Har sökt men hittar inte riktigt det jag söker.
Ska besikta min bil nu till sommaren hade jag tänkt.
Det jag kommer göra är att ta bort allt som har med turbo att göra, och plugga oljereturen.
dock kommer sprutet få sitta kvar och de är ett link g4 extreme.
men något jag inte är helt säker på om de går igenom är min soppamatning som jag har dragit under bilen med 8mm etanolslang från swedol, som går till catchtank i bagaget. någon som vet hur känsliga dom brukar vara över det.
sen min abs lampa lyser lite då och då, är det nått dom kollar på besiktningen?
tacksam för svar.
Mvh
Ang besiktning.
Moderators: purepfcom, Pimplaren, Storås, Bmwandreas, Nisse Järnet, pelko, Bäckis
Re: Ang besiktning.
jag är ingen hejare på besiktnings gubbar.. men att abs lampan blinkar&lyser är inte så bra.. kopierar ifrån bilprovningen..
Om lampan lyser för:
ABS-bromsar/ krockskyddssystem (SRS)/ krockkuddar (airbag)/ antisladdsystem (ESC)/ elektronisk servostyrning (EPS)
Ny föreskrift från Transportstyrelsen - kontroll av varningsanordning för antisladdsystem, krockkuddar och elektrisk servostyrning:
Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS 2011:101.
jag har brukar tex lägga varnings-trianglen på golvet på passagerarsidan, brukar få höra liknande..bra då så slipper jag o kolla efter den dom senaste besiktningarna har jag inte öppnat skuffen.. men sen så hänger det mycket på om man har gjort dragningen på fint sätt, mindre risk att dom kollar upp bränsleledsdragningen
finns 2 saker som är alltid lika jäkligt varje år.. bilprovningen o tandläkaren
/Henke P..
Om lampan lyser för:
ABS-bromsar/ krockskyddssystem (SRS)/ krockkuddar (airbag)/ antisladdsystem (ESC)/ elektronisk servostyrning (EPS)
Ny föreskrift från Transportstyrelsen - kontroll av varningsanordning för antisladdsystem, krockkuddar och elektrisk servostyrning:
Sedan januari 2012 kontrollerar Bilprovningen varningsanordningar för för krockskyddssystem (SRS), krockkuddar (Airbag), antisladdsystem (ESC) och elektronisk servostyrning (EPS). Detta innebär att varningslampan för systemet ska fungera och om den varnar för fel i systemet blir fordonet underkänt med krav på efterkontroll. Kravet kommer från EU:s direktiv 2010/48/EU och det regleras i Transportstyrelsens tilläggsföreskrift TSFS 2011:101.
jag har brukar tex lägga varnings-trianglen på golvet på passagerarsidan, brukar få höra liknande..bra då så slipper jag o kolla efter den dom senaste besiktningarna har jag inte öppnat skuffen.. men sen så hänger det mycket på om man har gjort dragningen på fint sätt, mindre risk att dom kollar upp bränsleledsdragningen
finns 2 saker som är alltid lika jäkligt varje år.. bilprovningen o tandläkaren
/Henke P..
Escort Cosworth 93'a
Re: Ang besiktning.
tack för svaren:D
Jag har en e36 coupé och har dragit matningen där orginalmatningen är dragen, förutom upp under baksätet, utan jag har dragit förbi bakaxeln och in i skuffen, kanske skulle ändrat på den dragningen så dom slipper kika in i skuffen
någon som har en e36 coupé med förslag på bra dragning kan ju få svara:)
mvh
Jag har en e36 coupé och har dragit matningen där orginalmatningen är dragen, förutom upp under baksätet, utan jag har dragit förbi bakaxeln och in i skuffen, kanske skulle ändrat på den dragningen så dom slipper kika in i skuffen
någon som har en e36 coupé med förslag på bra dragning kan ju få svara:)
mvh
Re: Ang besiktning.
Jag har mina ledningar dragna på samma vis, dock ær dom inte stålomspunna. Fyllde upp hela bagaget med skræp sen kørde och besiktade. Gick kanonbraEljest wrote:tack för svaren:D
Jag har en e36 coupé och har dragit matningen där orginalmatningen är dragen, förutom upp under baksätet, utan jag har dragit förbi bakaxeln och in i skuffen, kanske skulle ändrat på den dragningen så dom slipper kika in i skuffen
någon som har en e36 coupé med förslag på bra dragning kan ju få svara:)
mvh
Måns Alm
mans.alm@live.se
mans.alm@live.se
Re: Ang besiktning.
Finns inget på en kontrollbesiktning som säger att du inte får lov att ha en catchtank i bagaget.det man kontrollerar är Fastsättning, täthetoch skador. så länge den sitter fast ordentligt samt bränsleslangarna sitter fast och inte läcker så är det ok.
Abs lampan får inte lysa. kontrollampan skall lysa vid tändningsström och sedan slocka.
Mvh
Abs lampan får inte lysa. kontrollampan skall lysa vid tändningsström och sedan slocka.
Mvh
0730565159
Re: Ang besiktning.
Tack så mycket för svaren:)
Då ska jag se till att sätta fast ledningarna å fixa Abs:en
Sen får jag prova att besikta:)
Med vänlig hälsning,
Då ska jag se till att sätta fast ledningarna å fixa Abs:en
Sen får jag prova att besikta:)
Med vänlig hälsning,
Re: Ang besiktning.
får inte till min abs
Ibland funkar den klockrent någon bromsning och ibland börjar den lysa bara man börjar rulla iväg med bilen.
Jag blir ine riktigt klok på de, har mätt upp alla givare å dom verkade hel, har dock bara mätt själva givaren och inte kablaget till givarna, vet någon vart man lättsamt kan mäta hela kablaget plus givare till alla hjul? allatså en för sig
har provat att bytt relä´n utan resultat.
Annars om de inte är något glappt tänkte jag på att de kanske ha kunnat komma in luft i abs pumpen, men då vare nån som sa till mig att då skulle inte lampan lysa, utan att bara abs funktionen inte funka, rätt eller fel?
Om jag nu inte hittar något fel på absen, kan jag då göra som vissa skriver ta ström från Tex oljetrycket?
men då tänkte jag på att, när besiktningsgubben provar bromsarna borde väl han känna om inte abs:en arbetar?
tacksam för svar.
mvh
Ibland funkar den klockrent någon bromsning och ibland börjar den lysa bara man börjar rulla iväg med bilen.
Jag blir ine riktigt klok på de, har mätt upp alla givare å dom verkade hel, har dock bara mätt själva givaren och inte kablaget till givarna, vet någon vart man lättsamt kan mäta hela kablaget plus givare till alla hjul? allatså en för sig
har provat att bytt relä´n utan resultat.
Annars om de inte är något glappt tänkte jag på att de kanske ha kunnat komma in luft i abs pumpen, men då vare nån som sa till mig att då skulle inte lampan lysa, utan att bara abs funktionen inte funka, rätt eller fel?
Om jag nu inte hittar något fel på absen, kan jag då göra som vissa skriver ta ström från Tex oljetrycket?
men då tänkte jag på att, när besiktningsgubben provar bromsarna borde väl han känna om inte abs:en arbetar?
tacksam för svar.
mvh