m60/2 Turbo

Här diskuterar vi motorer och kringutrustning.

Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis

Post Reply
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

Tänkte väll dra igång en tråd för oss som ska eller kör bmw v8 turbo

Där vi kan dela med oss av olika erfarenheter och problem och lösningar till dom
även vad ni tänkte köra för recept på era maskiner
pm om det är nått
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

Börjar jag då med att vevhus venten är helt värdelös
ventilerar bara ur ena toppen med ett minimalt hål i oljefällan som sitter innanför vänstra bröstkåpan
Så slit bort allt vad orginal heter och bind ihop ventilkåporna med ett rör eller slang och ventilera ut genom det eller med en till rör/slang ur ena kåpan till ett litet kärl

slänger in en kass bild på hur sikko gjort på sin

Image

Ps tror inte kåporna är svetsbara
pm om det är nått
JohnE
Posts: 392
Joined: 26 Jul 2008, 14:53
Location: Västerås

Re: m60/2 Turbo

Post by JohnE »

Vill minnas att jag sett en tråd om hur man kan sugmotor-vässa dessa också. Klart intressant ämne.
Jag håller visserligen inte på med en bmw-8a, men åtminstone en tysk dito.
Vad har dessa motorerna för komp orginal?

Någon som testat med "välbyggda" grenrör och tycker det är värt tiden/pengarna?
John Edvardsson, noll sju noll tre fem två fyra fyra åtta två
Waldemarsson
Posts: 50
Joined: 20 Sep 2012, 20:31

Re: m60/2 Turbo

Post by Waldemarsson »

bygger m60 turbo i e30. har kanske inte de bästa lösningarna men det får plats, det får man nöja sig med :o
Image
Image
AN10 svetsändar passar som käftsmäll i org fuelrail.

Image
Image

kanske till någons nytta inte vet jag :)
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

satan vad plats det blir på v sida när man slipper styrsnäckan som 5 serie har

så här byggde jag mitt
Image
pm om det är nått
User avatar
come_on
Posts: 580
Joined: 14 Sep 2008, 20:56
Location: Danmark, sjælland

Re: m60/2 Turbo

Post by come_on »

ville det være helt dumt at køre fra spjældet direkte over til turbo :?: så man kun havde 20-30 cm rør.. fordele/ ulemper

mvh steffen
User avatar
erikjakan
Posts: 2510
Joined: 23 Apr 2006, 21:54
Location: Stockholm

Re: m60/2 Turbo

Post by erikjakan »

V8 3.0 kammar ska tydligen vara dem vassaste, i med dem i en 4.4 eller 4.0a så blir den högvarvigare!

MVH Erik
M50B28 Vanos, 1.7bar, 572whp/680nm

11.10, 194km/h, 1.6 60fot - 420whp/470nm

10.71, 210km/h, 1.49 60fot - 572whp/680nm
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Re: m60/2 Turbo

Post by Jørg1e30 »

Ingen som provad s62 turbo? :)
JAAS-performance
User avatar
nicnir90
Posts: 312
Joined: 16 Sep 2010, 17:57
Location: Malmö

Re: m60/2 Turbo

Post by nicnir90 »

erikjakan wrote:V8 3.0 kammar ska tydligen vara dem vassaste, i med dem i en 4.4 eller 4.0a så blir den högvarvigare!

MVH Erik


Samma kammar i 3.0 och 4.0 :wink: iaf enligt http://www.usautoparts.net/bmw/engines/m60.htm

däremot ser insugskammen "bättre" ut :) så kanske M60 med quattro insugskammar ^^
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne

BMW E28 528i -85
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

är lika kammar i 3an och 4an
sen passar inte kammarna från m62 och m60 med varandra dvs m60 går inte i m62 och m62 går inte i m60

m60 kammarna är lite lite vassare en m62 oxå
va runt 0,5 högre lyft samt 15-20 grader

skulle vart kul och kolla om m42 kammarna passar i dock
pm om det är nått
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

come_on wrote:ville det være helt dumt at køre fra spjældet direkte over til turbo :?: så man kun havde 20-30 cm rør.. fordele/ ulemper

mvh steffen

så som det är på kompressor menar du?
nackdelen är ju att man förlorar ic
pm om det är nått
User avatar
Andy_b
Posts: 3855
Joined: 17 Nov 2008, 22:33
Location: Sandviken

Re: m60/2 Turbo

Post by Andy_b »

erikjakan wrote:V8 3.0 kammar ska tydligen vara dem vassaste, i med dem i en 4.4 eller 4.0a så blir den högvarvigare!

MVH Erik

går inte varva mer en 6500 med orginal stakar och fjädrar säger dom
dock så varvar jag 6700 med chippet som satt i min
pm om det är nått
User avatar
come_on
Posts: 580
Joined: 14 Sep 2008, 20:56
Location: Danmark, sjælland

Re: m60/2 Turbo

Post by come_on »

Andy_b wrote:
come_on wrote:ville det være helt dumt at køre fra spjældet direkte over til turbo :?: så man kun havde 20-30 cm rør.. fordele/ ulemper

mvh steffen

så som det är på kompressor menar du?
nackdelen är ju att man förlorar ic



Ja som på kompressor.

Men også fordi i E30 er der ikke så meget plads til stor køler og intercooler. Så kunne være rart at køre uden intercooler.

Men nogen siger at turbo laver for varm indsugnings temperatur.
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Re: m60/2 Turbo

Post by Jørg1e30 »

Fulaste bilen ever men :) ser ut som et seriøst motorbygge.

http://m.youtube.com/watch?v=3btEVk2n8_o
JAAS-performance
User avatar
Nisse977
Posts: 1763
Joined: 28 May 2006, 08:34
Location: Göteborg
Contact:

Re: m60/2 Turbo

Post by Nisse977 »

Är det någon skillnad på kammar vad gäller M62B44 och M62B44tub (vanosmaskinen som kom -98)

Jag har en 540i -97 utan vanos. Den har ett större insug än den senare vanosvarianten, men jag vet inte om kammarna är vassare.
Den är i alla fall lite toppigare än vanosmotorn :) Tycker den går gott, flyttar på 2 tons skåpet rätt ok. Måste vara grymt bra mos för pengarna med en sån i en E30 :D

Den motorn som satt i X5 4,6is = M62B46 utan vanos är på 342hk och 480Nm. Alltså 56 hästar mer än vanliga B44an.
Undrar vad det är för skillnad på 4,6an och 4,4an? Är knappast de 0,2 litrarna som gör hela skillnaden hehe! Måste vara vassare kammar och andra grenrör eller nått?
Nils Ljung
BMW 325i -87 banpreppad
Smidd 2,7l M20 med
Precision Sc6162 a/r 0,63
606Hk / 809Nm på hjulen
cossi-bmw
Posts: 211
Joined: 19 Jun 2007, 05:58
Location: jönköping

Re: m60/2 Turbo

Post by cossi-bmw »

Har på fler talet ställen pratats om att det ska gå hitta mellan 320-340hk i m60b40 med efter marknads spurt och en riktig mappnin och lite friare andnings väg. Dock har jag inte sett några papper på de
Simon Landin
0737636606
Jørg1e30
Posts: 861
Joined: 10 Oct 2006, 20:25
Location: Norge

Re: m60/2 Turbo

Post by Jørg1e30 »

En polare bromsade sin e28 med m60b40 med sprut til 290whp i dynapac. Helt orginal bara med sprut :)
JAAS-performance
Post Reply