m50 snålar.. bytt allt!

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis, Pimplaren

Loordan

Re: m50 snålar.. bytt allt!

Post by Loordan »

kolla även att den inte drar in luft innan lambdan,ett trycktest för att utesluta det.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
t247365

Post by t247365 »

tack loordan!

det va lmm som bottnade! hade 2.3v på tomgång och 5.06v när den snålade vid 4k rpm

och 5v e väll max vad boxen klarar att läsa?

någon som vet hur stort motstånd jag behöver sätta för att komma ner ca 1 volt ?
eller måste jag bytta in den i ett större hus?
och isåfall hur mycket större?

tackar igen för hjälpen!
Loordan

Post by Loordan »

Är chippet mappat med orginal lmm? går att köra org lmm flera som gör det.men chippet måste vara anpassat till det.
Min lmm ca 81 mm inv samma som m3an.visar strax under 4v vid fullt på allt.kommer inte ihåg exakt när den bottnar,gissar på strax över 4v.
Enklast är att tillverka en ny lmm med inv diameter på ca 80.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
gussten1972

Post by gussten1972 »

hej jag kör ms med edis tändning 2,5 bars mappsensor.men bilen jag menade var med originalsprutgick illa när lmm satt efter turbo min är byggd med 3" rör kan skicka bilder om du behöver
gustavo rocha
0737-602915
t247365

Post by t247365 »

Loordan wrote:Är chippet mappat med orginal lmm? går att köra org lmm flera som gör det.men chippet måste vara anpassat till det.
Min lmm ca 81 mm inv samma som m3an.visar strax under 4v vid fullt på allt.kommer inte ihåg exakt när den bottnar,gissar på strax över 4v.
Enklast är att tillverka en ny lmm med inv diameter på ca 80.
yepp e mappat med orginal lmm.. men kan ju kvitta om signalen går över 5v ?
har monterat en vrid-potensiometer på siglalkablen på 0 till 4.7kohm, kan justera ner så den ligger på
2 volt tomgång och 4.9 volt vid max, detta löste problemet på 4 och 5:ans växel,
men den nyttjar mer luft eller nått på dom lägre växlarna så då går signalen över 5volt så den bottnar igen:(
jag kan inte justera ner signalen mer än såhär för då vägrar den justera tomgångsblandningen och cruiseblandningen !

märkte även att vid kraftig motorbroms flyger lmm signalen upp till 90 volt och mer i korta perioder på ca 2 sek..
e det så enkelt att lmm e kass? signalen följer spjället/varvet jättefint annars.. men inte vid motorbroms..

jag menar att det kan ju inte bara va jag som bottnar orginal lmm?
har rätt stort kompressorhus men motorn tar la inte mer luft för det?

tacksam för alla ideèr?
gussten1972 wrote:hej jag kör ms med edis tändning 2,5 bars mappsensor.men bilen jag menade var med originalsprutgick illa när lmm satt efter turbo min är byggd med 3" rör kan skicka bilder om du behöver
ja det lutar ju åt att bygga om hela sugsidan :( så en bild på något som funkar hade ju inte vatt fel :)
FekZen

Post by FekZen »

Hallå mister!

Som sagt är lite lurigt för det brukar inte vara några problem med original LMM vid dessa effekter, men något är kanske annorlunda med din setup, har inte lyckats klura ut vad riktigt dock.

Skönt att du fick till det bra på högre växlar där signalen håller sig under 5v. Det tyder ju på att det finns en lösning iallafall.

Det kan fungera med att jag justerar ner tomgång och cruise litegranna om den fetar där nu, så kommer du har mer område att justera på?
Om du inte kommer på nått annat. Kan som du skriver mycket väl vara LMM som är kass, det är inte alls ovanligt. Vart med om flera byggen där det vart så. Så kan du prova en annan vore inte det så dumt.

Det går även att ändra LMM-linjäriseringen i programmet så att den översätter signalen annorlunda, så det kan ju vara en utväg också om du inte kommer på nått.

Mvh//
A.Fekzen
Mycket vrid spar tid!
http://www.fekzen.se" onclick="window.open(this.href);return false; - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip mm.
Loordan

Post by Loordan »

Kolla även läckage mellan turbo och insug.läckande dump etc.
koppla tryckluft till turboinloppet.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
t247365

Post by t247365 »

tillbaka efter massa laborerande..

byggde ett nytt lmm-hus i alu med exakt 80mm invändigt istället för 74 som det är orginal..
såg ingen skillnad på lmm signalen..

köpte sedan en ny lmm och såg ingen skillnad då heller!

kan inte bara va jag som haft problem med detta?

provtryckt allt från luftfilter till utblåset med 1,5 bar flera ggr och e helt tyst! (bubblar lite i sumpen)

jag måste strypa signalen med minst 1k ohm för att den inte ska gå över 5 volt och bottna vid maxvarv och 1bar,
men då går den illa på cruise o tomgång.. ryckig cruise och snål tomgång :(

stryper jag bara 0.5k ohm går den som en dröm på alla vis utom på topp då signalen bottnar!

hjälp!! vad kan mer bidra till hög lmm signal?

ett annat fel som bara jag verkar ha är att spjället hänger sig vid wot när laddet närmar sig 1 bar,
gaspedalen dras ner i botten och blir där! har satt en extra returfjäder på spjället som löste bekymmret men
har inte läst/hört om någon annan som haft detta problem..
jorgen

Post by jorgen »

vad har du för lambda mätare?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com

Stort tack till:

PPF
Peter K
t247365

Post by t247365 »

inovate lc-1
jorgen

Post by jorgen »

när kalibererade du den senast?
///Jörgen.
070-400 00 80
j_m_a@telia.com

Stort tack till:

PPF
Peter K
Loordan

Post by Loordan »

Hej har du möjlighet att göra lmm lite större så skulle jag prova det,vad har du för galler i lmm.
Luften har lite högre densitet när det är kallt ute så det kan inverka också.
Så här gjorde jag http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3c32011125333ac72" onclick="window.open(this.href);return false;
ca 85 inv med hylsor så man kan justera lite,galler är ett måste för att du ska få jämn signal jag testade några stycken lmm och jag kommer ihåg att det skiljde lite i utsignalen.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
t247365

Post by t247365 »

Loordan wrote:Hej har du möjlighet att göra lmm lite större så skulle jag prova det,vad har du för galler i lmm.
Luften har lite högre densitet när det är kallt ute så det kan inverka också.
Så här gjorde jag http://forumbilder.se/show.aspx?iid=3c32011125333ac72" onclick="window.open(this.href);return false;
ca 85 inv med hylsor så man kan justera lite,galler är ett måste för att du ska få jämn signal jag testade några stycken lmm och jag kommer ihåg att det skiljde lite i utsignalen.

byggde 80 mm invändigt eftersom du lite längre upp skrev du att hade 4 volt vid fullt på allt med 81 mm invändigt..

men hur har du gjort på bilden? skurigt sönder plasthusets skruvfläns o limmat på ett rör eller? lite svårt och se på bilden..

och med högre densitet borde det bli lite högre signal vid kyla?

d med gallren hade jag ingen aning om, var hittade du det tjocka plastgallret på bilden?

gjore iaf såhär med min, men tar ju en liten stund att snickra ihop i alu..
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=a71201255344Pd633" onclick="window.open(this.href);return false;
Loordan

Post by Loordan »

Jag kör med ca 81 inv kommer inte ihåg exakt volt men har för mig att et var strax över 4 volt,kan ju skilja lite på multimetrar också.
det var ju synd att jag inte visade dig min lmm då kanske du hade haft lite marginaler.

Jo det sitter skruvfläns (trådgnistat)för snabbt byte av lmm enhetend,röret är ca 85 mm lackat stålrör med hylsor ner till ca 81.

Jag köpte vad jag trodde var ett m3 hus visade sig senare att det suttit på en 540 om jag inte minns fel.0 280 217 814 1 433 567.
Jag använde gallren från den. http://forumbilder.se/show.aspx?iid=151201260818P5cac" onclick="window.open(this.href);return false;
men prova att sätta dit galler och testa.
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
MRTN12

Post by MRTN12 »

Får jag lyfta tråden igen och fråga om du lyckades lösa problemet, och isf hur?

//Martin
Martin
Stockholm

Kör:
E34 M50B25 Turbo [Såld]
Loordan

Post by Loordan »

Hej jag använde först en vridpotensiometer 1kohm,det funkade hyffsat. senare smt6 behövde bara koppla in rpm tps och lmm ,och kunde justera
och låsa signalen på 4.9v
bilen användes som året runt bil och hade bara problem vid köldgrader,men funkade bra med dessa mods.fö fekzen chip 2.8 l.
Men ett standalone är att föredra helt annan flexibilitet när du ska uppgradera etc. är inte så mycket pengar idag och lätt att flytta över till annat projekt eller sälja.
Men visst det går det med chip och lite mods det finns flera som bevisat detta, kan vara lite tidskrävande att få till det.

Mvh
E36 V8 Turbo!
Richard Loord
0768396509
Post Reply