6vxl Getrag från 540-00

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

6vxl Getrag från 540-00

Post by Marco Garver »

Hej!

Kan en 6vxl getrag från 540-00 vara något att satsa på?
Är den kraftigare än M3(328) ZF lådan?

Enligt ETKn heter lådan S6S 420 och ska sitta i M5/540 E39 samt M3 E36.

Betyder beteckningen att lådan är specad till 420Nm, det är ju i så fall ca 100Nm mer än ZFen.

Är den lika lättväxlad som ZF?

Mvh Marco
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

En sån ska du ha :!:
User avatar
Crille74
Posts: 1025
Joined: 25 Nov 2005, 20:34
Location: Grangärde

Post by Crille74 »

Passar den på en m50 b25 eller.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Verkligen inte.

Den är ett as
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

bytte snurra på en m5 e39a för ett tag sen, blev jävligt impad av lådan, fysatan de va den grövsta ingående axel ja sett! riktigt fet! skulle själv använda en sån om ja hade en liggandes..
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Den är nog jävligt stabil!
User avatar
Crille74
Posts: 1025
Joined: 25 Nov 2005, 20:34
Location: Grangärde

Post by Crille74 »

Vad kostar en sån låda måntro.
User avatar
Bmwandreas
Moderator
Posts: 10788
Joined: 20 Nov 2005, 17:49
Location: Avesta

Post by Bmwandreas »

Problemet är att man måste bygga ny kardantunnel.
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

jo de e ju det, har man ingen ren racebil så lär man inte bygga ny kardantunnel.. riktigt stora de lådorna, men de kan nog palla en hel del..
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Fear This wrote:bytte snurra på en m5 e39a för ett tag sen, blev jävligt impad av lådan, fysatan de va den grövsta ingående axel ja sett! riktigt fet! skulle själv använda en sån om ja hade en liggandes..


Är ingående axel i lådan grövre på den 6vxl getragen än M3 ZF? Dvs är det annan typ av splines?

Mvh Marco
User avatar
Fear This
Posts: 1577
Joined: 20 Nov 2005, 22:56
Location: Sthlm

Post by Fear This »

tragiskt nog har ja vart så lat att jag inte delat på lådan/motorn på min m3 motor/låda än så jag vet inte hur den ingående axeln ser ut.. bara att den på m5an var enorm i mina ögon..
kladda inte i tråden om du inte är intresserad av att handla
Marco Garver
Posts: 283
Joined: 21 Nov 2005, 21:18
Location: Åstorp

Post by Marco Garver »

Ingående axel på den 6vxl Getragen är samma som på M3/328 ZF, tack till Butchermardin som hjälpte till att reda ut det.

Mvh Marco
User avatar
Butchermardin
Posts: 269
Joined: 20 Nov 2005, 14:01
Location: Båstad
Contact:

Post by Butchermardin »

Marco Garver wrote:Ingående axel på den 6vxl Getragen är samma som på M3/328 ZF, tack till Butchermardin som hjälpte till att reda ut det.

Mvh Marco


Alltid kul att kunna hjälpa till! :) Hoppas nu att det blir riktigt bra med den nya lådan.

Det ser ut att vara en riktigt stabil låda om man jämför rent storleksmässigt med en vanlig Getrag 260 (e30 325 m,fl), det lär du ju behöva Marco med ditt helt sinnessjuka väggrep (på strippen iaf.) :wink:
Mvh Martin Söderlind
Post Reply