ButterflyRacing wrote:Jag förstår inte var det kommer ifrån att man ska ställa noll i toe ?
En e30 med mer camber än orginal, ska gå med toe out. Det funkar med toe in på en gatbil.....men aldrig noll.
Hur menar du med "ska gå med toe out"
om man ökar cambern genom att flytta in topplagringen (vilket är det vanliga på E30) och inte gör en hjul inställning så kommer man få toe out (eller iaf mindre toe in, vet inte ifall det slår över) menar du att det är önskvärt
minns att min E28 blev väldigt ostadig när jag ökade cambern utan att göra hjulinställning, men på dom blir ju effekten tvärt om och jag fick istället för mycket toe in
ButterflyRacing wrote:[quote="Silverboy"]..................känns den riktig nervös vid ojämnheter i kurvar..
Vad har du för Toe ?
Blev liggande och tänka på det det med sporvidd själv i natt, blev inte riktig klok på hur man skulle kunna skilja.
Minns inte vilken toe.. Hittade specs här eller på bimmers.no tror jag. Kan det varit 1grad in eller var det noll? Hmm.. Tror det var noll..
Jag förstår inte var det kommer ifrån att man ska ställa noll i toe ?
En e30 med mer camber än orginal, ska gå med toe out. Det funkar med toe in på en gatbil.....men aldrig noll.[/quote]
Inte vet jag.. Kanske minns fel toe out var det iaf inte. I mitt fall skulle nog inställning för ringen passa bra.. Stabilt i hög hastighet men ändå svängbar tips belönas med heder och lön i himmelen
ButterflyRacing wrote:Jag förstår inte var det kommer ifrån att man ska ställa noll i toe ?
En e30 med mer camber än orginal, ska gå med toe out. Det funkar med toe in på en gatbil.....men aldrig noll.
Hur menar du med "ska gå med toe out"
om man ökar cambern genom att flytta in topplagringen (vilket är det vanliga på E30) och inte gör en hjul inställning så kommer man få toe out (eller iaf mindre toe in, vet inte ifall det slår över) menar du att det är önskvärt
minns att min E28 blev väldigt ostadig när jag ökade cambern utan att göra hjulinställning, men på dom blir ju effekten tvärt om och jag fick istället för mycket toe in
Vi åker 5mm toe out på våran racebil, som vi vann 24-timmars med. Camber ca 3 grader och max caster som går att få med flyttade och vända orginal topplagringar. 5 mm kan vara i överkant för en gatbil....men det är bara ut och testa. Det finns dom som orkat räkna på det och bevisat att bilen rullar bättre och sliter mindre däck med toe out.