Hej hej!
Nu är det så att jag ska förhoppningsvis köpa tillbaka min gamla E30 325 touring 1989, och nu är det så att den nya ägaren har slängt i en m50b25 och jag är sugen på att Bara göra en REGBES för motorn och EJ amtörbyggt/ombyggt fordon. MEN jag har läst på Autopower och div forum/google och blir bara mer förvirrad för varje rad jag läser så frågar alla er E30 experter till hjälps.
Det ligger en M50B25 motor med tillhörande el och lambda m.m med en ZF låda(1:1) och originaldiff(3:93?) på den, sitter original avgasrör från grenrören med original kattar/katt.
Går detta att regga?!?
För att som jag läst måste motorn tas som ett motor paket med motor, växellåda, kardan, bakaxel, avgasrör, lambda styrning?
Vad jag har förstått så går det EJ att regga en E30 med katt original(1987 ->) med en m50b25 med katt? Utan att kraven för att regga en bil utan katt måste den nya motorn ha katt?
MEN bilen håller sej inom 10% 20% kraven med minsta marginal ju?
Reglerna ang. regbes för motor ändrades väl så att en bil som är tagen i bruk 1992(?) inte går att typa med denna motorn och då gäller väl inte reglerna ang min blivande bil som är tagen i bruk 1989, Just med tanke på att det är en 325 original så tycker jag att det borde gå??
HJÄLP!!!
Förlåt om det är förvirrande men jag känner mej helt tappad
/Victor
Går DENNA E30 325 m50b25 att regga?
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Går DENNA E30 325 m50b25 att regga?
på nätet finns lika många svar som besökare tyvärr. enklast är väl o kontakta sfro direkt o höra vad som gäller
Re: Går DENNA E30 325 m50b25 att regga?
Varför ska man inte? Är ju rätt mycket som blir bättre om det är en godkänd bil man åker runt i.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT
Re: Går DENNA E30 325 m50b25 att regga?
Andledningen till att jag vill regga den är just den enkla andledningen att det är rätt enkelt gjort.
Varför inte rejsa runt i en reggad e30 med m50 motor istället för att åka på en regbes vid flygande t.ex?
Vet att det är många som klarat sej igenom bes, och troligen hade jag också gjort det, men om det nu är så enkelt gjort att regbes genom att använda sej utav m50 styrnigen/Lambda och avgas komplett med kattar och div små saker. Vilket vet verkar som att det ska räcka, Har mailat Peder (SFRO) i laholm och frågat diverse frågor om regbes och väntar nu på svar!
Varför inte rejsa runt i en reggad e30 med m50 motor istället för att åka på en regbes vid flygande t.ex?
Vet att det är många som klarat sej igenom bes, och troligen hade jag också gjort det, men om det nu är så enkelt gjort att regbes genom att använda sej utav m50 styrnigen/Lambda och avgas komplett med kattar och div små saker. Vilket vet verkar som att det ska räcka, Har mailat Peder (SFRO) i laholm och frågat diverse frågor om regbes och väntar nu på svar!
Sv: Går DENNA E30 325 m50b25 att regga?
SFRO har inte hand om regbesiktningar, ring och hör med bilprovningen
Skickat från galaxy s3
Skickat från galaxy s3
Re: Sv: Går DENNA E30 325 m50b25 att regga?
plato wrote:SFRO har inte hand om regbesiktningar, ring och hör med bilprovningen
Skickat från galaxy s3
om det är några som kan reglementet så är det sfro.när jag ringde o pratade med tekniker hos sbp ang reggning av bmw till e85 o turbo så skulle det vara helt omöjligt även vid reggning till ombyggt fordon.
Re: Går DENNA E30 325 m50b25 att regga?
Hej hej!
Inte hört av SFRO på varken telefon eller mail men var nere och snackade med dom lokala besiktnings gubbarna och fick lite grädde på moset.
Det som KRÄVS för att regga en E30 325i Touring 1989 (Just i detta fallet) är att Motorn som är tagen, är tagen som ett paket,
Dvs Motor, v-låda, motor-styrning & lambda.
Med tanke på att det är en 89 (Kattar) så har jag redan alla 4 kontrollpunkterna på mina avgasvärden och därför krävdes inte i detta fallet att jag tog avgasröret från M50B25 motorn, utan att sålänge bilen klarade avgastesterna så var det cool lungt även om det var original.
Regbes-gubbarna hade inget att säga om att där satt en original diff på den, så den ingår inte i detta fallet i "motor paketet". TROTS att det är en skum utväxling så bryr dom sej ej.
Detta är ett MÅSTE att en BMW-verkstad intygar att det är rätt komponenter, ringde till min lokala bmw verkstad och dom sa att det gick på ungefär 1000kr om det inte behövs montera ned delar.
Givetvis måste bilen klara effektkraven, och det är inte 10% vrid och 20% hk som regel, utan det gäller en egen procent-sats för olika biltillvärkare. Men på just min bmw var det 10%/20%.
Bilen klarar ju INTE effektkraven med en pytte marginal på 1NM, men ett sånt litet översteg kunde dom ha överseende med.
Detta var nog allt dom sa, kommer inte ihåg om det var något mer..
Hoppas detta kan hjälpa andra som konverterar sina E30 till M50b25,
Men kom ihåg att just dessa siffrorna enbart gäller 325i!
OCH att det är mina lokala reg-bes gubbar, alla kan ha olika åsikter.
MVH/ Victor
Inte hört av SFRO på varken telefon eller mail men var nere och snackade med dom lokala besiktnings gubbarna och fick lite grädde på moset.
Det som KRÄVS för att regga en E30 325i Touring 1989 (Just i detta fallet) är att Motorn som är tagen, är tagen som ett paket,
Dvs Motor, v-låda, motor-styrning & lambda.
Med tanke på att det är en 89 (Kattar) så har jag redan alla 4 kontrollpunkterna på mina avgasvärden och därför krävdes inte i detta fallet att jag tog avgasröret från M50B25 motorn, utan att sålänge bilen klarade avgastesterna så var det cool lungt även om det var original.
Regbes-gubbarna hade inget att säga om att där satt en original diff på den, så den ingår inte i detta fallet i "motor paketet". TROTS att det är en skum utväxling så bryr dom sej ej.
Detta är ett MÅSTE att en BMW-verkstad intygar att det är rätt komponenter, ringde till min lokala bmw verkstad och dom sa att det gick på ungefär 1000kr om det inte behövs montera ned delar.
Givetvis måste bilen klara effektkraven, och det är inte 10% vrid och 20% hk som regel, utan det gäller en egen procent-sats för olika biltillvärkare. Men på just min bmw var det 10%/20%.
Bilen klarar ju INTE effektkraven med en pytte marginal på 1NM, men ett sånt litet översteg kunde dom ha överseende med.
Detta var nog allt dom sa, kommer inte ihåg om det var något mer..
Hoppas detta kan hjälpa andra som konverterar sina E30 till M50b25,
Men kom ihåg att just dessa siffrorna enbart gäller 325i!
OCH att det är mina lokala reg-bes gubbar, alla kan ha olika åsikter.
MVH/ Victor
Re: Går DENNA E30 325 m50b25 att regga?
Härligt.
Hoppas det går så bra som det låter.
Hoppas det går så bra som det låter.
///BMW - Was sonst!
M3, M3-replika, 325i, 320iT
M3, M3-replika, 325i, 320iT