r.ivars - SMOKEMACHINES
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
265 hade jag, kändes som det var fullt men då var det ovalsat och obankat. 285 med lute meck borde gå relativt lätt.
M3:an 2008:
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
10.18@233.6
Touringen 2009:
10.73@217.5
M-tech 1 E30 2010:
11.56@199.12
E21 racebil 2011 "In the 7s"
7.88@285
Det kan man kalla trendbrott!
-------------------------------------------------------
070-7318090
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
Sitter 265 30 18 bak just nu och de går helt fritt, 285 30 19 som satt på mina OZ rubbade rätt duktigt men skulle tro att en redig valsning råder bot på de
Konny hade riktigt breda däck bak på sin m5! kolla gamla tråden eller på garaget
Konny hade riktigt breda däck bak på sin m5! kolla gamla tråden eller på garaget
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
r.ivars wrote:haha pimplaren coolt!
föresten, nån som vet hur breda sulor man får in med rätt offset på en e34 ?
10" et 20 så bör det inte va några större problem med 285 tror jag
dina gamla 265/30/19 satt som en smäck med orginal skärmkanter
valsa va bara att glömma...... slägga och rör så viker men lätt upp kanten och får 10mm till
då borde 285/30/19 inte va nå problem på 10" fälg med et15-20
pm om det är nått
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
Kanon tack gybar 9,5" fälg på g in. 285 vore ju mustigt att sladda med. E30in var som bäst med just 285or på mantorp
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
Dock tycker ju jag 285 är på tok för stort för 9,5"
265 va lagom men 245 va perfa
265 va lagom men 245 va perfa
pm om det är nått
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
kabyssen i grisen har blivit berikad med en inkopplad växelspak! Har redan bränt av ett par 9or med den faktiskt i garaget även ett par sjujävla lakritsar
gamla servo/nivåregleringskärlet ersätts av en helt vanlig sån ZF burk och jag använder den gamla rackarn till kärl för min vattenburna ic.
kardaninmätningar, länkage, upphängningar modifieras. Ska kompletteras med lite spärngringar såsmåningom.
har råkad bli ett litet överflöd av vevhusburkar blev så illa tvungen att flytta över anslutningen 180 grader för att det skulle bli bra i grisen! Vart så jävla mycket på samma sida av motorn annars.. Såg för rörigt ut.
ska prova se hur 2st crosskylare funkar som kylare till vattenic:n det skulle vara jävligt smidigt om det lirar.. Med AN12 slangarna till.
Pumpen är upphängd på plats framför och under hjulhuset.
Jag råkade ju köpa en diff utan medbringarna, 3.23 i utväxlingen. MUMMA. Så när jag spenderat nån timme med att få lös medbringarna från diffen som satt i grisen från början kläckte min gode vän larsson ur sig att de kan ha råkat svetsa fast dom när de aga:de den gamla diffen... Så var fallet... Hämtade upp en gammal 750 diff ur gömmorna och stal medbringarna från den.
Man tror huvudvärken är slut där... Men när jag skulle gänga upp till vanlig M12 i diffen så lånade jag en M12 tapp från en frän wurth sats... Borrade och gängade, glad och pigg som fan, allt vart snorbra och gick sådär för bra.. Sen skulle jag dra i och testmontera med den gamla bultarna som hade setat i gamla diffen.. Vilket gick rillräckligt bra för att man inte skulle byta bult men endå kändes konstigt, så jag provade gängtappen i gamla diffen för att se så det verkligen var rätt stigning.. ja... Det var det, kontroll gängor och hur allt lineade, allt ser bra ut, tänkte att det kanske går lite snett då ifall jag inte linat in borr och gängning rätt.. Då nöp det som fan... Och skiten nöp så jävla hårt att bult fan gick av...
Ett par minuters finska hinner passera innan det fastställs av min gode vän jocke att det säkert är en förtapp.. Jo precis, det låg ju 3st i wurth satsen på M12.. Jag trodde jag var grym bara som sög tag i M12, 1.75 i första rycket och att de andra var 1.50 och 1.25 typ... Såatte.... Fram med borr och allt igen och fixa till problemet...
Dagens tips, ibland finns det förtappar och eftertappar osv för att lura oss dödliga... skyr!
Lite nytt och fräsht ifrån ppf
ett par timmar senare
sorry mina e30 bröder men m5 is the shit!!!
tänkte prova renovera lite bromsok, eftersom jag aldrig gjort något dylikt förut
mått in kardaffel som nu är hos Svea, to be blessed.
tänkte muttra dit ratten för att få lite mer känsla i min torrgasning... Nån har haft kul förut
Filade ner skiten då gängen räckte endå.
nya bromsar, bmw orgina style fast brembo.. 345 skivor och lite adaptrar på det tänkte jag.
gamla servo/nivåregleringskärlet ersätts av en helt vanlig sån ZF burk och jag använder den gamla rackarn till kärl för min vattenburna ic.
kardaninmätningar, länkage, upphängningar modifieras. Ska kompletteras med lite spärngringar såsmåningom.
har råkad bli ett litet överflöd av vevhusburkar blev så illa tvungen att flytta över anslutningen 180 grader för att det skulle bli bra i grisen! Vart så jävla mycket på samma sida av motorn annars.. Såg för rörigt ut.
ska prova se hur 2st crosskylare funkar som kylare till vattenic:n det skulle vara jävligt smidigt om det lirar.. Med AN12 slangarna till.
Pumpen är upphängd på plats framför och under hjulhuset.
Jag råkade ju köpa en diff utan medbringarna, 3.23 i utväxlingen. MUMMA. Så när jag spenderat nån timme med att få lös medbringarna från diffen som satt i grisen från början kläckte min gode vän larsson ur sig att de kan ha råkat svetsa fast dom när de aga:de den gamla diffen... Så var fallet... Hämtade upp en gammal 750 diff ur gömmorna och stal medbringarna från den.
Man tror huvudvärken är slut där... Men när jag skulle gänga upp till vanlig M12 i diffen så lånade jag en M12 tapp från en frän wurth sats... Borrade och gängade, glad och pigg som fan, allt vart snorbra och gick sådär för bra.. Sen skulle jag dra i och testmontera med den gamla bultarna som hade setat i gamla diffen.. Vilket gick rillräckligt bra för att man inte skulle byta bult men endå kändes konstigt, så jag provade gängtappen i gamla diffen för att se så det verkligen var rätt stigning.. ja... Det var det, kontroll gängor och hur allt lineade, allt ser bra ut, tänkte att det kanske går lite snett då ifall jag inte linat in borr och gängning rätt.. Då nöp det som fan... Och skiten nöp så jävla hårt att bult fan gick av...
Ett par minuters finska hinner passera innan det fastställs av min gode vän jocke att det säkert är en förtapp.. Jo precis, det låg ju 3st i wurth satsen på M12.. Jag trodde jag var grym bara som sög tag i M12, 1.75 i första rycket och att de andra var 1.50 och 1.25 typ... Såatte.... Fram med borr och allt igen och fixa till problemet...
Dagens tips, ibland finns det förtappar och eftertappar osv för att lura oss dödliga... skyr!
Lite nytt och fräsht ifrån ppf
ett par timmar senare
sorry mina e30 bröder men m5 is the shit!!!
tänkte prova renovera lite bromsok, eftersom jag aldrig gjort något dylikt förut
mått in kardaffel som nu är hos Svea, to be blessed.
tänkte muttra dit ratten för att få lite mer känsla i min torrgasning... Nån har haft kul förut
Filade ner skiten då gängen räckte endå.
nya bromsar, bmw orgina style fast brembo.. 345 skivor och lite adaptrar på det tänkte jag.
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
Trevligt !
MVH Oliver Turbo Turtle
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gott mos eller hur var det
BMW m5 f10
https://www.garaget.org/?car=425750" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
var det verkligen en förtapp? finns det såna nuförtiden? var det inte så att du tog en M12 med fel stigning helt enkelt... du rabblade ju upp 3st olika gängstigningar
de e bara brassa om å ev dra i en helicoil ifall de går åt pipan mannen
de e bara brassa om å ev dra i en helicoil ifall de går åt pipan mannen
support your local Riga dirt-hogs MC
passat TDI 2008
Audi A6 2009
passat TDI 2008
Audi A6 2009
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
Japp, det var en av 3 tappar till m12 1.75. Har redan fixat den
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
sk stegtapp brukar vi köra på kneget om i tex amcor eller liknande hårda material,funkar riktigt nice
//Henke P..
//Henke P..
Escort Cosworth 93'a
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
r.ivars wrote:
sorry mina e30 bröder men m5 is the shit!!!
<JAAS Performance>
E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
E34 M5 2jz-gte 894whp/846wNm @1,8bar
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
_anders wrote:r.ivars wrote:
sorry mina e30 bröder men m5 is the shit!!!
Det är fan sant!
When the flag drops, the bullshit stops!!
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
E30 350i M-Tech2, V12 Biturbo
Tråd: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?t=49791" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
fint ! Vad är det för bromsskivor? från vilken modell?
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
har grejat en hel del prylar igen, men det vart som vanligt inte så mycket som fastnade på bild, mest trök göra som att planera och mäta in för grejer typ..
vevhusvent monterad och klar
elektriska wp:n börjar också bli komplett
Hjulafton när emil på www.greenpart.se dök förbi blir snygga att sladda på
Har även börjat planera sommarn med det som dykt ut hittils
Tyvärr dög inte kardanmaterialen jag skickade upp till svea, så jag har jagat rätt på en M5 v10 kardan som lär hålla måttet, men det vart ju inte så jävla lätt, trodde att det i princip bara fanns en bakre CV-knut.. Visade sig att den här är grövre och att de "vanliga" m5 e34 cv:sarna brukar kunna gå pajj... Krävs en sjujävla adapter för att få det att lira då det inte bara är fel bultcirkel utan sticker ut bakom som på en drivaxel... se bilder:
tänkte dock orda lite på manton om han kan "ta fram" sånna.. vore ju smutt som fan att ha en i alujumjum!
Här har vi grisen, no stretch, min gode kollega ruvade på ett par 275or lär klippa på fint med grisen!
konventionell krycka... hmm... lär kanske gymma lite om man ska dra lös skiten på mantorp
söker upp lite bra hål för att skotta igenom för soppat jag tänkte börja dra iordning i veckan.. nu när lönen trillat in sjukt lämpligt
rota lite bland gamla slangar för att se om nåt går att använda
sen hade jag ett taskigt hål i panelen från nån gammal kabeldragning..
gjorde om lite, tänkte spackla in skiten lite fint och få på nån lack, detta är switcharna till laddtrycket. drog in en shiftlight också som jag kör som oljetrycksvarningslampa..
9 ledaren ifrån maskinområdet drog jag enda upp, skarvar vidare allt från under mittfläktblåset, så vet man vart allt "o-orginal" finns
vevhusvent monterad och klar
elektriska wp:n börjar också bli komplett
Hjulafton när emil på www.greenpart.se dök förbi blir snygga att sladda på
Har även börjat planera sommarn med det som dykt ut hittils
Tyvärr dög inte kardanmaterialen jag skickade upp till svea, så jag har jagat rätt på en M5 v10 kardan som lär hålla måttet, men det vart ju inte så jävla lätt, trodde att det i princip bara fanns en bakre CV-knut.. Visade sig att den här är grövre och att de "vanliga" m5 e34 cv:sarna brukar kunna gå pajj... Krävs en sjujävla adapter för att få det att lira då det inte bara är fel bultcirkel utan sticker ut bakom som på en drivaxel... se bilder:
tänkte dock orda lite på manton om han kan "ta fram" sånna.. vore ju smutt som fan att ha en i alujumjum!
Här har vi grisen, no stretch, min gode kollega ruvade på ett par 275or lär klippa på fint med grisen!
konventionell krycka... hmm... lär kanske gymma lite om man ska dra lös skiten på mantorp
söker upp lite bra hål för att skotta igenom för soppat jag tänkte börja dra iordning i veckan.. nu när lönen trillat in sjukt lämpligt
rota lite bland gamla slangar för att se om nåt går att använda
sen hade jag ett taskigt hål i panelen från nån gammal kabeldragning..
gjorde om lite, tänkte spackla in skiten lite fint och få på nån lack, detta är switcharna till laddtrycket. drog in en shiftlight också som jag kör som oljetrycksvarningslampa..
9 ledaren ifrån maskinområdet drog jag enda upp, skarvar vidare allt från under mittfläktblåset, så vet man vart allt "o-orginal" finns
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
ser bra ut;-) finn en diff medbringare fra e34 540. da passar den grova cw knuten.
JAAS-performance
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
Jørg1e30 wrote:ser bra ut;-) finn en diff medbringare fra e34 540. da passar den grova cw knuten.
skojar du? är det så simpelt?
edit:
verkar ju hur fett som helst
FRÅN ETKA PÅ KARDANFLIKEN:
M5 E60
Synkroniserad länk utan bult-splines LK=94MM (Z=34)
M5 E34
Synkroniserad länk med bult-splines LK=86MM (Z=25)
540 E34
Synkroniserad länk med bult-splines LK=94MM (Z=28)
LK = hålcirkel
Z=Kuggantal
Frågan är om de menar splines på kuggantal (Z) isåfall blir det ju tokigt?
Eller är det själva CV:n som har ett visst antal kuggar i sig kanske
Är det värt att köpa en hel diff? Passar 540 diffen i övrigt på m5an ifall man råkar spränga findiffen i sommar Ursäkta fråga spalten men du verkar ju ha lite sådär järnkoll!
246km/h @ 8.79
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
203km/h @ 5.61
60 fot 1.32
@ 780whp
Re: r.ivars - M5 HEAVYWEIGHT 1020WHP - GRISEN
det er så enkelt ja:-) hela diffen fra 540 passer ja:-)
virker som e60 har annan splines.men bultdelingen er samma som e34 540 så den stooore cw knuten passar den diffen. 540 har 2.91 utv så det blir bra toppfart;-)
virker som e60 har annan splines.men bultdelingen er samma som e34 540 så den stooore cw knuten passar den diffen. 540 har 2.91 utv så det blir bra toppfart;-)
JAAS-performance