Tjenare.
När jag köpte bilen så märkte jag att strömkabeln hade blivit riktigt varm när jag kom hem.
Tänkte inte så mycket mer på det.
Men började nu mäta lite.
Och mätte då med min multimeter, och den visade 5.5Ampere när jag hade polen avtagen.
Vilket då skulle tyda på en riktig kortslutning någon stans.
Jag testade att rycka säkring för säkring, och kom fram till att det är tre stycken som står för i princip allt.
Har jag dessa tre ute så drar den bara 170ma.
Vilket borde vara normalt.
De säkringar som drog ström var nummer;
40
41
och 49
Vilket då skulle vara Växelknopps-belysning och DSC(40)
Radio, navigator mm (41)
Centrallås, innerbelysning, larm. (49)
Nu är ju bara frågan om någon annan har/har haft liknande problem?
Det kunde ju spara mig rätt många timmars felsökande.
E46 M3 Drar 5.5 ampere
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
- Nemesis_turbo
- Posts: 3380
- Joined: 18 Oct 2007, 20:50
- Location: Hudiksvall med omnejd
- Contact:
Re: E46 M3 Drar 5.5 ampere
LÅTER SOM styrboxen modul 5 som sitter innanför handsfacket dem brukar paja på e46 och den styr clås innerbelysning mm
Re: E46 M3 Drar 5.5 ampere
Som Nemesis sa eller ev fläkt motståndet men de borde inte va så pass hög förbrukning då
335d -07
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Optima PHEV -18
Fredrik Lindblad
Re: E46 M3 Drar 5.5 ampere
Hur mätte du med polen avtagen?
Hur mycket drog den för respektive säkring?
Att den drar 5A mer när du kör borde ju inte göra så stor skillnad på hur varm batterikabeln blir
Hur mycket drog den för respektive säkring?
Att den drar 5A mer när du kör borde ju inte göra så stor skillnad på hur varm batterikabeln blir
V8
Re: E46 M3 Drar 5.5 ampere
Tack för era svar.
Jag har inte hunnit kolla så mycket mer på detta.
Men ska definitivt kolla upp Modul 5.
Jag gjorde som såhär när jag mätte att;
Jag tog bort pluspolen från batteriet.
Kopplade multimetern mellan plus på batteriet och pluskabeln.
Satte en skruvmejsel i låset på bagageluckan.
Väntade 20min, och kollade vad multimetern stod på.
Säkring 40 - 200ma
Säkring 41 - 2.5A
Säkring 49 - 2.5A
Säkring 67 - 60ma
Kopplar man ur dessa säkringar och efter 16minuter, eller vad det nu tar för bilen att gå ner i "viloläge"
Så drar den 30ma.
Är nog faktiskt inte fläktmotståndet..
Jag har inte hunnit kolla så mycket mer på detta.
Men ska definitivt kolla upp Modul 5.
Jag gjorde som såhär när jag mätte att;
Jag tog bort pluspolen från batteriet.
Kopplade multimetern mellan plus på batteriet och pluskabeln.
Satte en skruvmejsel i låset på bagageluckan.
Väntade 20min, och kollade vad multimetern stod på.
Säkring 40 - 200ma
Säkring 41 - 2.5A
Säkring 49 - 2.5A
Säkring 67 - 60ma
Kopplar man ur dessa säkringar och efter 16minuter, eller vad det nu tar för bilen att gå ner i "viloläge"
Så drar den 30ma.
Är nog faktiskt inte fläktmotståndet..