Jag har fått luftat ur systemet flera gången i min volvo 740 med m50 motor. Brukar köra tryckluft i expanstionskärlet och släppa flera gånger så brukar det till slut släppa.
Gjorde det senast för 3 dagar sen, igår fungerade allt men idag så steg tempen och expanstionskärlet fylldes.
Hur kommer luften in? Tycker inte det borde ha fryst nå, har kanske 1-1,5L vatten i resten glykol. Det är ca 10-15 minus ute nu.
Luft i kylarsystemet väldigt ofta m50b25
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Luft i kylarsystemet väldigt ofta m50b25
persson89 wrote:Jag har fått luftat ur systemet flera gången i min volvo 740 med m50 motor. Brukar köra tryckluft i expanstionskärlet och släppa flera gånger så brukar det till slut släppa.
Gjorde det senast för 3 dagar sen, igår fungerade allt men idag så steg tempen och expanstionskärlet fylldes.
Hur kommer luften in? Tycker inte det borde ha fryst nå, har kanske 1-1,5L vatten i resten glykol. Det är ca 10-15 minus ute nu.
det kan inte bero på det då? att du har 1liter vatten o 10liter glykol kan ju inte vara bra? kör 50/50 räcker ganska långt går väll i 10.5liter utan ac och 11liter med ac har ja för mig
Det var mycket som gick i, visste jag inte. Jag har faktiskt inte riktigt koll på hur blandningen är efter som jag har luftat ur hela tiden. Men vattnet är inte "kletigt" Kan tänka mig att blandningen är 70/30 som mest. Det har fryst en gång tidigare, efter det har jag inte snålat med glykolen.
Ska låna glykolmätare imorgon och kolla.
Ska låna glykolmätare imorgon och kolla.
om det har frusit en gång så kan du ha fått en spricka i toppen och då lär du aldrig få ordning på det
Niclas Nirvin
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
0703-782061
Malmö, Skåne
BMW E28 528i -85
Sv: Luft i kylarsystemet väldigt ofta m50b25
Blandar man glykol för dåligt så får den även dålig frysverkan. Om den kan frysa helt vet ja inte men den kan bli jävligt sörjig vet ja
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
323i -85 sedan
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
0761485272
liind90@hotmail.com
http://www.sundsvallsgatbilar.se/forum/ ... mode=login" onclick="window.open(this.href);return false;
Det var 2 månader sen de frös, har kört varje dag sen dess. Men ja det kan ju vara för mycket glykol i.
Vart orolig att de hade hänt något då, men har funkat klokrent. Förutom nu den senaste veckan då de har börjat krånglat igen..
Vart orolig att de hade hänt något då, men har funkat klokrent. Förutom nu den senaste veckan då de har börjat krånglat igen..
kolla så systemet är helt tätt. min gjorde sådär när övertrycksventilen i locket gåttsönder.
E30 M50 Turbo
070-554 85 15
070-554 85 15
Hur luftar du?
För att få ut all luft ur min så behövde jag sätta värmen på full sula och använda donkraft..
För att få ut all luft ur min så behövde jag sätta värmen på full sula och använda donkraft..
- Growl! - http://www.specialsvarv.se" onclick="window.open(this.href);return false; -
- Jonathan Danell
- 0702755150
- Jonathan Danell
- 0702755150
Kör tryckluft i expansionskärlet och släpper. Sen fylls de upp av sig själv efter ett tag och jag släpper ut när de är fullt. Full värme och fläkt och varvar upp motorn mellan åt (ca 4000 rpm). Kör så tills det kommer värme.