m60/2 Turbo
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
m60/2 Turbo
Tänkte väll dra igång en tråd för oss som ska eller kör bmw v8 turbo
Där vi kan dela med oss av olika erfarenheter och problem och lösningar till dom
även vad ni tänkte köra för recept på era maskiner
Där vi kan dela med oss av olika erfarenheter och problem och lösningar till dom
även vad ni tänkte köra för recept på era maskiner
pm om det är nått
Re: m60/2 Turbo
Börjar jag då med att vevhus venten är helt värdelös
ventilerar bara ur ena toppen med ett minimalt hål i oljefällan som sitter innanför vänstra bröstkåpan
Så slit bort allt vad orginal heter och bind ihop ventilkåporna med ett rör eller slang och ventilera ut genom det eller med en till rör/slang ur ena kåpan till ett litet kärl
slänger in en kass bild på hur sikko gjort på sin
Ps tror inte kåporna är svetsbara
ventilerar bara ur ena toppen med ett minimalt hål i oljefällan som sitter innanför vänstra bröstkåpan
Så slit bort allt vad orginal heter och bind ihop ventilkåporna med ett rör eller slang och ventilera ut genom det eller med en till rör/slang ur ena kåpan till ett litet kärl
slänger in en kass bild på hur sikko gjort på sin
Ps tror inte kåporna är svetsbara
pm om det är nått
Re: m60/2 Turbo
Vill minnas att jag sett en tråd om hur man kan sugmotor-vässa dessa också. Klart intressant ämne.
Jag håller visserligen inte på med en bmw-8a, men åtminstone en tysk dito.
Vad har dessa motorerna för komp orginal?
Någon som testat med "välbyggda" grenrör och tycker det är värt tiden/pengarna?
Jag håller visserligen inte på med en bmw-8a, men åtminstone en tysk dito.
Vad har dessa motorerna för komp orginal?
Någon som testat med "välbyggda" grenrör och tycker det är värt tiden/pengarna?
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
-
- Posts: 50
- Joined: 20 Sep 2012, 20:31
Re: m60/2 Turbo
satan vad plats det blir på v sida när man slipper styrsnäckan som 5 serie har
så här byggde jag mitt
så här byggde jag mitt
pm om det är nått
Re: m60/2 Turbo
ville det være helt dumt at køre fra spjældet direkte over til turbo så man kun havde 20-30 cm rør.. fordele/ ulemper
mvh steffen
mvh steffen
Re: m60/2 Turbo
V8 3.0 kammar ska tydligen vara dem vassaste, i med dem i en 4.4 eller 4.0a så blir den högvarvigare!
MVH Erik
MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm
10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Re: m60/2 Turbo
erikjakan wrote:V8 3.0 kammar ska tydligen vara dem vassaste, i med dem i en 4.4 eller 4.0a så blir den högvarvigare!
MVH Erik
Samma kammar i 3.0 och 4.0 iaf enligt http://www.usautoparts.net/bmw/engines/m60.htm
däremot ser insugskammen "bättre" ut så kanske M60 med quattro insugskammar ^^
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
Re: m60/2 Turbo
är lika kammar i 3an och 4an
sen passar inte kammarna från m62 och m60 med varandra dvs m60 går inte i m62 och m62 går inte i m60
m60 kammarna är lite lite vassare en m62 oxå
va runt 0,5 högre lyft samt 15-20 grader
skulle vart kul och kolla om m42 kammarna passar i dock
sen passar inte kammarna från m62 och m60 med varandra dvs m60 går inte i m62 och m62 går inte i m60
m60 kammarna är lite lite vassare en m62 oxå
va runt 0,5 högre lyft samt 15-20 grader
skulle vart kul och kolla om m42 kammarna passar i dock
pm om det är nått
Re: m60/2 Turbo
come_on wrote:ville det være helt dumt at køre fra spjældet direkte over til turbo så man kun havde 20-30 cm rør.. fordele/ ulemper
mvh steffen
så som det är på kompressor menar du?
nackdelen är ju att man förlorar ic
pm om det är nått
Re: m60/2 Turbo
erikjakan wrote:V8 3.0 kammar ska tydligen vara dem vassaste, i med dem i en 4.4 eller 4.0a så blir den högvarvigare!
MVH Erik
går inte varva mer en 6500 med orginal stakar och fjädrar säger dom
dock så varvar jag 6700 med chippet som satt i min
pm om det är nått
Re: m60/2 Turbo
Andy_b wrote:come_on wrote:ville det være helt dumt at køre fra spjældet direkte over til turbo så man kun havde 20-30 cm rør.. fordele/ ulemper
mvh steffen
så som det är på kompressor menar du?
nackdelen är ju att man förlorar ic
Ja som på kompressor.
Men også fordi i E30 er der ikke så meget plads til stor køler og intercooler. Så kunne være rart at køre uden intercooler.
Men nogen siger at turbo laver for varm indsugnings temperatur.
Re: m60/2 Turbo
JAAS-performance
Re: m60/2 Turbo
Är det någon skillnad på kammar vad gäller M62B44 och M62B44tub (vanosmaskinen som kom -98)
Jag har en 540i -97 utan vanos. Den har ett större insug än den senare vanosvarianten, men jag vet inte om kammarna är vassare.
Den är i alla fall lite toppigare än vanosmotorn Tycker den går gott, flyttar på 2 tons skåpet rätt ok. Måste vara grymt bra mos för pengarna med en sån i en E30
Den motorn som satt i X5 4,6is = M62B46 utan vanos är på 342hk och 480Nm. Alltså 56 hästar mer än vanliga B44an.
Undrar vad det är för skillnad på 4,6an och 4,4an? Är knappast de 0,2 litrarna som gör hela skillnaden hehe! Måste vara vassare kammar och andra grenrör eller nått?
Jag har en 540i -97 utan vanos. Den har ett större insug än den senare vanosvarianten, men jag vet inte om kammarna är vassare.
Den är i alla fall lite toppigare än vanosmotorn Tycker den går gott, flyttar på 2 tons skåpet rätt ok. Måste vara grymt bra mos för pengarna med en sån i en E30
Den motorn som satt i X5 4,6is = M62B46 utan vanos är på 342hk och 480Nm. Alltså 56 hästar mer än vanliga B44an.
Undrar vad det är för skillnad på 4,6an och 4,4an? Är knappast de 0,2 litrarna som gör hela skillnaden hehe! Måste vara vassare kammar och andra grenrör eller nått?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
Re: m60/2 Turbo
Har på fler talet ställen pratats om att det ska gå hitta mellan 320-340hk i m60b40 med efter marknads spurt och en riktig mappnin och lite friare andnings väg. Dock har jag inte sett några papper på de
Simon Landin
0737636606
0737636606
Re: m60/2 Turbo
En polare bromsade sin e28 med m60b40 med sprut til 290whp i dynapac. Helt orginal bara med sprut
JAAS-performance