Film/ Hemma gjorda isdäck e30 V8

Här lägger vi upp bilder och filmer på våra och andras fräna bilar mm.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
spetsen

Film/ Hemma gjorda isdäck e30 V8

Post by spetsen »

Första testet av hemmasnickrade isdäcken. Funkar jäkligt bra. dock så hade vi problem med luft som smet ur slangarna efter punktering av vagnsbultar :D
ursäktar att det skakar så jäkligt. Kommer mer film till helgen
http://www.garaget.org/video/133190" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by spetsen on 06 Feb 2013, 09:32, edited 1 time in total.
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
Pimplaren

Re: Film/ Hemma gjorda isdäck e30 V8

Post by Pimplaren »

Mmmmmmm efter att ha provat bruksbilen på is måste jag ha ngt balllare!! :)

typ e30 v8 =)
MVH Oliver Turbo Turtle

Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
R.Ahlgren

Post by R.Ahlgren »

spetsen wrote:Första testet av hemmasnickrade isdäcken. Funkar jäkligt bra. dock så hade vi problem med luft som smet ur slangarna efter punktering av vagnsbultar :D
ursäktar att det skakar så jäkligt. Kommer mer film i helgen!
http://www.garaget.org/video/133169" onclick="window.open(this.href);return false;
tätade ni bultarna när ni monterade dem igenom däck? läst någon som använde Lim/fog och körde utan slang. jag körde ihop med en e30 325 med sådana däck. gick knappt riva loss med den. men fort gick det! verkar ju finfint med v8:an! tummen upp
e30 V8
E36 328ti

tele:0706620227
spetsen

Post by spetsen »

Pimplaren
Jo kan tänka mig att det blir lite slött med bruksbil. du får ta och bygga dig en :D 286hk/400nm räcker långt i den lilla karossen :D

R.Ahlgren
första testet så körde jag utan tätning och körde bara slang. Dock så nöp brickorna hål på 3 slangar. tror det beror på att jag körde 2,5bar tryck i däcken.

inför andra testet så har jag lagt en 3mm tjock gummimatta runt som ska skydda slangen från bultarna. kommer även köra 3,5bar istället så dom inte däcken kan vika sig lika lätt :)
Vad använde du för tätning?
Jo det är jäkla perfekt med v8an. ska provköra lite mer försiktigt i helgen så man kan få åka en stund haha. hoppas dock att dom håller nu :)
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
R.Ahlgren

Post by R.Ahlgren »

De var inte jag som hade däcken. men några körde med typ sätt lim som finns hos bygghandeln starkt och elastiskt. e30 325:an hade en bred 0,8 plåt invändigt som bultarna var dragna igenom så att inte bultarna skulle flexa så i gummit å de va ruskigt bett i den. två vintrar senare påstod de att den va helt slut i karossen sprucken å krokig p.g.a att de inte hade någon bur eller dylikt för att styva upp den. är själv inne på att göra däck på gamla slicks lr r-däck p.g.a att de har hårdare stomme och jag tänker mig då bult med någon form av tätning och utan slang. exprimenterar du så kan jag göra likadana sen :mrgreen:
e30 V8
E36 328ti

Gottfrid

Post by Gottfrid »

Kör med hemmagjorda isdäck på min 540. Tog ett vanligt vinterdäck och sprätte ur dubben och borrade hål där varje dubb suttit.
Kör med vanliga M6 bultar av 8.8 kvalitet. 30mm bricka på insida och utsida och nylockmuttrar.
Doppade varje bult i RTV silikon innan ja drog i dom. Ja kör utan slang och cirka 3 bar i varje däck. Har hållit tätt utan slang utan problem nu :)
Mycket bra alternativ till riktiga isdäck då ja endast gav 800:- för 800 bult, 800 muttrar och 1600 brickor.
Den summan får ja inte ens ett riktigt isdäck för tror ja. Och skulle mot förmodan en bult gå av så drar man bara i en ny.
Har bilder men kan inte lägga upp dom från mobilen, men kan försöka lägga upp sen när ja kommer hem till datorn.
Volvo 240 GLT- 89 M50B25 "Gottfrid"
BMW M5 -02 "Schwarzenegger"
R.Ahlgren

Post by R.Ahlgren »

Gottfrid wrote:Kör med hemmagjorda isdäck på min 540. Tog ett vanligt vinterdäck och sprätte ur dubben och borrade hål där varje dubb suttit.
Kör med vanliga M6 bultar av 8.8 kvalitet. 30mm bricka på insida och utsida och nylockmuttrar.
Doppade varje bult i RTV silikon innan ja drog i dom. Ja kör utan slang och cirka 3 bar i varje däck. Har hållit tätt utan slang utan problem nu :)
Mycket bra alternativ till riktiga isdäck då ja endast gav 800:- för 800 bult, 800 muttrar och 1600 brickor.
Den summan får ja inte ens ett riktigt isdäck för tror ja. Och skulle mot förmodan en bult gå av så drar man bara i en ny.
Har bilder men kan inte lägga upp dom från mobilen, men kan försöka lägga upp sen när ja kommer hem till datorn.
gött då finns de hopp om att köra utan slang då! är de bra bett i dom?
e30 V8
E36 328ti

spetsen

Post by spetsen »

mina är gjorda med m6 vagnsbultar. dom greppar som satan. riktigt imponerad :)
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
R.Ahlgren

Post by R.Ahlgren »

spetsen wrote:mina är gjorda med m6 vagnsbultar. dom greppar som satan. riktigt imponerad :)
mera film!? vill höra v8 vråål.
e30 V8
E36 328ti

spetsen

Post by spetsen »

R.Ahlgren wrote:
spetsen wrote:mina är gjorda med m6 vagnsbultar. dom greppar som satan. riktigt imponerad :)
mera film!? vill höra v8 vråål.
hann inte med att filma 3 varv och 3 plogvallar senare så hade jag punktering på 2 däck och så läckte kylaren så blev bogsering hem haha :)
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
jfrostdahl

Post by jfrostdahl »

har gjort egna idag jag oxo. ska testa imorgon, använde m6x30mm :)
spetsen

Post by spetsen »

jfrostdahl wrote:har gjort egna idag jag oxo. ska testa imorgon, använde m6x30mm :)
hoppas du tätade varje bult. mina med slang är bara skit. antingen så nyper någonting sönder slangarna eller så slirar slangen så ventilen går åt skogen :) provat flera olika sätt med slang.
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
jfrostdahl

Post by jfrostdahl »

spetsen wrote:
jfrostdahl wrote:har gjort egna idag jag oxo. ska testa imorgon, använde m6x30mm :)
hoppas du tätade varje bult. mina med slang är bara skit. antingen så nyper någonting sönder slangarna eller så slirar slangen så ventilen går åt skogen :) provat flera olika sätt med slang.
jag tätade varje bultjävel :D ska köra utan slang, slängde på däcken igår på fälgar och alla var täta utom 1 däck som läckte på två ställen som jag fixade till. :)
ska strax åka iväg och se hur banan ser ut, har kommit snö inatt....
stay tuned :lol:
jfrostdahl

Post by jfrostdahl »

jfrostdahl wrote:
spetsen wrote:
jag tätade varje bultjävel :D ska köra utan slang, slängde på däcken igår på fälgar och alla var täta utom 1 däck som läckte på två ställen som jag fixade till. :)
ska strax åka iväg och se hur banan ser ut, har kommit snö inatt....
stay tuned :lol:
greppade som satan, fan vad kul det var, dock så slet jag sönder bakdäcken till sist 8) håller på att söka riktiga isdäck nu :D
R.Ahlgren

Post by R.Ahlgren »

greppade som satan, fan vad kul det var, dock så slet jag sönder bakdäcken till sist 8) håller på att söka riktiga isdäck nu :D
hade du stora brickor på var sida?
e30 V8
E36 328ti

jfrostdahl

Post by jfrostdahl »

R.Ahlgren wrote:
hade du stora brickor på var sida?

30 eller 35mm lite blandat....
spetsen

Post by spetsen »

Efter att mina hemmabyggda isdäck blev skit så blev det så att jag köpte mig ett gäng lappi isdäck för en billig slant!
fungerar skit bra fast dom är ganska slitna:D

http://m.youtube.com/watch?v=kZ9AHb1dLOE&feature=plcp" onclick="window.open(this.href);return false;
Andreas Bäcker
073 831 54 74
Dalarna
Orsa
Post Reply