köpte ett billigt alá Kina verktygskit i Eagle om det skulle hända någe med NewYorkern, motorn drog rätt mycket olja i början.
Hällde ett par burkar STP o fyllde på olja vid varje tankning. men efter ca. 150mil så sluta den dra olja.
Bilen hade nog stått länge
Vi bytte soppapumpen pga. att den började läcka vid pressade flänsen.
Åkte till NAPA Autoparts på någe slumkvarter i LasVegas o beställde en ny pump, tog en timma o få den Bytte den på parkeringen utanför.. Gissa om Mexarna mfl. kollade skumt på oss :hihi:
Annars funkade bilen asfint, gick tyst o fint på vägen..
Lär bli en sådan resa igen.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.. Bilder från USA resan
Har mekat rätt mycket på sistonde
Skrapat underrede, epoxi grundat och kittat sedan sprutat på body.
Har även lämnat in växellådan till Anders för lite ombyggnad
Lyfte ur motorn igår.
Skruvade bort topparna, såg fint ut förutom att kammen hade gått ner ett par tiondelar på loberna.
Antagligen gillade den inte så högt fjädertryck. Har beställt en ny rullkam, något mildare variant.
Blir att schimsa av lite fjädertryck, har kört med 200-220lbs inspänningstryck och blir runt 180lbs istället.
Topparna hade läckt vid insugsplanet.
Synns tydligt att ytan hade slagit sej efter svetsningen, klantigt av mej att inte mäta det när motorn skulle ihop.
Så nu är det plant, fick ta av ca. 0.4mm per topp.
Provmonterade insuget med nya lite tjockare packningar, verkar passa bra
Skrapat underrede, epoxi grundat och kittat sedan sprutat på body.
Har även lämnat in växellådan till Anders för lite ombyggnad
Lyfte ur motorn igår.
Skruvade bort topparna, såg fint ut förutom att kammen hade gått ner ett par tiondelar på loberna.
Antagligen gillade den inte så högt fjädertryck. Har beställt en ny rullkam, något mildare variant.
Blir att schimsa av lite fjädertryck, har kört med 200-220lbs inspänningstryck och blir runt 180lbs istället.
Topparna hade läckt vid insugsplanet.
Synns tydligt att ytan hade slagit sej efter svetsningen, klantigt av mej att inte mäta det när motorn skulle ihop.
Så nu är det plant, fick ta av ca. 0.4mm per topp.
Provmonterade insuget med nya lite tjockare packningar, verkar passa bra
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
Räckte tydligen inte med 2st. Aeromotive 340pumpar.
Såg på loggen att bränsletrycket sjunker en aning efter 0.7bar i laddtryck.
Kommer att köra med en pump på låglast och 3st på fullgas.
Fick även tanken lackad, tack Andy!
Såg på loggen att bränsletrycket sjunker en aning efter 0.7bar i laddtryck.
Kommer att köra med en pump på låglast och 3st på fullgas.
Fick även tanken lackad, tack Andy!
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
barzan junior han kan det där med o spruta färg
M20B27 847whp
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
Tvättade ur tanken igår, idag blev det montering av pumpar och tankarmatur
Passade på att fixa till grövre jordkabel till pumparna.
Lyfter nog tanken på plats imorm.
Passade på att fixa till grövre jordkabel till pumparna.
Lyfter nog tanken på plats imorm.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
Har mekat en hel del med Chevan, tanken är monterad.
likaså, bakre delen av avgassystemet, "besiktningskittet" och DP mm.
Får nya kammen, ventiltätningar och ett par packningar till helgen
Även hunnit med och porta klart ett par Edelbrock toppar till Cheva BB.
likaså, bakre delen av avgassystemet, "besiktningskittet" och DP mm.
Får nya kammen, ventiltätningar och ett par packningar till helgen
Även hunnit med och porta klart ett par Edelbrock toppar till Cheva BB.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir.
Jag har alltid haft lite förkärlek för Mercedes compakt
En polare från Finspång ringde sa att han hade hittat en bil åt mej.
Inte bara en compakt, en 250CE coupé -71 som hade bara gått 6300mil.
Bilen hade fått nya trösklar och hellack men saknade framskärmar..
Men alla lister, framlycktor mm. finns kvar.
Tanken var och hämta bilen idag men någon hade ställt en bil i vägen så vi kunde inte lasta Mercan.
Bilder på nyinköpet
Efter tröskelbytet har bilen lackerats om därför är inte alla lister på plats.
Underliga är att dom har hellackerat bilen utan framskärmar.
Men skulle ev. få med basfärg som användes
Vit skinninredning
Instegslisterna är inte monterade.
Motorn är en 2.5liters sexa med Bosch insprutning, växellådan 4stegs automat.
Motorn behöver en ordentlig tvätt
Vart en sväng till Gislaved oxå, hittade ett par nya framskärmar där
Blev hela 85mil idag, nu är jag rätt mör i kroppen..
En polare från Finspång ringde sa att han hade hittat en bil åt mej.
Inte bara en compakt, en 250CE coupé -71 som hade bara gått 6300mil.
Bilen hade fått nya trösklar och hellack men saknade framskärmar..
Men alla lister, framlycktor mm. finns kvar.
Tanken var och hämta bilen idag men någon hade ställt en bil i vägen så vi kunde inte lasta Mercan.
Bilder på nyinköpet
Efter tröskelbytet har bilen lackerats om därför är inte alla lister på plats.
Underliga är att dom har hellackerat bilen utan framskärmar.
Men skulle ev. få med basfärg som användes
Vit skinninredning
Instegslisterna är inte monterade.
Motorn är en 2.5liters sexa med Bosch insprutning, växellådan 4stegs automat.
Motorn behöver en ordentlig tvätt
Vart en sväng till Gislaved oxå, hittade ett par nya framskärmar där
Blev hela 85mil idag, nu är jag rätt mör i kroppen..
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
PERKILEEE!!! MOSTA LINE MERTSOOO frääänt
såg fräch ut
såg fräch ut
M20B27 847whp
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Our drinking team has a racing problem
S54
1055whp @1116nm
1,8bar
Besta topsped 257km/h
9,44@254km/h
stefan larsson
0704177272
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Japp, det lär bo en lite zinkis i alla finnar
Måste starta ny klubb den kommer o heta MCC = Mustalainen Car Club
Måste starta ny klubb den kommer o heta MCC = Mustalainen Car Club
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Var och mötte upp Fredrik i Simonstorp idag, han tog upp Mercan dit.
Fint med nya släpvagnsreglerna, min Golf TDI får dra 1620kg med B-kort
Kunde inte hålla mej, var tvungen att testa och starta Mercan hemma.
Lyfte i batteri och sprutade i startgas in i insuget via en vaccumslang, bilen hoppade igång direkt.
Men dog omgående, kollade under bilen såg att det läckte soppa vid soppapumpen.
Slangarna var helt ihjäl, ska byta dom imorrn.
Fint med nya släpvagnsreglerna, min Golf TDI får dra 1620kg med B-kort
Kunde inte hålla mej, var tvungen att testa och starta Mercan hemma.
Lyfte i batteri och sprutade i startgas in i insuget via en vaccumslang, bilen hoppade igång direkt.
Men dog omgående, kollade under bilen såg att det läckte soppa vid soppapumpen.
Slangarna var helt ihjäl, ska byta dom imorrn.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Bytte soppaledningar igår på Mercan.
Så här såg slangarna ut vid pumpen.
Bytte även slangar till spridarröret.
Förra ägaren hade kvar lappen från bilfirman när han köpte bilen -88
Så här såg slangarna ut vid pumpen.
Bytte även slangar till spridarröret.
Förra ägaren hade kvar lappen från bilfirman när han köpte bilen -88
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Har mekat lite med Chevan i helgen.
Gjorde klart handsfacket.
Förra ägaren hade kapat fint i luckan för att få plats med stereon.
Svetsade igen hålet.
Nya handsfacket knäckt av en 0.7mm rostfriplåt. Spraylimmade fast högtalarmatta invändigt.
VEMS och TCI härvan behövde rensas lite
Fäste fast boxarna med 3M Dual Lock kardborreband under handsfacket.
Och hängde upp kablarna.
Gjorde klart handsfacket.
Förra ägaren hade kapat fint i luckan för att få plats med stereon.
Svetsade igen hålet.
Nya handsfacket knäckt av en 0.7mm rostfriplåt. Spraylimmade fast högtalarmatta invändigt.
VEMS och TCI härvan behövde rensas lite
Fäste fast boxarna med 3M Dual Lock kardborreband under handsfacket.
Och hängde upp kablarna.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. MB 250CE -71 inhandlat.
Provmonterade mattan, fick klippa lite vid spaken och tryckrörsfästena.
Jimmy Klaavuniemi
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se" onclick="window.open(this.href);return false;